Walka z inflacją: W Europie darmowa kolej, w Polsce podwyżki cen za bilety

Rosnące ceny paliw oraz rekordowa inflacja sprawiają, że konsumenci coraz częściej wybierają publiczne środki transportu. Niektóre z europejskich państw wprowadzają dopłaty do biletów dla pasażerów, aby obniżyć ich koszty. W Polsce przewoźnicy podnoszą ceny.

Walka z inflacją: W Europie darmowa kolej, w Polsce podwyżki cen za bilety
Walka z inflacją: W Europie darmowa kolej, w Polsce podwyżki cen za bilety

W czerwcu inflacja w Hiszpanii przekroczyła 10 proc. i jest najwyższa od 30 lat. Premier kraju, Pedro Sanchez podczas wtorkowego (19 lipca) posiedzenia izby niższej parlamentu – Kongresu Deputowanych – ogłosił program mający na celu walkę z rosnącą inflacją.

W latach 2022-2023 r. w Hiszpanii zostanie wprowadzony dodatkowy podatek dla dużych przedsiębiorstw finansowych. Premier poinformował również o obciążeniu sektora energetycznego, gdzie nałożono opłaty na wpływy z energii elektrycznej i paliw kopalnianych.

Jednym z ważniejszych punktów walki z inflacją jest wprowadzenie tańszych biletów kolejowych. W kraju od września do grudnia 2022 r. będzie obowiązywał 100 proc. zwrot cen biletów na liniach lokalnych i trasach średniodystansowych do 300 km. Promocja nie obejmuje biletów w jedną stronę i dotyczy przewoźnika publicznego Refne. Ze zniżki będą mogli korzystać również turyści.

W Hiszpanii do tej pory obowiązuje 30 proc. ulga na transport publiczny dla wszystkich obywateli. Takie inicjatywy mają nie tylko pomóc Hiszpanom w walce z inflacją, ale też złagodzić skutki rosnących cen paliwa.

Niemcy: Bilet za 9 euro

Już wcześniej na podobne działania jak rząd w Hiszpanii zdecydowały się władze w Niemczech, gdzie oferta tańszych przejazdów kolejowych o nazwie 9-Euro-Ticket okazała się olbrzymim sukcesem.

Według danych Niemieckiego Urzędu Statystycznego w czerwcu liczba przejazdów transportem szynowym wzrosła o 42 proc. Dodatkowo dane TomTom, przedsiębiorstwa zajmującego się produkowaniem nawigacji, wykazały że w 24 niemieckich miastach wyraźnie zmniejszył się ruch samochodowy.

Bilet za 9 euro uprawnia podróżujących do korzystania z pociągów regionalnych oraz komunikacji miejskiej przez cały miesiąc. Został on wprowadzony na okres czerwca, lipca i sierpnia. Jeśli użytkownicy, którzy korzystają z oferty posiadają inną kartę długookresową, to podczas zakupu promocyjnego biletu otrzymają zwrot kosztów. 9-Euro-Ticket nie obowiązuje w dalekobieżnych pociągach ICE, Intercity, Eurocity oraz Flix.

Po sukcesie biletu za 9 euro w Niemczech pojawiła się nowa inicjatywa – Egal-Wohin-Ticket, dostępna od 4 lipca 2022 r. Bilet kosztuje 39.90 euro i obowiązuje również w dalekobieżnych pociągach oraz autokarach na terenie całego kraju. Oferta jest skierowana głównie do rodzin, ponieważ dzieci do 14 lat podróżują bezpłatnie z osobą, która skorzystała z promocji.

Egal-Wohin-Ticket może cieszyć się mniejszym powodzeniem ze względu na skomplikowany sposób zakupu. Zainteresowani muszą udać się do sklepu Edeka i kupić bon z 8 cyfrowym kodem, który należy wpisać na stornie internetowej Deutsche Bahn, to z niej powinni wybrać odpowiednią rezerwację.

Ze względu na duży sukces 9-Euro-Ticket, Minister Transportu Volker Wissing planuje wprowadzić jego następcę pod koniec roku lub na początku 2023 r. Rząd rozważa 2 warianty biletu na komunikację publiczną, jeden za 365 euro rocznie lub opcji miesięcznej za 69 euro. Największym wyzwaniem wprowadzenia takiej usługi jest finansowanie dlatego, że obecnie funkcjonujący bilet za 9 euro kosztuje Niemcy 2,5 mld.

