Producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego

Do końca 2019 roku aż 51 producentów żywności, w tym producenci dań gotowych, majonezów oraz piekarnie, podjęło decyzję o wycofaniu jaj z chowu klatkowego, spełniając tym samym oczekiwania konsumentów oraz dbając o dobrostan zwierząt. Firmy intensywnie pracują nad wdrożeniem zobowiązania w życie. Deklaracja przewiduje dokonanie zmian nie później niż do 2025 roku, lecz część producentów już dziś nie używa jaj klatkowych.

Producenci żywności wycofują się z  masy jajowej czy proszku jajecznego

Trend wycofywania jajek “trójek” widoczny jest zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Globalnie już ponad 1800 firm, w tym największe koncerny spożywcze, zadeklarowały rezygnację z używania lub sprzedaży jaj pochodzenia klatkowego. Producenci żywności, poza świeżymi jajkami, wycofują również te przetworzone, jak masa jajowa czy proszek jajeczny oraz rezygnują z używania półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja pochodzące z chowu klatkowego.

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało drugą edycję raportu przedstawiającego zmiany w branży spożywczej i na rynku jajecznym w ostatnich latach, uwzględniając postęp w wycofywaniu jaj z chowu klatkowego przez producentów żywności. Do badania zostało zaproszonych 44 firm, 21 z nich udzieliło odpowiedzi na przesłaną ankietę.

Giganci wycofują się z używania jaj z chowu klatkowego

Wśród producentów, którzy podjęli decyzję o rezygnacji z jaj z chowu klatkowego znajdują się między innymi firmy takie jak: Unilever, Wawel, Wytwórnia Spółdzielcza Pracy “SPOŁEM”, Wytwórnia Octu i Majonezu OCETIX, Mars-Waldi czy Piekarnia Familijna. Część z nich potwierdziła, że już dziś nie używa jajek pochodzących z chowu klatkowego. Firma Unilever, produkująca między innymi dania gotowe, jaja klatkowe wycofała we wszystkich postaciach w całej Polsce. Całkowite wycofanie jajek “trójek” z produkcji deklaruje też koncern spożywczy Iglotex. Wśród producentów żywności, którzy wycofali już jaja z chowu klatkowego i ogłosili swój sukces przed przeprowadzeniem badania są: Danone, FROSTA, Mars, Barilla, Grupa Colian, Kühne, Elma oraz Cukiernia Sowa.

Wytwórcza Spółdzielnia Pracy “Społem” podaje, że wprowadza sukcesywnie jaja z wolnego wybiegu, brakuje jednak danych szczegółowych. Firma JAWO informuje, że wycofała całkowicie jaja z chowu klatkowego z trzynastu produktów. Producent wyrobów piekarniczo-cukierniczych Dan Cake Polonia zredukował użycie jaj “trójek” o 10%. Piekarnia Oskroba zredukowała użycie jaj z chowu klatkowego o 2%. Firma “U Jędrusia” z kolei informuje, że 5% wykorzystywanych jajek pochodzi z chowu ściółkowego.

W trosce o dobrostan zwierząt

Wśród firm, które nie zredukowały jeszcze użycia jajek z chowu klatkowego są: Piekarnie Lubaszka, Wedel, Tarsmak, Spółdzielnia Pracy “Cukry Nyskie”. Firma Food Garden odpowiedziała, że nie jest w stanie oszacować zmian, natomiast firmy Lesaffre oraz Contimax nie udzieliły odpowiedzi na pytanie o postęp wdrażania założeń deklaracji.

Tego typu zmiany to spore wyzwanie zarówno dla dużych i małych firm, jednak większość z nich działa dynamicznie i robi ogromne postępy. Firmom Czanieckie Makarony oraz Mars-Waldi udało się zredukować użycie jaj klatkowych o 10%. Firma Fanex – producent sosów oraz przypraw, zadeklarowała redukcję jaj z chowu klatkowego na poziomie 30%. Piekarni Familijnej do końca 2019 roku udało się zredukować wykorzystanie jaj klatkowych w swoich produktach aż o 99%. Firma Wawel natomiast poinformowała, że już 10% używanego w produkcji składnika stanowi żółtko z jaj ściółkowych.

Konsumenci nie są gotowi na wycofanie jaj klatkowych

Takie decyzje i działania firm, w dużej mierze są podyktowane oczekiwaniami konsumentów, którzy z coraz większą świadomością podchodzą do swoich wyborów żywieniowych. Jak podaje Stowarzyszenie Otwarte Klatki, według badań Biostat przeprowadzonych w lutym 2020 roku, aż 82% respondentów uważa, że chów klatkowy nie zapewnia kurom odpowiednich warunków życia.

– Cieszymy się, że producenci żywności tak intensywnie wdrażają swoje zobowiązania w życie, tym samym potwierdzając, że troska o dobrostan zwierząt jest niezbędnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu – mówi Maria Madej, Menadżerka Relacji Biznesowych Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Mamy nadzieję, że w przyszłym roku jeszcze większa część firm, które wydały deklarację wycofania jaj “trójek” weźmie udział w badaniu ankietowym i pochwali się swoimi wynikami – dodaje Madej.

Pełny raport dostępny jest pod tym linkiem.

Zostaw komentarz

  1. Cieszę się, że coraz więcej producentów rezygnuje z jaj pochodzących z chowu klatkowego. Dzięki temu dobrostan drobiu powinien znacząco się poprawić, a sami hodowcy drobiu będą chętniej przechodzić na chów ściółkowy czy na wolnym wybiegu. Z kolei większa podaż jaj „dwójek”, „jedynek” i ekologicznych powoduje, że ich ceny maleją, przez co są dostępne dla szerszego grona konsumentów. Zmiana jak najbardziej na plus!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Raport GUS: Ceny produktów rolnych w październiku 2024 r.

Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikował swój cykliczny raport dotyczący cen produktów rolnych w październiku 2024 roku. Ceny skupu podstawowych produktów rolnych w porównaniu z...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics