Elitarne owoce

Jak poinformowało Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych, jeszcze w bieżącym roku zacznie   funkcjonować wspólna marka dla polskich jabłek, która będzie sygnować wyłącznie owoce o   wysokiej jakości.

Za wprowadzenie nowej marki odpowiedzialne są dwie organizacje –   Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych (TRSK) oraz Związek Sadowników Rzeczpospolitej   Polskiej. Pieniądze na promocję nowego logo pochodzą z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw,   zarządzanego przez Agencję Rynku Rolnego.

W Załączniku 1 – Regulaminie Przyznawania Znaku   Polskie Jabłka Wysokiej Jakości doprecyzowane są wszelkie informacje dotyczące nowej marki – w   tym między innymi cele i założenia wprowadzenia wspólnej marki, warunki przyznawania znaku,   warunki uzyskania praw do korzystania ze znaku oraz pozostałe przydatne informacje. Przede   wszystkim do najważniejszych celów powołania nowej wspólnej marki jest promocja polskich   jabłek, które spełniają wysokie kryteria jakości oraz poprawa jakości polskich jabłek i podnoszenie   jakości produkcji.   W celu wyróżnienia jabłek spełniających określone kryteria opracowywano specjalny znak, który   nadawany będzie producentom jabłek, grupom i organizacjom producentów, które przystąpią do   projektu „Polskie Jabłka Wysokiej Jakości”.

Producenci, którzy uzyskają prawo do używania znaku,   będą mogli umieszczać go na sprzedawanych owocach, promować te owoce w określonych   punktach sprzedaży w okresie od lutego do kwietnia 2011 roku oraz promować te owoce w inny   sposób. Znak „Polskie Jabłka Wysokiej Jakości” będzie przyznawany jabłkom o określonych   cechach jakościowych według szczegółów wymienionych w Załączniku – między innymi określono   odmiany jabłek, które mogą ubiegać się o znak (Golden Delicious, Gala, Jonagold oraz Szampion)   minimalną średnicę owoców, minimalna jędrność oraz powierzchnię skórki z czerwonym   rumieńcem.

Ponadto oczywiście jabłka muszą być wolne od jakichkolwiek chorób czy uszkodzeń.   Zgłoszenie jabłek do przyznania znaku jest dobrowolne i otwarte dla każdego producenta jabłek   będącego członkiem TRSK lub Związku Sadowników RP, przy czym wymogiem jest posiadanie   stosownych certyfikatów jakościowych GLOBALGAP i IP. Ponadto aby móc przystąpić ze swym   produktem do znaku „PJWJ” indywidualny producent za prawo korzystania ze znaku przez okres   jednego roku będzie musiał zapłacić 500 zł, a grupa producentów odpowiednio 2000 zł.

Źródło: Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa,www.fapa.com.pl, fot. sxc.hu
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here