Krótkoterminowe perspektywy branży HoReCa

Skala problemów w branży HoReCa jest znacznie większa niż w pozostałych branżach, w tym usługowych.

W 4q20 stopa rentowności branży hotelarskiej wyniosła -83,6%, a branży gastronomicznej -6,0%. Przychody były odpowiednio o 65 i 15% niższe r/r (firmy >49 zatr.). Według Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego do 17% wzrosła w marcu 2021 liczba zamkniętych hoteli, a 8 na 10 otwartych obiektów zanotowało średnie obłożenie znacznie poniżej progu rentowności.

Krótkoterminowe perspektywy branży HoReCa
Krótkoterminowe perspektywy branży HoReCa

Nastroje 62% ankietowanych hotelarzy są w marcu 2021 bardziej pesymistyczne (+10pp) niż przed miesiącem. W raporcie Corona Mood firmy Gfk podano, że 8% lokali gastronomicznych zostało zlikwidowanych, a 25% zawiesiło działalność. Z kolei Briefly podaje, że tylko 5% lokali zdołało całkowicie zmienić profil działalności (np. wynajmując powierzchnię lokali do pracy biurowej, na szkolenia czy warsztaty, zakładając własne piekarnie, otwierając sklepy delikatesowe czy sprzedając swoje dania jako garmażerkę).

10-15 tys. firm zniknęło z rynku

Zdaniem Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej po zdjęciu ograniczeń może nie otworzyć się co 5-6. restauracja – czyli ok. 10-15 tys. firm zniknie z rynku. Słabo radzą sobie restauracje z wyższej półki, w reprezentacyjnych lokalizacjach, często nastawione na klientów biznesowych czy turystów.

Wydaje się, że strategia przejęć i wzrostu ograniczonego jest obecnie możliwa tylko w przypadku wąskiej grupy najsilniejszych kapitałowo sieci hoteli i restauracji. Obecna sytuacja stwarza jednak duże szanse dla inwestorów z innych branż, biorąc pod uwagę dużą płynność, niskie stopy procentowe i oczekiwane silne odbicie popytu. Część firm czas pandemii wykorzysta na inwestycje, przejmując zamknięte lokale i przenosząc się do lepszych lokalizacji. Niektórzy najemcy gastronomiczni deklarują przeniesienie lokali z centrów handlowych na rzecz ulic handlowych. Część hoteli wypoczynkowych rozszerza zakres działalności o usługi medyczne (np. fizjoterapia) i spa, oferuje wyjazdy lecznicze lub staje się podwykonawcami usług noclegowych dla hoteli typu medi & spa. Podmioty o dobrej sytuacji finansowej deklarują zakupy hoteli i pensjonatów wystawianych na sprzedaż, często są to oferty atrakcyjne finansowo ze względu na złą sytuację finansową dotychczasowych właścicieli.

Niektóre segmenty sektora HoReCa w trakcie pandemii zyskały na popularności

Dotyczy to m.in. branży zamawiania posiłków z dostawą. Badanie firmy Stava szacuje rynek dostaw posiłków na 9,5 mld zł w 2020 (+42% r/r) i prognozuje osiągniecie 8,8 mld zł w 2021. Popularność zyskują też diety pudełkowe – w tym catering działający nawet w niewielkich miastach. Wg szacunków w 2020 zamówiono ok. 35 mln całodziennych zestawów posiłków o wartości w przybliżeniu 2 mld zł, wstępne szacunki za 1q21 wskazują na wzrost liczby zamówień o ok. 45% r/r. W całym 2020 powstało prawie 200 nowych cateringów dietetycznych, a ok. 60 firm zaprzestało działalności, w 1q21 pojawiło się ponad 100 nowych firm, w wyniku czego na rynku jest obecnie ponad 850 firm cateringowych. Wydaje się, że konsolidacja jest naturalnym kierunkiem rozwoju tego rynku.

Największe targi online dla branży spożywczej – już za nami!

Prawdopodobnie wraz z odmrożeniem działalności gospodarczej, powrotem konsumentów do gastronomii i podróży, popyt na te usługi będzie w krótkim terminie przewyższał obniżoną podaż. Marże na tej działalności mogą w krótkim okresie być bardzo wysokie, co może zachęcać do zwiększania skali działalności i wejście na rynek nowych inwestorów. Strategia grow or die może już wkrótce okazać się w niektórych segmentach HoReCa strategią dominującą.

GUS, pkobp.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics