WPR siłą napędową rolników!

Advertisement

Objęcie polskiego sektora rolnego i obszarów wiejskich instrumentami polityk unijnych, szczególnie WPR, przyniosło wiele pozytywnych zmian zarówno w sferze realnej, finansowo-instytucjonalnej, jak i w świadomości mieszkańców obszarów wiejskich – podaje raport „Polska Wieś 2012”.


W latach 2004–2013 Polska doświadcza historycznego wzrostu funduszy na rolnictwo i rozwój obszarów wiejskich, który spowodował z jednej strony wzrost dochodowości w rolnictwie, a z drugiej – poprawę warunków życia mieszkańców wsi. Dzięki instrumentom wsparcia WPR na obszary wiejskie trafiło ponad 117 mld zł, choć znaczną część tej sumy przejęły inne sektory gospodarki w postaci wydatków na zakup dóbr i usług dokonywanych przez beneficjentów wsparcia WPR.

 

\"\"

 

Ponad połowę płatności na rzecz beneficjentów WPR stanowiły wypłaty zasilające bezpośrednio dochody rolników z tytułu płatności bezpośrednich, które stały się najbardziej rozpowszechnioną formą pomocy. Jest to najbardziej dochodotwórczy z instrumentów WPR, który m.in. spowodował, że dotacje w 2011 roku stanowiły około 60% dochodów rolniczych.

Jednocześnie wiele badań wskazuje, że znaczną część środków pochodzących z płatności bezpośrednich przeznacza się na finansowanie bieżących wydatków produkcyjnych (nawozy, paliwa, środki ochrony roślin, spłatę kredytów) i na inwestycje w gospodarstwach. Pomimo dokonujących się przemian w zakresie struktury agrarnej w Polsce liczba gospodarstw rolnych powyżej 1 ha nadal stanowi ponad 12,7% ogółu gospodarstw rolnych we Wspólnocie, nadal też produktywność pracy w rolnictwie stanowi zaledwie 26% poziomu przeciętnego w UE27 i tylko 14,8% produktywności pracy rolnictwa UE1544.

Wadliwość struktury polskiego rolnictwa jest pochodną niewykorzystanych i zbędnych zasobów pracy w rolnictwie. Dlatego prawdziwym wyzwaniem na najbliższe lata dla polityki wobec obszarów wiejskich jest uruchomienie działań służących tworzeniu pozarolniczych miejsc pracy. Należy dążyć do zwiększania alokacji środków publicznych na ten cel, która w PROW 2007–2013 była na stosunkowo niskimi poziomie (19,9%) wobec funduszy przeznaczanych na to w innych krajach unijnych (dla porównania w Holandii udział osi 3 wyniósł 29,6%, a w Niemczech 27,4%45). Kolejnym wyzwaniem jest przeciwdziałanie dalszej polaryzacji przestrzennej pomiędzy obszarami bogatymi i biednymi. Obszary bogate rozwijają się dzięki wykorzystaniu swojego potencjału i koniunktury gospodarczej, natomiast obszary biedy (zwane również „obszarami problemowymi”) z różnych przyczyn pozostają w zastoju46. Obecnie stosowane instrumenty, które miały sprzyjać konwergencji regionów, nie są w stanie powstrzymać tej polaryzacji.

W opinii autorów raportu Kurs na innowacje  "Jak wyprowadzić Polskę z rozwojowego dryftu?:  polityka rozwoju musi umiejętnie pogodzić domenę rynku i domenę publiczną, połączyć rynkową konkurencję i partnerskie zarządzanie publiczne oraz wdrożyć wielopoziomowe współzarządzanie realizowane za pośrednictwem nowoczesnego modelu rozwoju („ekonomia sieci”). Jednocześnie autorzy raportu wskazują, że wielopoziomowe współzarządzanie jest trudnym mechanizmem koordynacji działań autonomicznych i współzależnych podmiotów. Jego wykorzystywanie wymaga instytucjonalnej zdolności do posługiwania się równolegle różnymi instrumentami: nie tylko przymusem czy pieniądzem (czyli środkami twardymi), ale także sensem i wzajemnym zobowiązaniem (czyli środkami miękkimi).

Czytaj także:
Rolnicy chcą płacić więcej za ubezpieczanie swojego mienia!

Nowa strategia i więcej pieniędzy na promowanie żywności!
 

Zasadne i pilne wydaje się pytanie, czy decydenci w obszarze polityki rozwoju i polityki wobec obszarów wiejskich będą w stanie właściwie podejść do współczesnych tendencji rozwojowych i przezwyciężyć przejawy słabego prowadzenia i ewaluacji tej polityki, aby zwiększyć efekty adekwatnie do wartości funduszy alokowanych na jej realizację.

Źródło: Raport „Polska Wieś 2012”
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu
 

Advertisement

Advertisement

Advertisement

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Szarek komośnik pustoszy uprawy. Będzie pomoc resortu?

W odpowiedzi na pogłębiający się problem występowania szarka komośnika na plantacjach buraków cukrowych, minister rolnictwa Czesław Siekierski spotkał się 14 maja z przedstawicielami Krajowego...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
11,402SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics