Polskie produkty mleczne znajdują uznanie na rynkach zagranicznych, w efekcie krajowy przemysł przetwórczy na rynku mleka od akcesji Polski do UE pozostaje eksporterem netto. W 2021 r. odnotowano największą dynamikę wzrostu przychodów z eksportu produktów mlecznych uzyskanych przez krajową branżę mleczarską od 2017 r.
W 2021 r. wartość eksportu produktów mlecznych z Polski wyniosła 2,6 mld EUR (12,0 mld zł) i była o 13% większa niż w 2020 r. Wpływy z eksportu tego asortymentu stanowiły 7% udziału w wartości polskiego eksportu rolno-spożywczego.
Główne kierunki eksportu produktów mlecznych
W 2021 r. udział tych krajów w wartości wywozu wyniósł 66% wobec 63% przed rokiem. Jednocześnie wpływy uzyskane z eksportu do UE-27 wzrosły o 19%, do 1,7 mld EUR. Głównymi odbiorcami produktów mlecznych były: Niemcy (503 mln EUR – 19% wartości), Czechy (181 mln EUR – 7%), Włochy (133 mln EUR – 5%) i Niderlandy (131 mln EUR – 5%). Udział krajów pozaunijnych (nienależących do WNP) w wywozie produktów mlecznych wyniósł 29% wobec 31% rok wcześniej. Wpływy uzyskane z eksportu osiągnęły 753 mln EUR, o 4% więcej niż w 2020 r. Największy udział w eksporcie miały Wielka Brytania (5% wartości wywozu – 130 mln EUR), Chiny (blisko 5% – 118 mln EUR) i Algieria (4% – 103 mln EUR), a także Arabia Saudyjska (2% – 50 mln EUR). Udział sprzedaży artykułów mleczarskich do krajów WNP w 2021 r. wyniósł 5%. Łączna wartość wyeksportowanych produktów do WNP ukształtowała się na poziomie 142 mln EUR, o 1% wyższym niż w 2020r. Produkty mleczne eksportowano głównie na Ukrainę (123 mln EUR).
Dominującym produktem eksportowym są sery i twarogi
W strukturze asortymentowej eksportu produktów mlecznych od lat dominującą pozycję (35% udział) zajmują sery i twarogi. W 2021 r. wartość eksportu tej grupy towarowej wyniosła 924 mln EUR i była o 12% większa niż w 2020 r.
Głównym kierunkiem zbytu serów i twarogów były kraje UE-27, z 67% udziałem w wartości wywozu (617 mln EUR), przede wszystkim Niemcy (98 mln EUR – 11% udziału w wartości eksportu tej grupy towarowej) i Czechy (95 mln EUR – 10%), a także Włochy (79 mln EUR – 9%) oraz Słowacja (53 mln EUR – 6%) i Rumunia (50 mln EUR – 5%). Poza obszar celny UE sery i twarogi wysyłano m.in.: na Ukrainę (97 mln EUR – 11% udziału), do Wielkiej Brytanii (63 mln EUR – 7%) oraz Arabii Saudyjskiej (33 mln EUR – 4%).
Źródło: PFHBiPM