Budujemy drogi dla ludzi, nie dla rolników

Budowniczowie autostrad i innych dróg szybkiego ruchu nie liczą się z rolnikami.

O tym, że w Polsce warto budować autostrady, nikogo nie trzeba przekonywać. Obecnie bowiem po drogach naszego kraju poruszamy się bardzo wolno ze względu na stan ich nawierzchni, które w większości przypominają żółty ser i szansa wpadnięcia w dziurę, pomimo że co roku są modernizowane, jest nadal spora. Dlatego jadąc warto bardziej skupić się na obserwacji asfaltu niż podziwianiu okolicy.

Jedna z firm budujących w okolicach Kutna autostradę A1 reklamując swoje usługi umieściła na banerze napis – ,,budujemy drogi dla ludzi’’. Wydaje się, że chyba nie miała na myśli rolników, których pola znajdują się wokół prowadzonej.

Budowniczowie tej autostrady i wielu jeszcze innych dróg szybkiego ruchu, w ogóle się bowiem z rolnikami nie liczą. Jak mówią sami rolnicy, traktują ich jak ludzi drugiej kategorii. Chłopi skarżą się, że często są już pokrzywdzeni przy wycenie gruntów przejmowanych pod drogi, ponieważ wejście w życie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 lipca 2011 r. (Dz. U. Nr 165, poz. 985), które znowelizowało rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 roku w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego sprawiło, że wypłata odszkodowań przy budowie jednej trasy nie odbywa się na jednakowych zasadach.

Krajowa Rada Izb Rolniczych na wniosek rolników wystąpiła już do ministra Infrastruktury z wnioskiem o zmianę tych przepisów, ponieważ w obecnej formie naruszyły ochronę praw nabytych własności, których zasada wprowadzona jest z art. 2 konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

– Przedmiotowe rozporządzenie przewiduje inną zasadę wyceny nieruchomości pod drogi , w konsekwencji prowadząc do wypłacania rolnikom kilkakrotnie niższych odszkodowań za wywłaszczenia. Ponadto, rozporządzenie to nie zawiera przepisów przejściowych dotyczących wyceny nieruchomości przy budowie jednej drogi i tak np. wycena wywłaszczenia gruntów pod budowę drogi S7 na odcinku Olsztynek – Nidzica oparta została o zasady określania wysokości należnego odszkodowania obowiązującego przed wejściem w życie omawianej nowelizacji rozporządzenia, natomiast dalszy odcinek tej samej drogi S7 , między miejscowościami Nidzica– Napierki, objęty został w zakresie ustalenia wysokości odszkodowania nowymi regulacjami, które przewidują kilkakrotnie niższe odszkodowania. Problem ten występuje na terenie całego kraju – mówi Wiktor Szmulewicz, prezes Krajowej Rady Izb Rolniczej.

W ocenie KRIR tym bardziej krzywdzące dla rolników są określone nowymi przepisami coraz niższe odszkodowania, ponieważ wywłaszczenia pod drogi często dzielą gospodarstwa rolne, stwarzając przy tym utrudnienia przy uprawie ziemi.

Autostrady są potrzebne i nikt tego nie neguje, warto jednak zwrócić uwagę drogowcom, aby budując ekspresowe szosy nie niszczyli dróg gminnych ani pól okolicznym rolnikom. Mamy sygnały, że prace związane z budową autostrad w wielu miejscach w Polsce doprowadziły do uszkodzenia urządzeń melioracyjnych powodując w konsekwencji zalanie okolicznych pól. Straty liczone są w setkach tysięcy złotych. Zasypywane są przepusty, rowy melioracyjne, a sieć drenarska przerywana.

Sezon zimowy to okres, w którym występują wzmożone opady, może więc dochodzić na terenach wokół budowy do podtopień i zniszczenia zasiewów. Dlatego trzeba jak najszybciej przywrócić sprawność techniczną urządzeń melioracji wodnej. I tu zaczynają się schody, bo nikt nie chce zapłacić za naprawę zniszczonych urządzeń, jak to ma miejsce obecnie na terenie powiatu kutnowskiego, gdzie budowany jest odcinek autostrady A1.

Zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, za stan urządzeń melioracji wodnej odpowiadają działające na terenie okolicznych gmin (Strzelce, Krzyżanów, Kutno) spółki wodne i to one powinny ponieść koszt udrożnienia rowów melioracyjnych oraz oczyszczenia przepustów. Natomiast zdaniem gminnych spółek, inwestor budujący autostradę powinien współfinansować udrożnienie rowów melioracji szczegółowej, które odprowadzają wodę z autostrady, ponieważ spółki wodne są za biedne i nie udźwigną same ciężaru udrożnienia i konserwacji tych rowów.

