Edukacja o rolnictwie w szkołach podstawowych

W odpowiedzi na wniosek Zarządu KRIR >>> w sprawie wprowadzenia do programu nauczania szkoły podstawowej tematyki z zakresu rolnictwa, Ministerstwo Edukacji Narodowej w dniu 8 kwietnia 2020 r. poinformowało, że w odpowiednio szerokim zakresie tematyka dotycząca rolnictwa jest uwzględniona w nowej podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych w szczególności w treściach nauczania przedmiotów geografia i biologia.

Obowiązkowe zestawy celów kształcenia i treści nauczania dla poszczególnych etapów edukacyjnych określa podstawa programowa. Począwszy od roku szk. 2017/2018, w szkole podstawowej stosuje się podstawę programową uregulowaną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Zagadnienia w szkole nawiązujące do tematyki rolniczej

Podstawa programowa formułuje cele kształcenia i treści nauczania odpowiednio do wieku, możliwości i potrzeb edukacyjnych uczniów.

Tematyka z wniosku KRIR, łączy się z treściami nauczania  z zakresu edukacji przyrodniczej realizowanej na wszystkich etapach edukacyjnych, z wychowaniem przedszkolnym włącznie.

Zatem uczniowie rozpoczynający naukę w szkole podstawowej wykazują się wiadomościami i umiejętnościami zdobytymi już w przedszkolu. Zgodnie z przepisami podstawy programowej wychowania przedszkolnego, zadaniem przedszkola jest tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.

Dzieci znają więc pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół.

Nowe obszary nauczania z zakresu edukacji przyrodniczej

Zagadnienia z zakresu edukacji przyrodniczej, nawiązujące do tematyki rolniczej, są zawarte w następujących obszarach nauczania i przedmiotach:

I etap edukacyjny (klasy I-III szkoły podstawowej)

Edukacja przyrodnicza: Uczeń rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt, w tym zwierząt hodowlanych;

II etap edukacyjny (klasy IV-VIII szkoły podstawowej)

Stypendium od PROCAM

Przyroda: Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka;

Biologia: Uczniowie realizują treści nauczania w ramach działów – Różnorodność i jedność roślin, Różnorodność i jedność świata zwierząt, Organizm człowieka, Ekologia i ochrona środowiska, Zagrożenia różnorodności biologicznej;

Geografia: Relacja człowiek – środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój. Uczeń wykazuje na przykładach, że zbyt intensywne wykorzystanie rolnicze gleb oraz nieumiejętne zabiegi agrotechniczne powodują w wielu częściach świata degradację gleb, co w konsekwencji prowadzi do spadku produkcji żywności, a w niektórych regionach świata do głodu i ubóstwa; wykazuje na przykładach pozaprzyrodnicze czynniki zmieniające relacje człowiek – środowisko przyrodnicze (rozszerzanie udziału technologii energooszczędnych, zmiany modelu konsumpcji, zmiany poglądów dotyczących ochrony środowiska).

Jeśli chodzi o kwestie dotyczące pochodzenia mleka, pochodzenia lub wytwarzania produktów rolno-spożywczych, to wiedzę w tym zakresie powinien przekazać nauczyciel, którego zadaniem jest doprecyzowanie treści nauczania podstawy programowej.

Źródło: http://krir.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

300 tysięcy złotych dla gospodarstw poszkodowanych przez powódź. Ruszył nabór wniosków

Rolnicy, którzy ponieśli straty spowodowane przez powódź, od 22 listopada do 30 grudnia 2024 r. mogą składać wnioski o przyznanie wsparcia na Inwestycje odtwarzające...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics