Nasze jabłka zdobywają pozaunijne rynki. Tak przynajmniej wynika z najnowszych badań Eurostatu. Ale sprzedaż do krajów Wspólnoty nie wygląda już tak dobrze.
– W pierwszym kwartale 2016 r. Polska istotnie zwiększyła sprzedaż tych owoców poza Unię. Eksport jabłek z Polski do krajów trzecich w tym okresie wyniósł 247 tys. t i był o 21 proc. wyższy niż w analogicznym okresie przed rokiem – czytamy w analizie BGŻ BNP Paribas, powołującej się na dane Eurostatu.
Dynamika sprzedaży zagranicznej jabłek przyspieszyła w lutym i marcu. O ile jeszcze w styczniu sprzedaż jabłek z Polski do krajów poza unijnych była o 25 proc. niższa w relacji rocznej, to w lutym i w marcu br. poziom eksportu przewyższał ubiegłoroczny odpowiednio o 38 i 46 proc.
Największy wpływ na wzrost sprzedaży miało zwiększenie dostaw do Białorusi. Eksport jabłek do tego kraju z Polski wzrósł aż o 51 proc. do poziomu 176 tys. t, w tym w lutym i marcu odpowiednio o 76 i 84 proc.
Zmniejszył się za to polski eksport jabłek do krajów Wspólnoty – o ponad 36 proc. do 80,5 tys. t.
Biorąc pod uwagę silny spadek sprzedaży do krajów UE, łączny eksport jabłek z Polski (do i poza UE) w tych dwóch miesiącach wyniósł 222 tys. t i był o 14 proc. niższy niż przed rokiem. Spadek w największym stopniu dotyczył wschodnich krajów Unii Europejskiej (Litwy i Łotwy), a także Cypru. Sprzedaż jabłek na Litwę obniżyła się o 67 proc. do niespełna 5,6 tys. t, w przypadku Cypru spadek wyniósł 80 proc. (do 1,6 tys. t.). Istotne dla całego eksportu polskich jabłek było zmniejszenie dostaw na rynek Niemiec – eksport do tego kraju łącznie w styczniu i lutym obniżył się o 54 proc. do 10,7 tys. t.
Według IERiGZ-PIB przeciętna cena jabłek w skupie na eksport w kraju w marcu br. wyniosła 0,88 zł/kg i była o 8 proc. niższa niż rok wcześniej.
Redakcja AgroNews, fot. flickr.com/Simon Wuyts
Źródło: BGŻ BNP Paribas