Odbyło się już kilka spotkań w sprawie niedrożnej melioracji terenów koło autostrad. Jak dotąd, nie udało się rozstrzygnąć kwestii podmiotu odpowiedzialnego za udrożnienie melioracji. Konflikt między spółkami wodnymi a GDDKiA jako żywo przypomina spór między upartą, swarliwą żoną , która za żadną cenę, nawet w obliczu śmierci, nie chce przyznać racji mężowi z fraszki Wacława Potockiego ,,Golono, strzyżono’’. Szkoda tylko, że wszystko to odbywa się kosztem rolników, których pola, jeśli obie strony nie dojdą wkrótce do porozumienia, zostaną zalane wodami pochodzącymi z odwodnienia autostrady A1.

Zalane pola to nie jedyne zmartwienie rolników. Kolejnym problemem jest to, że do części swoich upraw wiosną w ogóle mogą nie dojechać, ponieważ w wielu przypadkach (na terenie całego kraju) GDDKiA nie doprowadziła przejazdu lub drogi do nich prowadzące zostały rozjeżdżone przez ciężki sprzęt pracujący przy budowie autostrady.

Źródło: Polska Wieś, styczeń 2012, fot. sxc.hu

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Video thumbnail
Informator Agronomiczny: Wszystko o nawożeniu wiosennym
22:34
Video thumbnail
Jak poprawić tolerancję roślin na stres oksydacyjny?
05:03
Video thumbnail
Działania prewencyjne Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w 2020 roku
05:28
Video thumbnail
Wyzwania na rynku mięsa
01:14:08
Video thumbnail
Owoce, hit eksportowy?
01:26:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #5
59:34
Video thumbnail
Rolnictwo zrównoważone wpływa na ekonomikę gospodarstw
07:03
Video thumbnail
Nowości w odmianach kukurydzy od Syngenta
05:22
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #4
01:00:26
Video thumbnail
Zbiór kukurydzy na kiszonkę 2020
04:11
Video thumbnail
Uroczyste wręczenie "Znaku Bezpieczeństwa KRUS"
04:59
Video thumbnail
Wirtualne Dni Kukurydzy PROCAM
56:30
Video thumbnail
Podsumowanie Konkursu dla dzieci: Dobrze się czuję, gdy o bezpieczeństwie rymuję!
03:14
Video thumbnail
Wirtualne Dni Warzyw PROCAM
01:00:03
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #3
01:02:05
Video thumbnail
Rekordowe plony pszenicy ozimej - Rekord Polski 2020
07:29
Video thumbnail
Ślimaki w uprawie rzepaku - wrześniowy PROCAM Alert Extra
01:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #2
44:53
Video thumbnail
Żniwa już za Wami? Pamiętajcie by dobrze zagospodarować słomę
05:00
Video thumbnail
PROCAM Cup - treningi 2020
02:12
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #1
50:56
Video thumbnail
dr Aleksandra Hadzik, prezes KRUS apeluje o zachowanie bezpieczeństwa podczas żniw!
01:22
Video thumbnail
Jak rolnik powinien zabezpieczyć gospodarstwo by spać spokojnie?
03:23
Video thumbnail
Doglebowa czy nalistna? Ochrona herbicydowa rzepaku ozimego
14:54
Video thumbnail
KRUS zainaugurowała Strategię „Wizja Zero” w sektorze rolniczym w Polsce w 2020 r.
08:01
Video thumbnail
Ziemniaki pod najlepszą ochroną w PROCAM Alert
08:56
Video thumbnail
Ruszyła druga edycja konkursu filmowego dla młodzieży "Moja Wizja Zero"
02:04
Video thumbnail
Prof. Andrzej Kowalski przewodniczącym Kapituły Konkursu - Plebiscytu AgroWybór 2020
01:40
Video thumbnail
Zielony ład - szansa czy wyzwanie dla polskiego rolnictwa?
04:24
11,174FaniLubię
4,567ObserwującyObserwuj
3,875ObserwującyObserwuj
5,390SubskrybującySubskrybuj

Lewica proponuje 1 mld zł rocznie na dopłaty do ubezpieczeń upraw i zwierząt

Lewica przygotowała projekt nowelizacji ustawy, w której proponuje aby co roku na dopłaty do ubezpieczeń upraw i zwierząt przeznaczano 1 mld zł. Rolnictwo, a szczególnie...

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE