Polscy rolnicy pod wrażeniem skrzyni bezstopniowej CLAAS CMATIC

Podczas ostatniej jesieni dwa modele ciągników CLAAS trafiły do testów pod skrzydła polskich Youtuberów. Mateusz Cisłak (znany szerzej jako Wember) testował model ARION 660. Z kolei Słomek, czyli Michał Słomski, zasiadł za kierownicą AXIONA 830. Na obu bardzo dobre wrażenie zrobiła skrzynia bezstopniowa CMATIC obsługiwana wielofunkcyjnym joystickiem CMOTION. Komfort, optymalizacja pracy silnika oraz niskie spalanie – to trzy filary CMATIC w technologii CLAAS.

ARION i AXION to dwie zupełnie różne serie ciągników. Łączy je jednak przekładnia bezstopniowa CMATIC. „Naszą bezstopniową skrzynię można spotkać w ciągnikach od serii ARION 500 do XERION 5000” – informuje Krzysztof Gomolla, ekspert CLAAS POLSKA „Obsługa jest bardzo intuicyjna” dodaje. Warto tutaj nadmienić, że przekładnia charakteryzuje się wysokim udziałem mechanicznego przekazywania mocy, wynoszącym minimum 70% oraz wyjątkowo łatwą obsługą. Dzięki temu przekładnia umożliwia użytkownikowi wykorzystanie jej pełnego potencjału oraz osiągnięcie niskiego zużycia paliwa.

Prostota i komfort obsługi

„Do najważniejszych zalet konstrukcji przekładni bezstopniowej CVT (Continuously Variable Transmission, przyp.red.) należą dynamika i płynność jazdy. Inteligentna współpraca napędu hydraulicznego i mechanicznego zapewnia oszczędną eksploatację bez konieczności rezygnacji z doskonałych osiągów”wylicza zalety Krzysztof Gomolla. Zalety tego połączenia bez problemu zauważył, podczas testów modelu CLAAS ARION, Mateusz Cisłak – „CMATIC to bardzo fajna skrzynia, bez żadnych zakresów pole, droga. W innych markach nie podobało mi się to, że wszędzie trzeba pamiętać o zakresie 1 i zakresie 2. Czyli na pole i na drogę. Tutaj tego nie ma. Zakresy się same przełączają i w ogóle nie czuć ich zmiany. Ani w obrotach silnika, szarpnięciach czy utracie mocy”.

CMATIC gwarantuje bardzo dogodną i komfortową obsługę dla operatora. Dostępne są trzy rodzaje sterowania: ręczny, automatyczny lub z użyciem CMOTION/Drive Stick. Umożliwiają one dostosowanie pracy przekładni do preferowanego sposobu obsługi przez operatora. W przypadku trybu automatycznego i trybu CMOTION/Drive Stick liczba obrotów silnika i przełożenie przekładni są regulowane automatycznie – z optymalną efektywnością zapewniającą niskie zużycie paliwa. „Obroty są dostosowane do zadanej prędkości i obciążenia”dodaje ekspert CLAAS. W trybie ręcznym operator ustala niezależnie liczbę obrotów silnika i przełożenie przekładni (automatyczna regulacja silnika i przekładni jest nieaktywna). Dodatkowo przekładnia CMATIC oferuje trzy, dowolnie ustawiane zakresy prędkości jazdy w obu kierunkach oraz dla na każdym zakresie jazdy można zapisać wartość tempomatu, przez dłuższe przyciśnięcie przycisku.). Wartości tempomatu można również ustawić w terminalu CEBIS. W przypadku CMATIC każdy operator ma możliwość określenia górnej granicy obrotów silnika oraz stopnia przyspieszania przekładni. O zaletach tego rozwiązania przekonał się Michał Słomski„Komfort pracy dla operatora jest na naprawdę wysokim poziomie”komentował – „W prosty sposób, jednym przyciskiem możemy zmienić prędkość jazdy”dodaje.

