Główny Urząd Statystyczny podał ostateczne dane o inflacji konsumenckiej w październiku 2023 r. Ostateczny wynik różni się od wstępnego ale i tak oznacza spadek tempa wzrostu cen.
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w październiku 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 6,6% (przy wzroście cen usług – o 9,3% i towarów – o 5,7%).
W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,3% (w tym towarów i usług – po 0,3%).
Wpływy zmian cen na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
W październiku br. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie odzieży i obuwia (o 3,3%), żywności (o 0,5%), mieszkania (o 0,3%) oraz łączności (o 1,3%), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,14 p. proc., 0,13 p. proc., 0,09 p. proc. i 0,06 p. proc.
Niższe ceny w zakresie transportu (o 2,2%) oraz rekreacji i kultury (o 0,4%) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,20 p. proc. i 0,02 p. proc.
W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie mieszkania (o 8,2%), żywności (o 7,6%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 10,1%) oraz restauracji i hoteli (o 11,1%), podniosły wskaźnik odpowiednio o 2,05 p. proc., 1,89 p. proc. i po 0,57 p. proc. Niższe ceny w zakresie transportu (o 7,9%) obniżyły ten wskaźnik o 0,78 p. proc.
Źródło: GUS