Austria wprowadziła tańsze bilety rok temu

Już od 2021 r. w Austrii funkcjonuje KlimaTicket, który kosztuje 3 euro dziennie. Roczny bilet pozwala na korzystanie z pociągów większości przewoźników np. ÖBB, Westbahn, RegioJet oraz komunikacji miejskiej na terenie całego kraju.

Austria już wcześniej wprowadzała tego typu rozwiązania  w poszczególnych regionach, ceny różniły się w zależności od miejsca. Bilet, który obejmuje cały kraj cieszy się znacznie większym zainteresowaniem, niż przewidywał rząd.

Leonore Gewessler, austriacka minister klimatu już rok temu zapowiedziała przeznaczenie ponad 18 mld euro na rozwój kolei w latach 2022–2027. Jest to jeden ze sposobów na walkę ze zmianami klimatu ze względu na niską emisyjność pociągów.

Podwyżki cen w Polsce

Rosnące ceny paliwa zachęcają do poszukiwania innych form transportu. PKP Intercity poinformowało, że 19 czerwca pobiło rekord w ilości pasażerów. Z usług spółki skorzystało prawie 250 tys. podróżnych. Przedsiębiorstwo już wcześniej odnotowywało wzrost zainteresowania przewozami spowodowany rosnącymi cenami paliwa.

Firma w lipcu wprowadziła ofertę zachęcającą do podróżowania w małych grupach osób. Jest ona skierowana głównie do rodzin oferując 30 proc. zniżkę na bilety dla każdego z członków.

W maju tego roku przedsiębiorstwo wprowadziło dynamiczne zarządzanie cenami biletów we wszystkich klasach pociągów. Przedstawiciele firmy podkreślali, ze takie zmiany pozwolą na dostosowanie ceny za przejazd do liczby zainteresowanych pasażerów.

Inni przewoźnicy nie czują potrzeby zachęcania podróżnych do korzystania z ich usług. Od 1 sierpnia pociągi POLREGIO i SKM w ramach Taryfy Pomorskiej zmieniły ceny biletów, a średni wzrost wyniósł 15 proc.

To druga podwyżka w 2022 r., poprzednia zwiększyła ceny przejazdów o około 10 proc. „Drożeje energia elektryczna. Rosną także koszty pracy. Dlatego jesteśmy zmuszeni wprowadzić nowe ceny jednorazowych i miesięcznych biletów kolejowych”, wyjaśnia portalowi Trójmiasto.pl Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Od lipca również Koleje Mazowieckie zwiększyły opłaty za przejazdy o około 12 proc., decyzja jest motywowana obecną sytuacją ekonomiczną kraju.

W Krajowym Planie Odbudowy znalazły się zapisy dotyczące modernizacji kolei do 2026 r. Chodzi o zakup nowych taborów oraz modernizację linii kolejowych. Usprawnienie i rozbudowa kolei mają pozytywnie wpłynąć na zainteresowanie podróżnych. Nie ma jednak żadnych informacji, które sugerowałyby, że rząd planuje dofinansowanie biletów.

„Wydaje mi się, że mamy najtańsze bilety porównując do innych przewoźników takich jak busy, autobusy czy inne środki transportu, więc nie wiem czy rząd powinien je dofinansowywać”, napisała w prośbie o komentarz dla Global Political Network jedna z pracowniczek POLREGIO. Nasza rozmówczyni zauważyła, że w przeciwieństwie do innych przewoźników w kolei zawsze obowiązują ustalone przez państwo zniżki, które dodatkowo obniżają koszty podróży.

Źródło: https://www.euractiv.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Suzuki pod kombajnem. Kobieta i troje dzieci w szpitalu

Do niebezpiecznego zdarzenia doszło w pobliżu miejscowości Piecki na terenie powiatu suwalskiego. Kombajn zderzył się z samochodem osobowym, ucierpiały cztery osoby. Kierujący kombajnem nie...
12,518FaniLubię
4,343ObserwującyObserwuj
4,592ObserwującyObserwuj
4,190SubskrybującySubskrybuj

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE