Małe przedstawicielstwa, znajomość rynku. Jak skutecznie sprzedawać polską żywność zagranicą?

Skuteczna sprzedaż żywności na nowych rynkach wymaga ciągłej promocji i aktywności producenta – uważają uczestnicy wtorkowej debaty na temat perspektyw rozwoju handlu żywnością. Ich zdaniem firmy, które chciałby zdobywać nowe rynki powinny otwierać w nich małe przedstawicielstwa. – Takie przedstawicielstwo zwróci się w ciągu roku – przekonują eksperci.

 

\"rolnictwo,

 

Z danych resortu rolnictwa wynika, że polski eksport żywności jest warty 24 miliardy euro. Jesteśmy szóstym eksporterem żywności w Unii Europejskiej. Co ciekawe 82 proc. polskiej żywności sprzedajemy we Wspólnocie.

– Pierwszym partnerem handlowym są Niemcy, które sprowadzają naszą żywność za 5,4 mld euro, drugim partnerem jest Wielka Brytania, a trzecim Czechy. Z tego można wysnuć wniosek, że wielkość eksportu nie zależy od wielkości i ludności danego rynku. Inną ciekawostką jest fakt, że do samych Niemiec sprzedajemy tyle co do wszystkich krajów trzecich poza Unię – mówił dyrektor Gantner.

Nowe rynki zbytu wymagają stałej promocji

Zdaniem dyrektor Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) Agnieszki Różańskiej w przypadku branży mięsnej bardzo istotne jest zdobywanie nowych rynków. Przypomniała, że UPEMI przeprowadziło cztery wielkie projekty promocyjne, między innymi w USA czy w Kazachstanie.

– Cały czas trzeba być promocyjnie obecnym i bardzo aktywnym na takich rynkach – podkreśliła Agnieszka Różańska.

ASF zamknął jedne drzwi, ale otworzył drugie

Różańska zwróciła uwagę na kłopoty i utratę pewnych rynków po pojawieniu się ASF w naszym kraju. – Przez tę chorobę straciliśmy możliwość eksportu do Chin czy Korei Południowej. Nasze firmy musiały przez to zmienić strategię i szukać nowych rynków – dodała.

Warto otwierać małe przedstawicielstwa

Ekspert KE ds. handlu żywnością Andrzej Wojciechowicz zauważył, że każdy rynek ma swoją własną specyfikę.

Rynki afrykańskie czy azjatyckie mają zupełnie inną kulturę i profil konsumpcji, inne warunki i wymagania dystrybucji hurtowej i detalicznej. To wszystko należy brać pod uwagę – mówił ekspert KE.

Firmom, które chciałyby zdobywać nowe rynki, doradził aby otwierały małe przedstawicielstwa w krajach, które je interesują.

– Takie przedstawicielstwo zwróci się w ciągu roku. Należy pamiętać, że najważniejszy jest pragmatyzm – podkreślił Andrzej Wojciechowicz.

Polska marka = dobra marka

Z kolie Michał Lipiński z Fundacji Teraz Polska, zwrócił uwagę na konieczność budowania marki polskiej, która obejmowała by nie tylko branżę spożywczą, ale całą Polskę i wszystkie polskie produkty.

– Nasza fundacja promuje to co najlepsze ma Polska do zaoferowania – dodał.

Dyskusja o eksporcie odbywała się podczas IV Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood w Warszawie. Uczestniczy w nich 300 firm z 25 krajów świata.

Redakcja AgroNews jest jednym z partnerów medialnych Targów.

oprac. Kamila Szałaj, fot. WFW

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

UOKiK zachęca rolników do wypełnienia ankiety dotyczącej nieuczciwych praktyk

Jesteś dostawcą produktów-rolno spożywczych i doświadczyłeś nieuczciwych praktyk sieci handlowej? Zawiadom nas! Wypełnij ankietę, którą UOKiK wysłał do twojej organizacji branżowej. Gwarantujemy pełną anonimowość...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics