CIECH Sarzyna, największy polski producent środków ochrony roślin, zanotował blisko 40-proc. wzrost sprzedaży na polskim rynku w ubiegłym roku, co przełożyło się na zwiększenie udziałów do poziomu 7,8 proc. wobec 6,1 proc. w 2020 roku. Polska firma urosła w każdym z głównych segmentów rynkowych. Oprócz silnej od lat pozycji w herbicydach zbożowych, spółka dynamicznie zwiększała swoją sprzedaż w fungicydach zbożowych i regulatorach wzrostu, potwierdzając skuteczną dywersyfikację portfela produktów. Bardzo dobry debiut rynkowy zanotował innowacyjny produkt HALVETIC®, charakteryzujący się wysoką skutecznością przy jednoczesnym ograniczeniu dawki substancji aktywnej.
W ciągu ostatnich lat udział CIECH Sarzyna w polskim rynku środków ochrony roślin („ŚOR”) systematycznie rośnie – na koniec 2021 roku osiągnął poziom 7,8 proc. (wzrost o 1,7 pkt proc.). Sprzedaż CIECH Sarzyna wzrosła o blisko 40 proc. względem 2020 roku, a wartość całego rynku ŚOR w Polsce urosła w tym czasie o niecałe 9 proc.
Prym wiedzie flagowa marka CIECH Sarzyna: CHWASTOX®
Spółka umocniła swoją pozycję (blisko 22-proc. udział) w segmencie herbicydów zbożowych, wśród których prym wiedzie flagowa marka CIECH Sarzyna: CHWASTOX®. Podobnie jak w przypadku sprzedaży na całym rynku, tu także wartość sprzedaży czterokrotnie przewyższyła wzrost tej części rynku.
Dzięki wprowadzeniu nowej marki HALVETIC®, opartej o innowacyjną technologię BGT, spółka zanotowała także wzrost udziału w obszarze glifosatu, gdzie ma już ponad 50-proc. udziałów w rynku. Produkt zanotował bardzo udany debiut w Polsce i jest już dostępny także w Grecji i Portugalii. W planach jest uruchomienie sprzedaży w kolejnych krajach.
– Rok 2021 był dla nas bardzo udany pod względem sprzedaży w Polsce. Ogrom pracy włożony w usprawnienie procesów biznesowych, digitalizację i rozwój portfolio produktowego – celem stworzenia kompleksowych programów ochrony upraw, przyniósł wymierne efekty. Bardzo cieszy nas dywersyfikacja portfela produktów i silne, dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w obszarze fungicydów zbożowych i regulatorów wzrostu. Nie zwalniamy tempa, w roku 2022 planujemy wejście na rynek z nowymi produktami w segmencie fungicydów, co jest efektem współpracy z naszą hiszpańską spółką PROPLAN – mówi Wojciech Babski, Prezes Zarządu CIECH Sarzyna i szef biznesu Agro w Grupie CIECH.
Spółka zanotowała także wzrost udziału w rynku produktów dla rzepaku, bardzo wymagających pod względem zachowania wysokiej skuteczności. W segmencie kukurydzy, wraz z podwojeniem areału upraw tej rośliny w Polsce w ciągu ostatnich pięciu lat, produkty CIECH Sarzyna cieszą się dużym zainteresowaniem ze strony klientów, czego efektem jest wzrost zarówno sprzedaży w tym segmencie (o 31 proc. rok do roku), jak i udziałów rynkowych (o 1,5 pkt proc.).
Ekspansja na kolejne rynki
Grupa CIECH nie ogranicza swojej działalności tylko do rodzimego rynku środków ochrony roślin. Obecnie dostarcza swoje produkty do blisko 50 krajów na trzech kontynentach i planuje w tym obszarze dalszą ekspansję na kolejne rynki. CIECH Sarzyna, największy polski producent środków ochrony roślin, obsługuje obecnie m.in. rynek rumuński, niemiecki, australijski, tajski czy krajów bałtyckich, a przejęty w 2018 roku Proplan działa m.in. w Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Ameryce Łacińskiej oraz w północnej Afryce.
CIECH Sarzyna realizuje obecnie największy w historii firmy plan inwestycji w nowe produkty. Zadanie to wspiera nowoczesne laboratorium badawczo-rozwojowe spółki, wyróżnione prestiżową certyfikacją „GLP” (ang. Good Laboratory Practice) – „Dobra Praktyka Laboratoryjna”. Ważnym elementem konsekwentnego rozwoju oferty CIECH Sarzyna o nowe produkty dla rolnictwa jest również oferowanie klientom pełnych programów ochrony roślin dla kluczowych upraw.
Źródło: CIECH Sarzyna