Polacy coraz bardziej dumni z polskiej żywności

Ponad 2/3 Polaków deklaruje, iż jest gotowych zapłacić więcej za rodzimą żywność wytworzoną w sposób ekologiczny, natomiast blisko 1/3 zwraca uwagę na polskie pochodzenie produktu. Takie są wyniki pierwszego raportu wchodzącego w skład cyklu badań opinii publicznej w projekcie POLSKI MONITOR OPINII – wspólnej inicjatywy PKO Banku Polskiego, Fundacji Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) oraz Forum Zrównoważonej Technologii.

Coraz częściej polskie towary stają się naszym znakiem rozpoznawczym w innych krajach, co potwierdzają ostatnie dane Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Jak wynika z raportu, od początku 2019 r. kontynuowana jest wzrostowa tendencja w eksporcie towarów rolno-spożywczych z Polski. Wartość eksportu towarów rolno-spożywczych w okresie styczeń – czerwiec 2019 r. wyniosła 15,4 mld euro i była o ponad 8% większa niż rok wcześniej. Jednocześnie import ukształtował się na poziomie 10,4 mld euro, o około 5% wyższym. W rezultacie dodatnie saldo wymiany zwiększyło się o około 17%, do 5 mld euro. Natomiast, jak czytamy na oficjalnej stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, „Polska jest liderem w Unii Europejskiej w produkcji drobiu, owoców, pieczarek”.

Rosnąca produkcja oraz eksport rodzimych produktów to efekt ich wysokiej jakości, którą coraz częściej doceniają również Polacy, choć głównym kryterium zakupowym nadal pozostaje cena – tak deklaruje aż 58-proc. respondentów. Z kolei odpowiednio 38-proc. badanych uważa, że czynnikiem determinującym intencje zakupowe jest zarówno skład produktu, jak i data jego przydatności. Patriotyzm konsumencki objawiający się wyborem rodzimych produktów deklaruje co trzeci Polak (30-proc. badanych). Rzadziej zwraca się uwagę na posiadane certyfikaty jakości (19-proc.) oraz rozpoznawalność marki (9-proc.).

– Polacy wciąż kierują się ceną przy wyborze produktów, aczkolwiek fakt, że są w stanie zapłacić więcej za polską żywność wytworzoną w sposób ekologiczny (69-proc. respondentów) pozwala patrzeć z optymizmem na sytuację producentów. – twierdzi Marcin Duma, prezes IBRiS – Co równie istotne, większość Polaków utożsamia rodzime towary z dobrym smakiem (94-proc.), bezpieczeństwem dla konsumenta (84-proc.) oraz posiadaniem odpowiednich wartości odżywczych (81-proc.) – potwierdza to rosnącą reputację naszych towarów na krajowym rynku – dodaje Marcin Duma.

Zakończone badania określają również preferencje Polaków odnośnie miejsc dokonywania zakupów. Jak wynika z raportu POLSKIEGO MONITORA OPINII, coraz częściej robimy zakupy w lokalnych sklepach osiedlowych (51,8-proc. badanych). Podobny odsetek (51,3-proc.) deklaruje zaopatrywanie się w towary w dyskontach spożywczych. Dopiero na czwartym miejscu pojawiają się supermarkety i hipermarkety (40,5-proc.).

Wyniki raportu, którego celem było określenie postaw społeczeństwa i przedstawicieli małego oraz średniego biznesu (sektor MŚP) dotyczących najistotniejszych obszarów związanych z produkcją i sprzedażą polskich produktów żywnościowych, zostały przedstawione podczas IV edycji Kongresu 590 w trakcie panelu dyskusyjnego  pt. „Ceniona polska żywność – szansa dla polskiej wsi”.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 2-6 października 2019 r. przez Fundację IBRiS metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na próbie reprezentatywnej 1100 pełnoletnich mieszkańców Polski.

Redakcja AgroNews, fot. pixabay.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

3 × three =