5 października br. URSUS S.A. został nagrodzony przez tygodnik „Wprost” tytułem Innowatora 2015 r. w sektorze przemysłu. Spółkę uznano za jeden z podmiotów najdynamiczniej rozwijających się w sektorze nowoczesnych technologii. URSUS posiada własne centrum B+R, gdzie prowadzi prace nad rozbudową oferty produktowej opartej na innowacyjnych rozwiązaniach, m.in. konstrukcją układu transmisji do ciągników „Vigus”.
– Nagroda Innowatora „Wprost” to dla nas powód do dumy. Kiedy w 2011 r. zdecydowaliśmy się przejąć upadłe polskie zakłady URSUS i zainwestować w odbudowę marki z ponad 120-letnią tradycją, nieliczni wierzyli w powodzenie tej misji. Dziś Ursus to polska marka budowana w oparciu o innowacyjne rozwiązania, która z sukcesem zwiększa swoje udziały na rynku polskim oraz zagranicznym – powiedział Prezes Zarządu URSUS S.A. Karol Zarajczyk.
Prezes Zarajczyk podkreślił, że spółka przykłada ogromną wagę do rozwoju w obszarze nowoczesnych technologii: – Rozwój potencjału spółki w oparciu o innowacyjne rozwiązania jest jednym z naszych priorytetów. Posiadamy największe w branży centrum badań i rozwoju URSUS R&D w Lublinie, gdzie współpracujemy z inżynierami z Politechniki Lubelskiej oraz Wojskowej Akademii Technicznej. Tworzymy tam nowe innowacyjne produkty, wykorzystując polską myśl technologiczną – powiedział Karol Zarajczyk.
Innowatory „Wprost” to nagroda przyznawana od 2011 r. Jej celem jest promowanie innowacyjności. W latach 2011-2013 nagrody były przyznawane na podstawie „Listy 500 najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw” opracowywanej przez zespół Instytutu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk. Obecnie, tak jak w roku poprzednim, podstawą do wyróżnienia jest badanie Innovation Research 2015, realizowane samodzielnie przez tygodnik „Wprost”.
Spółka rozbudowuje i unowocześnia zaplecze produkcyjne
URSUS rozbudowuje i unowocześnia swoje zaplecze produkcyjne w kraju oraz inwestuje w badania i rozwój. Od 2010 r. firma posiada własny ośrodek badawczo-rozwojowy URSUS R&D w Lublinie, który współpracuje z czołowymi uczelniami w kraju: rodzimą Politechniką Lubelską i Wojskową Akademią Techniczną. W 2013 r. firma podpisała umowę z PARP na dofinansowanie projektu budowy nowoczesnego laboratorium URSUS R&D w Lublinie, którego celem jest zwiększenie innowacyjności procesów produkcyjnych i wzrost konkurencyjności oferty. W 2014 r. spółka zmodernizowała halę produkcyjną zakładów w Lublinie, która w bieżącym roku zostanie wyposażona w nowoczesny sprzęt badawczo-rozwojowy.
Czytaj także:
- Wobec nowego PROW rynek oczekuje większego wsparcia inwestycji w maszyny rolnicze
- Mnóstwo nowości na AGRO SHOW. Zobacz naszą galerię zdjęć
Ursus tworzy innowacyjne produkty
W ośrodku badawczo-rozwojowym URSUS R&D w Lublinie prowadzone są prace nad rozbudową oferty produktowej spółki, m.in. rozwojem i wytworzeniem tzw. transmisji – najważniejszego układu mechanicznego każdego ciągnika, od którego trwałości i efektywnego funkcjonowania zależą możliwości wykorzystania maszyny rolniczej. Spółka otrzymała dofinansowanie do tego projektu od NCBiR w wysokości 11,3 mln zł (koszt projektu to 28,3 mln zł). Efektem całości będzie produkcja i sprzedaż innowacyjnej transmisji wykorzystanej zarówno przy budowie własnych ciągników rolniczych o wysokich mocach jak i sprzedaż tego układu do innych światowych producentów. Dzięki takiemu rozwiązaniu URSUS, jako jedyna polska firma, trafi do elitarnego grona producentów transmisji do ciągników rolniczych i umocni pozycję konkurencyjną na rynku polskim i zagranicznym.
Efektem prac ośrodka w Lublinie jest także wyprodukowanie pierwszego autobusu elektrycznego o nazwie Ursus Ekovolt, który jest elementem rozwoju firmy w segmencie transportu miejskiego. Autobus wyróżniają innowacyjne rozwiązania techniczne. Jest on zasilany bateriami litowo-jonowymi o łącznej pojemności 120 kWh i wyposażony w 4 pakiety wymiennych baterii do użycia przez 6 lat. Baterie są wymienialne i umieszczone po bokach pojazdu. Autobus na jednym naładowaniu może przejechać ok. 200 km. Pierwszym użytkownikiem pojazdu jest miasto Lublin. Spółka zamierza sprzedawać takie pojazdy w kraju i za granicą.
W 2014 r. URSUS przeznaczył na rozbudowę zaplecza produkcyjnego oraz rozwój oferty produktowej niemal 17 mln zł, zaś w 2015 r. zaplanowano wyasygnować na ten cel 29,4 mln zł.
Redakcja AgroNews, fot. Kamila Szałaj