Rynek alkoholi w Polsce osiągnął wartość 41 mld złotych. Przyszłością branży są z pewnością produkty premium i niszowe, lokalne marki. O tym jak ważna jest ta branża z punktu widzenia krajowej produkcji oraz handlu zagranicznego świadczy popularność strefy Wine&Spirits podczas minionej edycji targów WorldFood Warsaw.
W 2014 roku na pierwszym miejscu pod względem sprzedaży alkoholi w Polsce znalazło się piwo – 53% udziału w rynku. Warto przypomnieć, iż w roku wejścia do UE Polska wyeksportowała 60 mln litrów piwa, tj. ok. 2% ówczesnej produkcji. W 2013 roku na eksport przeznaczone zostało już̇ 6,4% produkcji, tj. 254 mln l.
Na drugim miejscu – z udziałem ok. 42%, uplasowała się wódka, pomimo spadku sprzedaży o około 4%. Dynamiczny rozwój w Polsce przeżywa także rynek win. Wina gronowe, wzmacniane i wermuty przynajmniej kilka razy do roku pije już blisko co drugi konsument. W 2013 roku Polacy kupili 142,5 mln litrów wina o wartości 2,6 mld zł. Kluczowym europejskim dostawcą na polski rynek są̨ Włochy, z których w 2013 roku zaimportowaliśmy 21,3 mln l win. Uznanie konsumentów zyskują̨ systematycznie wina z Francji, Portugalii, Bułgarii, USA, Hiszpanii oraz Gruzji.
Polacy chętnie spożywają napoje z segmentu Brown Spirits. Jak podaje Scotch Whisky Association, Polska znajduje się na 11. miejscu w światowym rankingu importerów szkockiej, wyprzedzając Włochów, Greków, Portugalczyków czy Rosjan.
Czytaj także:
Nowe rynki zbytu ratunkiem dla polskiego mleka
Nasz kraj słynie również z produkcji tradycyjnego miodu pitnego. Produkcja miodów pitnych nie przekracza miliona litrów rocznie, ale szansą na rozwój tego segmentu jest eksport. Szczególnie po uzyskaniu unijnego certyfikatu „Gwarantowanej Tradycyjnej Specjalności” zainteresowanie tym trunkiem rośnie, głównie wśród odbiorców z krajów azjatyckich.
„Podczas II edycji targów WorldFood Warsaw odbyła się pierwsza odsłona podwystawy Wine&Spirits, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. Dwóch wystawców tego sektora zostało nagrodzonych Złotym Medalem WorldFood Warsaw – firma Carlsberg za piwo Grimbergen oraz Khortytsa- Otobus za wódkę Khortytsa Platinum i Khortytsa Ice. Nasz rumuński wystawca – firma Crama Ratesti otrzymała nagrodę za debiut targowy za wino Cabernet Sauvignon” – poinformowała Agnieszka Szpaderska, manager targów WorldFood Warsaw.
Dodała, że sektor Wine&Spirits wciąż się rozrasta, a w 2016 roku weźmie w nim udział jeszcze więcej wystawców – zarówno krajowych producentów i importerów, jak i firm z zagranicy. Co więcej, po raz kolejny patronat nad tą podwystawą objęło Stowarzyszenie Polska Wódka.
„Wine&Spirits to okazja do spotkania przedstawicieli całej branży – importerów, eksporterów, producentów i dystrybutorów alkoholi i napojów spirytusowych z całego świata” – podkreśliła manager targów.
Tę opinię podziela jednen z ubiegłorocznych wystawców – Andrea Bergianti z Wine Eat Italy: „świetna impreza, jestem zachwycony! Nawiązaliśmy mnóstwo nowych kontaktów z dystrybutorami, sprzedawcami i firmami prywatnymi.”
Podczas trzeciej edycji targów WorldFood Warsaw, która odbędzie się w dniach 19-21 kwietnia 2016 roku po raz kolejny odbędzie się podwystawa Wine&Spirits, na której spotkają się przedstawiciele branży. Z pewnością będzie to okazja do rozmów i wymiany poglądów na temat najnowszych trendów – między innymi rosnącego zainteresowania segmentem premium czy wzrostu popularności trunków takich jak cydr, którego produkcja w ciągu najbliższych 5 lat szacowana jest na 90 mln litrów.
Atutem targów WorldFood Warsaw jest również lokalizacja. Warszawa ma bowiem duży potencjał jeśli chodzi o rynek alkoholi, w szczególności premium, oraz jest miejscem, gdzie najszybciej pojawiają się nowości i trendy rynkowe.
Redakcja AgroNews