Uwagę Wembera (Mateusz Cisłak) przyciągnął z kolei dżojstik CMOTION. „Jest to po prostu wzór do naśladowania, jeżeli chodzi o ergonomię. Ręka idealnie przylega do dżojstika, wszystkie przyciski mamy pod palcami. Jest on bardzo wygodny” – argumentował podczas jazd próbnych.

CMATIC to efektywne wykorzystanie mocy silnika

„Maszyna nie odczuwa, żeby było ciężko (…)” – skomentował zachowanie przekładni Słomek – „(..) ciągnik sam dostosowuje parametry silnika”. Dzięki inteligentnemu sterowaniu przekładnią CMATIC i silnikiem, uzyskujemy dobre przyspieszenie, łagodne zwalnianie oraz szybką reakcję na zmiany obciążenia.

Operator w prosty sposób może określić, czy ciągnik ze skrzynią CMATIC ma pracować bardzo ekonomicznie czy może bardziej wydajnie. Służą do tego ustawienia „droop” (tzw. dociskania silnika): ECO i POWER. Za pośrednictwem „droop” można szybko i łatwo ustawić górną granicę obrotów silnika przy pełnym obciążeniu. Podczas pracy z WOM, operator korzysta z pamięci obrotów silnika. Dzięki temu obroty silnika spalinowego, a tym samym obroty WOM pozostają na tym samym poziomie, niezależnie od prędkości ciągnika.

Ciągnik CLAAS wyposażony w przekładnię CMATIC umożliwia inteligentne wsparcie układu hamującego. „Dzięki takiemu rozwiązaniu otrzymujemy wsparcie przy takich manewrach jak bezpieczne i wygodne ruszanie z obciążeniem na wzniesieniach, wzmocnienie siły hamowania silnikiem, jak również automatyczne hamowanie przyczepy. Jest to system zapobiegający rozpędzaniu ciągnika przez przyczepę, gdy ta „pcha” i rozpędza ciągnik podczas zjazdu ze wzniesienia. – informuje ekspert CLAAS POLSKA.

CMATIC to komfort i oszczędność

Zastosowanie w przekładni CMATIC wysokiego udziału mechanicznego napędu w układzie przeniesienia mocy zapewnia doskonałą wydajność i komfort w każdym zakresie prędkości obrotowych, przy jednoczesnym zachowaniu niskiego spalania. Jak zauważył Słomek – szybka reakcja i płynna praca powodują, że podczas jazdy operator może się odprężyć i skoncentrować na tym co najważniejsze.


Obu testującym youtuberom bardzo do gustu przypadła także wydajność i ekonomika ciągników CLAAS ze skrzynią CMATIC.  „Wczoraj, jak zasiałem 11 ha spalanie wyniosło 11,8l/ha i wydajność 1,9 ha na godzinę. I jest to spalanie mierzone z przeważaniem siewnika i załadowaniem pszenicy. Wyniki są więc super”mówił na jednym z filmów zadowolony Wember. Z kolei u Michała Słomskiego spalanie wyniosło 13,5l/ha – co wywarło bardzo pozytywne zdumienie zarówno u niego samego, jak i u jego ojca, który towarzyszył mu w trakcie testów.

„Dzięki zastosowaniu skrzyni CMATIC w ciągnikach CLAAS uzyskujemy większą ergonomię, większy komfort, ale mniejsze spalanie” – podsumowuje zalety rozwiązania Krzysztof Gomolla – „Wykorzystujemy potencjał, jaki drzemie w ciągniku” – dodaje. Dzieje się tak, gdyż dzięki nowoczesnej technologii skrzynia CMATIC oraz silnik łączą się ze sobą i pozostają w ciągłej komunikacji. Warto tutaj zauważyć, że dodatkowe wsparcie dla działania skrzyni CMATIC można uzyskać w modelach ciągników CLAAS wyposażonych w system CEMOS.

Źródło i fot.: CLAAS

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pijany 59 – latek uciekał traktorem przed policją. Miał prawie 2 promile alkoholu w organizmie

Sławieńscy policjanci zatrzymali 59 – letniego mieszkańca gminy Sławno, który jadąc ciągnikiem rolniczym nie zatrzymał się do kontroli drogowej. Mężczyzna próbował uciec jadąc po...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics