Konsumenci deklarują, że przy zakupie jaj to cena ma dla nich największe znaczenie. Uważają, że jaja klatkowe są sprzedawane w odpowiedniej cenie i to one cieszą się ich największym zainteresowaniem. Jednocześnie klienci z trudem akceptują ceny jaj z tak zwanych chowów alternatywnych, choć i ten towar ma swoich zwolenników – takie są wyniki ankiety przeprowadzonej przez ekspertów z SGGW w Warszawie we współpracy z Krajową Izbą Producentów Drobiu i Pasz.
Naukowcy próbowali zbadać jak polscy konsumenci odbierają aktualną sytuację na rynku jaj oraz to czy słyszeli o projekcie wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży.
Konsumenci nie są gotowi na wycofanie jaj klatkowych
– Przedstawiciele dużych sieci handlowych coraz częściej wypowiadają się odnośnie wycofania z półek sklepowych jaj pochodzących z chowu klatkowego. Trend ten zauważyli również właściciele sklepów osiedlowych. Jednak ponad 61% ankietowanych nie słyszała o projekcie całkowitego wycofania jaj klatkowych ze sprzedaży – przywołuje wyniki badań koordynatorka projektu, prof. Monika Michalczuk z SGGW w Warszawie.
Zdania respondentów są podzielone. Ponad połowa ankietowanych (51%) opowiada się za wycofaniem ze sprzedaży jaj od kur z chowu klatkowego nawet jeśli miałoby to wpłynąć na wzrost ceny jaj. Jednak pozostałe 49% pytanych nadal chce zaopatrywać się w jaja z chowu klatkowego. – Należałoby się zastanowić nad czekającymi nas zmianami. W sklepach powinna być różnorodność i dostęp do jaj ze wszystkich systemów chowu. Klient powinien sam decydować, jaki produkt chce wybrać – komentuje prof. Michalczuk.
Z badania opinii wynika, że cena jaj ma dla konsumentów istotne znaczenie ponieważ aż 63% zwraca na nią uwagę przy zakupie. Znaczna większość ankietowanych (60%) uważa że, jaja klatkowe mają odpowiednią cenę. Niemniej, warto zauważyć że dla 21 proc. konsumentów, cena jaj klatkowych jest za wysoka. – Te liczby powinny być potraktowane jako ważny sygnał dla właściwej oceny popytu w perspektywie najbliższych lat – komentuje Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.
Tymczasem w przypadku jaj pochodzących z chowu alternatywnego tylko 43% respondentów uważa cenę tego produktu za odpowiednią, a 55% wskazuje, że jest „raczej wysoka” lub „wysoka”. Ankietowani deklarują, że do nabywania jaj alternatywnych motywuje ich przekonanie o wyższej jakości produktu (39%), względy smakowe (34%), a kwestie etyczne są ważnym aspektem tylko dla 24% konsumentów.
– Powody, które stają za decyzjami konsumentów są zaskakujące. Nabywcy jaj alternatywnych kierują się bowiem błędnym przekonaniem o tym, że jaja alternatywne są w jakimś aspekcie lepsze od klatkowych – zauważa profesor Michalczuk. Zdziwiona wynikami badań jest także Katarzyna Gawrońska z Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. W jej opinii niski procent konsumentów kierujący się przy zakupach jaj kwestiami dobrostanowymi pokazuje, że dla Polaków ważne są zupełnie inne rzeczy niż dla konsumentów na zachodzie Europy.
Redakcja AgroNews, fot. pixabay.com