Dekoniunktura na rynku mleka daje się mocno we znaki przede wszystkim hodowcom bydła mlecznego.
W minionym roku ceny mleka spadły o blisko jedną piątą (o 17,3 proc.) – wynika z raportu pt. „Rynek mleka” opracowywanego przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Jak zauważa Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka, w tym samym czasie ceny zbytu produktów mlecznych do sieci handlowych potaniały o 9,1 proc.
– Najniższy spadek cen produktów odnotowano na półkach sklepowych. Nabiał potaniał w tym czasie jedynie o 3 proc. – czytamy w komunikacie PFHBiPM.
To oznacza, że najwięcej na dekoniunkturze tracą rolnicy produkujący mleko, a najwięcej zarabiają sieci handlowe, które świetnie wykorzystują swoją monopolistyczną pozycję. Niewiele zyskują konsumenci.
– Obniżka cen gotowych produktów mlecznych do spożycia nijak się ma do spadku cen mleka w skupie. Do spadku opłacalności produkcji mleka przyczyniły się także wysokie kary za przekroczenia indywidulanych kwot mlecznych w ostatnim roku kwotowym produkcji tego surowca – uważa PFHBiPM.
Redakcja AgroNews, fot. dreamstime.com