Organizacje rolnicze nie zgadzają się na odejście od promocji unijnego mięsa

Nie ma zgody na odejście od promowania unijnego mięsa oraz wina przekonują unijne organizacje rolnicze skupione w Copa-Cogeca. Ich stanowisko popiera 64 posłów do Parlamentu Europejskiego, którzy przypominają, że produkty te są integralną częścią europejskiego dziedzictwa kulinarnego.   

Organizacje rolnicze nie zgadzają się na odejście od promocji unijnego mięsa
Organizacje rolnicze nie zgadzają się na odejście od promocji unijnego mięsa

Komisja Europejska rozpoczęła konsultacje społeczne. Poświęcone zostały planowanym zmianom w polityce promocyjnej Unii Europejskiej po 2022 roku w kontekście strategii „Od pola do stołu”. Powinny się one zakończyć pod koniec czerwca.

Mięso i wino to integralna część kulturalnego dziedzictwa

Ponieważ dyskusja wchodzi w decydującą fazę w Brukseli odbyło się posiedzenie parlamentarnej grupy poświęcone planowanym zmianom w polityce promocyjnej.

Z ramienia Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych wziął w nim udział Jerzy Wierzbicki. Zdaniem uczestników spotkania byłoby niezrozumiałe, gdyby Komisja Europejska zdecydowała się wykluczyć z promocji niektóre produkty rolne, takie jak wino czy mięso, gdyż są integralną część naszego kulinarnego dziedzictwa. – Polityka promocyjna UE jest doskonałym narzędziem promowania małych i średnich przedsiębiorstw oraz produktów unijnych rolników na szczeblu krajowym, europejskim i międzynarodowym. Niewiele osób wie, jak ceni się nasze parmezany, camemberty, kiełbasy, szynki i wina  między innymi dzięki polityce promocji. Jeśli wstrzymamy wsparcie dla niektórych produktów, takich jak mięso czy wino, przyniesie to po prostu korzyści dużym korporacjom międzynarodowym zdolnym do prowadzenia globalnego marketingu. Z drugiej strony, jakie przesłanie kierujemy do naszych kolegów hodowców i plantatorów winorośli, którzy codziennie pracują, aby zrównoważyć gospodarstwa? – powiedział Jerzy Wierzbicki przewodniczący grupy roboczej „Promocja” Copa-Cogeca.

64 posłów poparło stanowisko organizacji rolniczych

Podobne podejście do sprawy ma 64 europosłów, którzy podpisali się pod listem, w którym wzywają do wsparcia promocji całej produkcji rolnej. – Nie zmienia się skutecznej polityki, a europejska polityka promocji dowiodła swojej wartości. Nasi rolnicy są dotknięci COVID-19, Brexitem, sankcjami USA. Musimy ich wspierać, utrzymując budżet na promocję bez wykluczania żadnego produktu. W szczególności wspierając towary z naszym unijnym systemem oznaczeń geograficznych – powiedziała eurodeputowana  Irene Tolleret (Renew, Francja).

Aż 42 proc. Polaków zamierza ograniczać spożycie mięsa

Takie podejście wspiera Copa-Cogeca, ale także przez główne organizacje reprezentujące produkcję rolną (AREFLH, AVEC, CELCAA, CLITRAVI, EDA, EUROPATAT). Nie można oszukiwać konsumentów i producentów, a stawką jest wizja naszego przyszłego systemu żywnościowego. Czy zamierzamy porzucić część naszego kulinarnego dziedzictwa ukształtowanego przez pokolenia rolników na rzecz żywności syntetycznej? Każdy ma dziś własną wizję, ale jest jeden prosty fakt: po utracie naszych umiejętności i farm trudno będzie do tego wrócić.

Źródło: Federacja Rolna

 

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Ekoschematy powierzchniowe: 1,85 mld zł na kontach rolników

Do 27 marca 2024 r. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazała ponad 3,7 mld zł w ramach płatności końcowych z tytułu dopłat bezpośrednich i...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics