Kierunek: Azja. Są pieniądze na uczestnictwo w targach

Rosyjskie embargo sprawiło, że zaczęliśmy poszukiwać nowych rynków zbytu dla produktów rolno-spożywczych. Wysiłki polskich firm przetwórczych czy grup producentów rolnych zostały docenione przez partnerów m.in. z krajów azjatyckich. Dziś okazuje się, że nasze jabłka chętnie zjedzą Wietnamczycy czy Indonezyjczycy. Polskie owoce mają szansę podbić także amerykańskie i kanadyjskie stoły.

 

\"rolnictwo,

 

Eksperci szacują polski potencjał eksportowy do Wietnamu na 100 tys. ton jabłek. I choć jest to odległy, to jednak bardzo perspektywiczny rynek, podobnie zresztą jak Chiny, Indie czy Tajlandia. Dlatego nie dziwi fakt, że polskie firmy coraz chętniej biorą udział w targach, misjach gospodarczych czy rozmowach z administracjami w tamtej części świata.

– Prawie 80 proc. naszego eksportu kierowane jest na rynki europejskie. Jedynie 20 proc. trafia poza stary kontynent. Dlatego w momencie spowolnień na rynku unijnym możemy bardzo silnie odczuć kryzys. Tym bardziej powinno nam zależeć na zwiększeniu eksportu na pozostałe rynki – uważa Marek Wejtko, Radca Generalny w Ministerstwie Rozwoju.

I dodaje, że resort rozwoju wspiera firmy w zakresie zwiększenia eksportu, chociażby w ramach programu GO China. Nadal jednak potrzebne są kompleksowe działania na rzecz zwiększenia ekspansji zagranicznej rodzimych przedsiębiorstw.

Wejtko ocenia, że produkty firm z sektora rolno-spożywczego mają olbrzymią szansę zaistnieć na azjatyckich rynkach, przede wszystkim dzięki ich wysokiej jakości.

– Ale polscy producenci muszą pamiętać o tym, że klient azjatycki ma swoje upodobania. Dlatego to my musimy dopasować produkt do jego oczekiwań i potrzeb. W tym zakresie spory sukces odnieśli polscy drobiarze. Zrozumieli bowiem, że Chińczycy wolą inny niż my smak kurczaka. Dlatego drób przeznaczony na tamtejszy rynek jest po prostu inaczej żywiony, tak, by mięso uzyskało odpowiednie walory smakowe – mówi Wejtko.

Decydując się na azjatycki kierunek ekspansji, warto pamiętać także o tym, że podpisanie kontraktu wymaga niekiedy długiego czasu.

– Nie ma mowy o tym, by rynek ten zdobyć szybko. Dlatego planując promocję, należy zapewnić sobie środki, które pokryją przynajmniej kilka wizyt w Azji. Dobrze postrzegana przez azjatyckich partnerów jest też wiedza o ich kulturze. W związku z tym przed wyjazdem warto poczytać o regionie, w który się wybieramy. Dla Azjatów ważne są także referencje. Jeśli daną firmę popiera np. ambasada albo wydział promocji i handlu to jest to znak, że firma jest wiarygodna – ocenia Wejtko.

Radca zwrócił także uwagę, że poważną przeszkodą w rozwijaniu ekspansji na zagraniczne rynki jest niezdrowa konkurencja między polskimi firmami z tej samej branży. Należy pamiętać o tym, że niejednokrotnie obsłużenie kontrahenta będzie wiązało się z koniecznością wysłania dużej ilości towaru. Dlatego firmy w Polsce powinny jednoczyć wysiłki i występować wspólnie o możliwość wprowadzenia produktu na rynek.

Są pieniądze na udział w targach
Świetną okazją do zapoznania się z oczekiwaniami i potrzebami  azjatyckich kontrahentów może być uczestnictwo w targach spożywczych. Polskie firmy mają możliwość skorzystać z oferty stowarzyszenia ALLWORLD EXHIBITIONS oraz firmy wystawienniczej ELTAR. Organizują one międzynarodowe targi spożywcze z serii Food and Hotel na Dalekim Wschodzie i w Azji Południowo-Wschodniej.

Udział małych i średnich firm w targach w Chinach, Malezji, Singapurze oraz Wietnamie objęty jest wysokim dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjny Rozwój na lata 2014-2020 (poddziałanie 3.3.3).

Wśród wybranych rynków są Chiny (Szanghaj, Hong Kong), Mjanma (Yangon), Indonezja (Dżakarta, Bali),  Singapur, Korea Południowa (Seul), Tajlandia (Bangkok), Malezja (Kuala Lumpur, Penang), Wietnam (Ho Chi Minh).

– Zarówno cały obszar, jak i poszczególne kraje to ogromny i perspektywiczny rynek zbytu dla polskich produktów spożywczych, których jakość i wysokie walory mogą być promowane w ramach targów spożywczych Food and Hotel – mówi Elżbieta Tęsna, prezes ELTAR-u.

ALLWORLD EXHIBITIONS to działające od 50 lat stowarzyszenie firm organizujących targi. Posiada ponad 50 biur na całym świecie i aktywnie współpracuje z lokalnymi organizacjami i rządami, dzięki czemu może się pochwalić tysiącami wypromowanych firm w ramach swoich imprez targowych.

ELTAR jest firmą wystawienniczą z 20-letnim doświadczeniem zajmującą się kompleksową organizacją wystąpień polskich firm na targach w kraju i za granicą.

Kamila Szałaj
Redakcja AgroNews

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Video thumbnail
Gospodarstwo zrównoważone w praktyce
08:16
Video thumbnail
Informator Agronomiczny: Wszystko o nawożeniu wiosennym
22:34
Video thumbnail
Jak poprawić tolerancję roślin na stres oksydacyjny?
05:03
Video thumbnail
Działania prewencyjne Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w 2020 roku
05:28
Video thumbnail
Wyzwania na rynku mięsa
01:14:08
Video thumbnail
Owoce, hit eksportowy?
01:26:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #5
59:34
Video thumbnail
Rolnictwo zrównoważone wpływa na ekonomikę gospodarstw
07:03
Video thumbnail
Nowości w odmianach kukurydzy od Syngenta
05:22
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #4
01:00:26
Video thumbnail
Zbiór kukurydzy na kiszonkę 2020
04:11
Video thumbnail
Uroczyste wręczenie "Znaku Bezpieczeństwa KRUS"
04:59
Video thumbnail
Wirtualne Dni Kukurydzy PROCAM
56:30
Video thumbnail
Podsumowanie Konkursu dla dzieci: Dobrze się czuję, gdy o bezpieczeństwie rymuję!
03:14
Video thumbnail
Wirtualne Dni Warzyw PROCAM
01:00:03
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #3
01:02:05
Video thumbnail
Rekordowe plony pszenicy ozimej - Rekord Polski 2020
07:29
Video thumbnail
Ślimaki w uprawie rzepaku - wrześniowy PROCAM Alert Extra
01:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #2
44:53
Video thumbnail
Żniwa już za Wami? Pamiętajcie by dobrze zagospodarować słomę
05:00
Video thumbnail
PROCAM Cup - treningi 2020
02:12
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #1
50:56
Video thumbnail
dr Aleksandra Hadzik, prezes KRUS apeluje o zachowanie bezpieczeństwa podczas żniw!
01:22
Video thumbnail
Jak rolnik powinien zabezpieczyć gospodarstwo by spać spokojnie?
03:23
Video thumbnail
Doglebowa czy nalistna? Ochrona herbicydowa rzepaku ozimego
14:54
Video thumbnail
KRUS zainaugurowała Strategię „Wizja Zero” w sektorze rolniczym w Polsce w 2020 r.
08:01
Video thumbnail
Ziemniaki pod najlepszą ochroną w PROCAM Alert
08:56
Video thumbnail
Ruszyła druga edycja konkursu filmowego dla młodzieży "Moja Wizja Zero"
02:04
Video thumbnail
Prof. Andrzej Kowalski przewodniczącym Kapituły Konkursu - Plebiscytu AgroWybór 2020
01:40
Video thumbnail
Zielony ład - szansa czy wyzwanie dla polskiego rolnictwa?
04:24
11,170FaniLubię
4,567ObserwującyObserwuj
3,531ObserwującyObserwuj
5,440SubskrybującySubskrybuj

Pomysł inteligentnych uli rozwijany przez studentów z Politechniki Łódzkiej

Inteligentne ule wspierają pszczelarzy w prowadzeniu pasieki m.in. poprzez aplikacje umożliwiające doglądanie pszczół z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie za pośrednictwem urządzeń mobilnych....

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE