Już wkrótce do gmin, w których niegdyś funkcjonowały państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej (PGR-y), trafi w sumie 250 milionów zł. Środki te pozwolą na realizację inwestycji tzw. pierwszej potrzeby, takich jak oczyszczalnie ścieków, drogi czy place zabaw. Nabór wniosków rusza 4 stycznia 2021 r.
Szczegóły programu przedstawili premier Mateusz Morawiecki oraz wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Szefernaker.
– Od dłuższego czasu zadajemy sobie pytania o przyszłość, o to jak będzie wyglądać polska gospodarka po ustąpieniu pandemii, co trzeba zrobić, żeby się móc rozwijać – powiedział premier Mateusz Morawiecki. – Rozwój w Polsce musi się charakteryzować także dbałością o obszary popegeerowskie. Te tereny w III RP zostały opuszczone. Charakteryzowało je bieda, ubóstwo, brak perspektyw, ale także zwijanie się usług publicznych. Zwijano połączenia autobusowe, kolejowe, zamykano ośrodki kultury, biblioteki, szkoły i inne instytucje publiczne. Dziś chcemy tą niesprawiedliwość w stosunkowo szybkim tempie naprawiać. Chcemy aby do tych terenów zajrzała nadzieja. Dlatego ruszamy z nowym programem wsparcia w wysokości 250 mln zł – dodał.
Szeroki wachlarz inwestycji
Wspomniane środki gminy będą mogły przeznaczyć na realizację inwestycji tzw. pierwszej potrzeby. M.in. takich jak:
- budowa, rozbudowa i przebudowa:
– kanalizacji i oczyszczalni ścieków,
– dróg wewnętrznych lub dojazdowych
– oświetlenia, chodników, ścieżek rowerowych, elementów uspokojenia ruchu, przystanków autobusowych,
– centrów wsi umożliwiających integrację społeczną oraz aktywizację mieszkańców (place zabaw, siłownie zewnętrzne, utwardzone miejsca do festynów, wiaty, tereny zieleni), obiektów sportowych, zaplecza socjalnego i sanitarnego,
– świetlic, obiektów bibliotecznych, remiz strażackich.
- modernizacja mienia pochodzącego ze zlikwidowanych PGR-ów, w tym w szczególności budynków i ogrodzeń,
- prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków.
Co ważne, z programu mogą skorzystać również popegeerowskie gminy, które otrzymały środki rozdysponowane w ramach wcześniejszych wypłat z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.
Minimum formalności
Zasady wnioskowania o środki na inwestycje są jasne i przejrzyste. Dodatkowo – by ułatwić gminom zadanie – rząd zdecydował o maksymalnym uproszczeniu procedury.
- każda gmina będzie mogła złożyć maksymalnie 3 wnioski na 3 inwestycje,
- minimalna wartość inwestycji to 50 tys. zł, natomiast maksymalna to 5 mln zł (górna wartość obowiązuje także w przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku),
- wzór wniosku o wsparcie oraz wzór informacji sprawozdawczej z wykorzystania środków są maksymalnie uproszczone i pozbawione zbędnej biurokracji. Ma to zachęcić do skorzystania z programu gminy, które nie korzystały wcześniej z jakiegokolwiek wsparcia inwestycyjnego.
UE: Okres przejściowy dla Wspólnej Polityki Rolnej przedłużony do dwóch lat
Nabór wniosków – od 4 stycznia do 12 lutego 2021 r.
Preferowane będą inwestycje zainicjowane przez:
- mieszkańców gminy,
- sołtysów,
- rady sołeckie,
- zarządy osiedla/dzielnicy,
- innych przedstawicieli lokalnej społeczności,
- podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność społeczną, w tym organizacje pozarządowe i grupy nieformalne.
Gminy będą miały w sumie 40 dni na złożenie wniosków o wsparcie. Zanim wnioski trafią do wojewodów, będą potrzebowały uzyskać opinię terenowego oddziału Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Źródło: Kancelaria Premiera