Podsumowanie 2016 roku, tendencje na rynku środków ochrony roślin, nowości produktowe na ten rok, a także wymagania prawne i działania firmy w zakresie stewardship to kluczowe zagadnienia konferencji zorganizowanej przez Syngentę w Iławie.
Konferencję otworzył prezes Syngenty Marek Łuczak, który w podsumowaniu ubiegłego roku podkreślił niesprzyjające warunki panujące na rynku. Spadek cen płodów rolnych, w tym wieprzowiny i mleka, wymarznięcia, opóźnienia dopłat, zapasy z 2015 roku – to tylko niektóre z problemów jakie spotkały rolników.
Marek Łuczak, prezes Syngenta Polska
„Trudny rok za nami, miejmy nadzieję, że lepszy przed nami. W roku 2016 nie spełniliśmy swoich zakładanych oczekiwań biznesowych” – powiedział Łuczak.
Rynek środków ochrony roślin za 3 kwartały 2016 wg PAMS, nie wygląda korzystnie. Jak podał prezes Syngenty, globalnie spadł do – 6,3% natomiast Syngenta odnotowała spadek na poziomie 5,3%.
ChemChina kupuje Syngentę
Syngenta jest na etapie formalizacji kupna przez ChemChinę: „Jesteśmy przekonani, że transakcja zostanie sfinalizowana do połowy roku” – podkreślił prezes. Firma dalej będzie nazywać się Syngenta i będzie miała siedzibę w Szwajcarii.
Adam Ciaś – dyrektor sprzedaży zaprezentował tendencje na rynku środków ochrony roślin. Wartość tego rynku za 2016 rok wynosi 2 548 074 PLN i jest to spadek 6,3% r/r. Kukurydza, rzepak, zboża i sady odnotowały spadek, natomiast burak, warzywa, zaprawy i ziemniaki dynamicznie poszły w górę. Największy udział w rynku mają: herbicydy (46%), fungicydy (36%), insektycydy (10%), zaprawy i regulatory wzrostu po 4%.
Adam Ciaś, dyrektor sprzedaży, Syngenta Polska
Badania rynkowe
Syngenta, aby jak najbardziej poznać oczekiwania klientów inwestuje w badania. Firma chce poznać poszczególne segmenty gospodarstw, ich wielkość, a także schemat działania klientów.
Dorota Mazurek, dyrektor marketingu, Syngenta Polska
„Po raz pierwszy w historii Syngenty przeprowadziliśmy badanie polegające na zbadaniu wpływu przedstawicieli handlowych odwiedzających rolnika na ich decyzje o kupnie. Jak się okazało klienci cenią doświadczenie i wiedzę pracowników naszej firmy dużo wyżej niż konkurentów” – podkreśliła Dorota Mazurek, dyrektor marketingu. Badanie to pomogło również wyróżnić produkty, które notują najwyższą sprzedaż tą techniką. Do flagowej piątki należą: Toprex, ColzorTrio, Lumax, Tilt Turbo i Moddus.
3 nowe produkty w 2017
Pierwszym rozwiązaniem jest Axial Komplett – herbicyd w formie koncentratu do sporządzania emulsji wodnej o działaniu układowym, do stosowania nalistnego, przeznaczony do powschodowego, selektywnego zwalczania chwastów jedno i dwuliściennych w uprawie zbóż ozimych i jarych. Oparty jest na 2 substancjach czynnych: pinoksaden (związek z grupy fenylopirazolin) – 45 g/l (4,55%), florasulam (związek z grupy triazolopirymidyn) – 5 g/l (0,51%). Stosowany wiosną do fazy BBCH 32.
Dariusz Sip, dyrektor ds. wsparcia technicznego, Syngenta Polska
Druga nowość to Carial Flex – fungicyd, koncentrat w formie granul do sporządzania zawiesiny wodnej, o działaniu wgłębnym i powierzchniowym, do stosowania zapobiegawczego i interwencyjnego w ochronie ziemniaka przed zarazą ziemniaka. Substancja aktywna: mandipropamid (związek z grupy amidów) – 250 g/kg (25%) i cymoksanil (związek z grupy iminoacetylomoczników) – 180 g/kg (18%).
Spyrale – to ostatnie nowe rozwiązanie na ten rok. Fungicyd w formie koncentratu do sporządzania emulsji wodnej, o działaniu układowym do stosowania głównie zapobiegawczego a także interwencyjnego w ochronie buraka cukrowego przed chorobami grzybowymi. Preparat ma zastosowanie w buraku cukrowym na chwościka buraka, rdzę buraka, mączniaka prawdziwego burak i,brunatną plamistość liści. Substancja aktywna: fenpropidyna (związek z grupy morfolin) – 375 g/l (37,8 %), difenokonazol (związek z grupy triazoli) – 100 g/l (10,1 %). Ważną zaletą produktu jest brak jakichkolwiek odporności na ten fungicyd w Polsce oraz krótka karencja wynosząca tylko 28 dni.
Nowa era w fungicydach!
Jak zaznaczył Dariusz Sip, w fazie przygotowań jest Solatenol – najmocniejsza substancja nowej generacji z grupy karboksyamidów, przeznaczona do wszystkich upraw zbożowych. W Polsce pojawi się w 2018 roku. Solatenol został sprawdzony w ponad 150 doświadczeniach, na wszystkich zbożach oraz na wszystkie najważniejsze choroby. Na uwagę zasługuje szybkie działanie firmy w zakresie rejestracji tego środka.
6 zobowązań firmy Syngenta
Sytuacja prawna branży rolnej oraz działania na rzecz zrównoważonego rolnictwa to kluczowe działania firmy. W ramach programu The Good Growth Plan firma ma do zrealizowania 6 zobowiązań. Jak zaznaczyła Izabela Wawerek, dyrektor ds. korporacyjnych:
1. Podniesiemy średnią wydajność największych światowych upraw o 20 proc., nie zwiększając zużycia wody, gleby i innych zasobów.
2. Poprawimy urodzajność 10 milionów hektarów ziemi uprawnej będącej na krawędzi degradacji.
3. Zwiększymy bioróżnorodność 5 milionów hektarów ziemi uprawnej.
4. Dotrzemy do 20 milionów małych gospodarstw i umożliwi im podniesienie wydajności o 50 proc.
5. Przeszkolimy w zakresie bezpieczeństwa pracy 20 milionów osób zatrudnionych w rolnictwie, szczególnie w krajach rozwijających się.
6. Będziemy dążyć do zapewniania uczciwych warunków pracy na każdym etapie łańcucha dostaw.
Izabela Wawerek, dyrektor ds. korporacyjnych, Syngenta Polska
„Postępy w realizacji kolejnych etapów będziemy ogłaszać co roku. Rezultaty będą publikowane w oparciu o mierzalne wskaźniki, a wyniki zweryfikuje ostatecznie niezależny audytor” – dodała.
W ramach programu The Good Growth Plan Syngenta wdraża w Polsce technologię jęczmienia hybrydowego oferującą rozwiązanie pozwalające rolnikom otrzymać plon nawet 10t/ha. Firma wspiera również rolników w tworzeniu siedlisk dla owadów zapylających, mających kluczowe znaczenie dla produkcji wielu roślin uprawnych. Projekt Interra ma z kolei wymiar edukacyjny – Syngenta promuje racjonalne i bezpieczne stosowanie środków ochrony roślin poprzez program Rolnictwo Odpowiedzialne.
Tekst i fot.: Marta Nowak-Woźnica