Firma Corteva Agriscience w ramach spotkań Media Club, które w tym roku odbyło się 18 października w Poznaniu podjęła kluczowy temat dla przyszłości rolnictwa na świecie – „Młode pokolenie w rolnictwie”.
Wydarzenie było okazją do poznania wyników badania nt. stosunku młodych osób do pracy w rolnictwie i do dyskusji o przyszłości rolnictwa z przedstawicielami firmy.
Media Club nie bez powodu odbył się podczas Poznań Game Arena, gdyż Corteva jest głównym sponsorem popularnej gry on-line Farming Simulator’19. Produkty firmy zostały wprowadzone do najnowszej wersji gry. Teraz gracze, rozwijając rozwijając swoje wirtualne farmy, mają możliwość nabywania nasion oraz herbicydów marki Corteva. Celem tego działania jest pokazanie młodym pracy w rolnictwie i zachęcenie ich do rozwoju w tym kierunku.
Podczas spotkania organizatorzy przedstawili profil firmy, cel oraz działalność i obecność rynkową. Zaprezentowano również nowości, które pojawią się w portfolio firmy w 2020 roku, będzie to m.in.: Brevant™ – nowa marka nasion.
Jak postrzegają rolnictwo młodzi?
Corteva Agriscience przeprowadziła międzynarodowe badanie na Ukrainie, w Rosji, Polsce, na Węgrzech, w Rumunii oraz w Czechach, którego celem było zbadanie stosunku młodego pokolenia do zawodów rolniczych oraz pracy w tym obszarze. Głównym zadaniem internetowego sondażu było opracowanie rekomendacji, w jaki sposób branża rolnicza mogłaby przyciągnąć młodych ludzi i wychować nowe pokolenia rolników.
Badanie oparte zostało na odpowiedziach ponad 5800 respondentów. W Polsce wzięło w nim udział 1016 mieszkańców miast i wsi z całego kraju. W grupie tej znalazła się młodzież w wieku 14-18 lat oraz rodzice nastolatków (303 rodziców, 713 nastolatków).
Nastolatki nie wyrażają chęci pracy w rolnictwie
Wyniki badania pokazują, że nastolatki zasadniczo nie wyrażają zamiaru ani zainteresowania pracą w przemyśle rolniczym lub uzyskaniem zawodu rolnika. Z badania wynika, że większość nastolatków preferuje zawody informatyczne (19%), jak również ich rodzice rekomendowaliby im ten sam kierunek (27%). 0% nastolatków wybrało zawód rolniczy, a jedynie 1% rodziców poleciłoby go swoim dzieciom. Ponadto rodzice, którzy wykonują zawód rolnika lub pracują w branży rolniczej, w większości wpisują się w ogólną tendencję, rekomendując swoim dzieciom zawody informatyczne, a 0% tych rodziców poleca dzieciom wybór branży, w której sami pracują.
Jeśli chodzi o motywację przy wyborze sektora przyszłej pracy, to młodzi wybraliby obszary, które lubią (68%) lub które zapewniłyby im dobre zarobki (52%). Jednocześnie jako najważniejszą kwestię wyboru przyszłej kariery zawodowej dzieci wskazały odpowiednie wynagrodzenie (42%) lub realizowanie własnych pomysłów (38%).
Ponad połowa ankietowanych nastolatków (56%) nie wyraziła żadnego zainteresowania rolnictwem. Okazało się, że branża ta nie jest znana zdecydowanej większości uczestników badania, co było też jednym z powodów, dla których nie wybierali oni rolnictwa jako kierunku przyszłej kariery (50% młodzieży, 50% rodziców). 42% dzieci nie było w stanie wymienić żadnego zawodu rolniczego.
Szacunek do rolnika
Jednak pomimo niskiego poziomu wiedzy na temat rolnictwa, młodzi ludzie oraz ich rodzice mają dla niego szacunek. Stwierdzenie: „pracując w rolnictwie, odgrywasz ważną rolę w wyżywieniu świata” otrzymało największe poparcie (86% – nastolatki, 75% – rodzice). Ponadto respondenci uważają, że rolnictwo jest branżą rozwijającą się w szybkim tempie (73% – nastolatki, 67% – rodzice). Ponadto nastolatki nie uważają, że rolnictwo jest branżą bez możliwości zapewnienia dobrego dochodu – jedynie 18% z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że „pracując w rolnictwie nie można zarobić dużo pieniędzy”.
Niski poziom wiedzy nt. branży rolniczej
Badanie pokazało, że do głównych wyzwań związanych z wykształceniem nowego pokolenia pracowników rolnych w Polsce należą niski poziom wiedzy na temat branży rolniczej wśród zdecydowanej większości osób oraz brak świadomości dotyczącej pracy w rolnictwie. Aby zainteresować młodych ludzi rolnictwem, konieczne jest rozpoczęcie wielokierunkowych działań, takich jak: edukowanie młodzieży i rodziców na temat rolnictwa, kształtowanie pozytywnego obrazu pracowników tego sektora, promowanie innowacyjności oraz narzędzi technologicznych stosowanych w rolnictwie oraz podkreślanie możliwości zarobkowania w agrobiznesie. Jednocześnie kluczowe znaczenie ma komunikacja z młodymi ludźmi prowadzona właściwymi kanałami, które mają istotny wpływ na ich życie poprzez edukację szkolną lub sieci społecznościowe.
„Corteva Agriscience stawia przed sobą poważne zadanie – chcemy nie tylko rozwinąć globalny sektor rolniczy, ale naszą misją jest również rozwiązywanie najważniejszych globalnych problemów żywnościowych tak, aby następne pokolenia mogły być spokojne o swoją przyszłość. Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia młodych ludzi w osiągnięciu globalnej zrównoważonej gospodarki żywnościowej. Dlatego wszyscy przedstawiciele sektora rolniczego powinni skupić swoje wysiłki na celu, jakim jest zapewnienie przyszłym pokoleniom możliwości cieszenia się zdrową żywnością o wysokiej jakości” – komentuje Paweł Trawiński, kierownik sprzedaży nasion w Corteva Agriscience w Polsce.
„Celem tego wyjątkowego badania było dogłębne zbadanie stosunku młodych ludzi do rolnictwa oraz wskazanie kluczowych luk będących przeszkodami w wykształceniu nowej generacji rolników oraz pracowników przemysłu rolniczego” – dodaje Anna Babich, Corporate Communications Manager in Central and Eastern Europe w Corteva Agriscience.
„To badanie będzie pomocne zarówno dla nas, jak i innym przedstawicieli sektora rolniczego, którzy są ukierunkowani na przyszłość. Dzięki niemu będzie możliwe opracowanie rozwiązań na zmotywowanie nastolatków, aby zaczęli postrzegać rolnictwo jako obiecujący, innowacyjny i zaawansowany technologicznie obszar gospodarki, dający możliwości na zbudowanie pomyślnej kariery” – dodała.
Corteva Agriscience jest publiczną globalną firmą specjalizującą się w rolnictwie, dostarczającą rolnikom na całym świecie najbardziej kompleksowe w branży portfolio, w tym zbalansowaną i zróżnicowaną ofertę nasion i środków ochrony roślin wraz z rozwiązaniami cyfrowymi, które pozwala na maksymalizację plonów i zysków. Oferując najbardziej rozpoznawalne w branży rolniczej marki oraz wiodące w branży produkty i technologie niezbędne do trwałego i długoterminowego rozwoju, firma zobowiązuje się do pracy z interesariuszami poprzez łańcuch dostaw, realizując tym samym obietnicę o wzbogaceniu życia tych, którzy produkują i tych, którzy konsumują, zapewniając rozwój przyszłym pokoleniom. 1 czerwca 2019 roku Corteva Agriscience stała się niezależną publiczną firmą, do tej pory występowała jako Dział Rolniczy DowDuPont. Więcej informacji można znaleźć na www.corteva.com.
Tekst i fot.: Marta Nowak-Woźnica