Wody opadowe z dróg krajowych pomogą przeciwdziałać suszy na terenach leśnych

Lasy Państwowe podpisały porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o zagospodarowaniu wód opadowych i roztopowych. Ścisła współpraca umożliwi racjonalne i bezpieczne dla środowiska wykorzystanie tych wód na terenach leśnych.

LP i GDDKiA podpisały porozumienie w sprawie wykorzystania wód opadowych
LP i GDDKiA podpisały porozumienie w sprawie wykorzystania wód opadowych/ Fot. Adrian Frankowski

– Naszym celem jest zwiększenie możliwości retencyjnych oraz przeciwdziałanie suszy w ekosystemach leśnych. Podpisane porozumienia to kolejny ważny krok, który przybliża nas do zrealizowania tego celu – powiedział pełnomocnik rządu ds. leśnictwa i łowiectwa Edward Siarka.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber podkreślił, że porozumienie GDDKiA i Lasów Państwowych jest dobrą wiadomością.

 – To doskonała informacja dla każdego, komu zależy na odpowiednim wykorzystaniu zasobów dla dobra środowiska naturalnego. To krok we właściwą stronę, który pokazuje, że instytucje państwowe powinny i mogą współpracować realizując nowoczesne projekty – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Porozumienie precyzuje warunki współpracy w zakresie odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu pasa drogowego oraz zagospodarowania ich na terenach zarządzanych przez Lasy Państwowe. Dotyczy wyłącznie nowo powstających inwestycji drogowych. Zgodnie z zawartymi w nim zapisami oba podmioty będą każdorazowo oceniać i uzgadniać możliwości techniczne odprowadzania zgromadzonej wody oraz potencjalny wpływ tych działań na tereny leśne.

Retencja na wsi z budżetem 50 mln zł właśnie wystartowała

Budując drogę ekspresową S19 w województwie lubelskim, na odcinku od węzła Lubartów Północ do węzła Lublin Rudnik, GDDKiA rozpoczęła już współpracę z Nadleśnictwem Lubartów w zakresie zagospodarowania wód opadowych.

Współpraca LP z GDDKiA w całej Polsce będzie się opierać na podpisanym porozumieniu ramowym.

Proces budowy dróg szybkiego ruchu to skomplikowane i złożone przedsięwzięcie. Jako największy inwestor drogowy na realizację naszych inwestycji patrzymy szeroko. Udoskonalamy ten proces w każdym aspekcie. Ochrona środowiska naturalnego i poszukiwania korzystnych rozwiązań również dla terenów leśnych podczas budowy dróg jest możliwe. Podpisane dzisiaj porozumienie jest tego dowodem – powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Na etapie budowy tras powstaną specjalne zbiorniki i urządzenia podczyszczające wody opadowe i roztopowe.

Dalej do lasu rozprowadzi je system rowów z urządzeniami piętrzącymi i filtrującymi. GDDKiA zobowiązuje się do systematycznego monitoringu i kontroli wymagań jakościowych odprowadzanej wody. Po wykonaniu systemu zagospodarowania wód opadowych i roztopowych systematycznie w okresie eksploatacji odbywał się będzie pobór próbek i badania jakościowe tych wód, tak by w porę modyfikować konieczną filtrację.

Powstanie zbiorników w pasie drogowym w sąsiedztwie lasów ma też dodatkowy atut. W porozumieniu ujęto możliwość ich wykorzystania w celach gaśniczych czy też w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych. To dodatkowa korzyść, bo polskie lasy należą do jednych z potencjalnie najbardziej zagrożonych pożarami lasów w Europie i każda kropla wody jest potrzebna – mówi Andrzej Konieczny, dyrektor generalny Lasów Państwowych.

Wody muszą być podczyszczone, by spełniały określone, bezpieczne parametry.

Prawo zakazuje odprowadzania skanalizowanych wód opadowych bezpośrednio do gruntu lub cieków wodnych. Do tej pory przy tego rodzaju inwestycjach wykorzystywano rozwiązanie z systemem pomp, które odprowadzały wodę na duże odległości. Teraz, w uzasadnionych przypadkach, można będzie wyeliminować to kosztowne rozwiązanie. O ile nadleśnictwo uzna, że istnieje taka możliwość, wody z pasa drogowego zostaną wykorzystane w bliższej okolicy, poprawiając uwilgotnienie terenów leśnych. Oczywiście proponowane rozwiązanie będą uwzględniały zapisy dotyczące obszarów objętych ochroną i tych dotyczących planu urządzenia lasu.

Źródło: Lasy Państwowe

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here