Konsumenci nie są gotowi na wycofanie jaj klatkowych

Konsumenci deklarują, że przy zakupie jaj to cena ma dla nich największe znaczenie. Uważają, że jaja klatkowe są sprzedawane w odpowiedniej cenie i to one cieszą się ich największym zainteresowaniem. Jednocześnie klienci z trudem akceptują ceny jaj z tak zwanych chowów alternatywnych, choć i ten towar ma swoich zwolenników  – takie są wyniki ankiety przeprowadzonej przez ekspertów z SGGW w Warszawie we współpracy z Krajową Izbą Producentów Drobiu i Pasz.

kury, jaja, jaja klatkowe

Naukowcy próbowali zbadać jak polscy konsumenci odbierają aktualną sytuację na rynku jaj oraz to czy słyszeli o projekcie wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży.

Konsumenci nie są gotowi na wycofanie jaj klatkowych

– Przedstawiciele dużych sieci handlowych coraz częściej wypowiadają się odnośnie wycofania z półek sklepowych jaj pochodzących z chowu klatkowego. Trend ten zauważyli również właściciele sklepów osiedlowych. Jednak ponad 61% ankietowanych nie słyszała o projekcie całkowitego wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży – przywołuje wyniki badań koordynatorka projektu, prof. Monika Michalczuk z SGGW w Warszawie.

Zdania respondentów są podzielone. Ponad połowa ankietowanych (51%) opowiada się za wycofaniem ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego nawet jeśli miałoby to wpłynąć na wzrost ceny jaj. Jednak pozostałe 49%  pytanych nadal chce zaopatrywać się w jaja z chowu klatkowego. – Należałoby się zastanowić nad czekającymi nas zmianami. W sklepach powinna być różnorodność i dostęp do jaj ze wszystkich systemów chowu. Klient powinien sam decydować, jaki produkt chce wybrać – komentuje prof. Michalczuk.

Z badania opinii wynika, że cena jaj ma dla konsumentów istotne znaczenie ponieważ aż 63% zwraca na nią uwagę przy zakupie. Znaczna większość ankietowanych (60%) uważa że, jaja klatkowe mają odpowiednią cenę. Niemniej, warto zauważyć że dla 21 proc. konsumentów, cena jaj klatkowych jest za wysoka. – Te liczby powinny być potraktowane jako ważny sygnał dla właściwej oceny popytu w perspektywie najbliższych lat – komentuje Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Zabraknie jaj na Wielkanoc?

Tymczasem w przypadku jaj pochodzących z chowu alternatywnego tylko 43% respondentów uważa cenę tego produktu za odpowiednią, a 55% wskazuje, że jest „raczej wysoka” lub „wysoka”. Ankietowani deklarują, że do nabywania jaj alternatywnych motywuje ich przekonanie o wyższej jakości produktu (39%), względy smakowe (34%), a kwestie etyczne są ważnym aspektem tylko dla 24% konsumentów.

– Powody, które stają za decyzjami konsumentów są zaskakujące. Nabywcy jaj alternatywnych kierują się bowiem błędnym przekonaniem o tym, że jaja alternatywne są w jakimś aspekcie lepsze od klatkowych – zauważa profesor Michalczuk. Zdziwiona wynikami badań jest także Katarzyna Gawrońska z Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. W jej opinii niski procent konsumentów kierujący się przy zakupach jaj kwestiami dobrostanowymi pokazuje, że dla Polaków ważne są zupełnie inne rzeczy niż dla konsumentów na zachodzie Europy.

Redakcja AgroNews, fot. pixabay.com

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Video thumbnail
Informator Agronomiczny: Wszystko o nawożeniu wiosennym
22:34
Video thumbnail
Jak poprawić tolerancję roślin na stres oksydacyjny?
05:03
Video thumbnail
Działania prewencyjne Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w 2020 roku
05:28
Video thumbnail
Wyzwania na rynku mięsa
01:14:08
Video thumbnail
Owoce, hit eksportowy?
01:26:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #5
59:34
Video thumbnail
Rolnictwo zrównoważone wpływa na ekonomikę gospodarstw
07:03
Video thumbnail
Nowości w odmianach kukurydzy od Syngenta
05:22
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #4
01:00:26
Video thumbnail
Zbiór kukurydzy na kiszonkę 2020
04:11
Video thumbnail
Uroczyste wręczenie "Znaku Bezpieczeństwa KRUS"
04:59
Video thumbnail
Wirtualne Dni Kukurydzy PROCAM
56:30
Video thumbnail
Podsumowanie Konkursu dla dzieci: Dobrze się czuję, gdy o bezpieczeństwie rymuję!
03:14
Video thumbnail
Wirtualne Dni Warzyw PROCAM
01:00:03
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #3
01:02:05
Video thumbnail
Rekordowe plony pszenicy ozimej - Rekord Polski 2020
07:29
Video thumbnail
Ślimaki w uprawie rzepaku - wrześniowy PROCAM Alert Extra
01:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #2
44:53
Video thumbnail
Żniwa już za Wami? Pamiętajcie by dobrze zagospodarować słomę
05:00
Video thumbnail
PROCAM Cup - treningi 2020
02:12
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #1
50:56
Video thumbnail
dr Aleksandra Hadzik, prezes KRUS apeluje o zachowanie bezpieczeństwa podczas żniw!
01:22
Video thumbnail
Jak rolnik powinien zabezpieczyć gospodarstwo by spać spokojnie?
03:23
Video thumbnail
Doglebowa czy nalistna? Ochrona herbicydowa rzepaku ozimego
14:54
Video thumbnail
KRUS zainaugurowała Strategię „Wizja Zero” w sektorze rolniczym w Polsce w 2020 r.
08:01
Video thumbnail
Ziemniaki pod najlepszą ochroną w PROCAM Alert
08:56
Video thumbnail
Ruszyła druga edycja konkursu filmowego dla młodzieży "Moja Wizja Zero"
02:04
Video thumbnail
Prof. Andrzej Kowalski przewodniczącym Kapituły Konkursu - Plebiscytu AgroWybór 2020
01:40
Video thumbnail
Zielony ład - szansa czy wyzwanie dla polskiego rolnictwa?
04:24
11,169FaniLubię
4,567ObserwującyObserwuj
3,546ObserwującyObserwuj
5,430SubskrybującySubskrybuj

#HodowcyRazem: Produkty zwierzęce niezbędnym składnikiem diety

Rzekoma szkodliwość produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mięsa, jest jednym z najczęściej pojawiających się argumentów organizacji pseudoekologicznych. Mięso oskarża się o to, że nie...

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE