Polska europejskim centrum produkcji żywności

–  Polska, jak żaden inny kraj, posiada atuty żeby stać się europejskim centrum produkcji i przetwórstwa żywności.

Aby dobrze wykorzystać istniejący potencjał, trzeba podjąć działania, które zbudują przewagę konkurencyjną, nie tylko w Europie, ale i na rynkach wschodzących – to zdaniem autorów raportu “Polska atrakcyjnym producentem i dostawcą żywności” kluczowe wyzwanie polskiego rolnictwa na najbliższe lata. Najnowsza publikacja Centrum Kompetencji Puławy została wydana pod honorowym patronatem Przewodniczącego Komisji Rolnictwa
i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego oraz Fertilizers Europe.

 

\"\"

 

Celem raportu zaprezentowanego po raz pierwszy w środę, 7 października w Lublinie, jest wywołanie dyskusji nad modelem rozwoju polskiego biznesu rolnego. Jak podkreślają jego autorzy, to właśnie rolnictwo wraz z przemysłem spożywczym tworzą kluczowy sektor gospodarki dla zdynamizowania rozwoju Polski w najbliższych latach.

– Polskie rolnictwo uległo ogromnemu przeobrażeniu po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Stało się motorem krajowego eksportu. Według szacunków Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, wartość eksportu polskiej żywności systematycznie rośnie, a pod koniec 2015 r. wyniesie co najmniej 25 mld euro. Jesteśmy w tej dziedzinie potęgą i przykładem jak najlepszego wykorzystania dopłat do produkcji rolnej – mówił podczas prezentacji opracowania prof. Janusz Igras, dyrektor naukowy w Instytucie Nowych Syntez Chemicznych w Puławach oraz redaktor naukowy raportu.

 

\"\"

 

Autorzy raportu poddali analizie również możliwości finansowania przedsiębiorców rolnych, co jest obecnie jednym z najważniejszych elementów stabilności produkcji i rozwoju gospodarstw. Rodzime produkty ze względu na wysoką jakść i niską cenę cieszą się rosnącym zainteresowaniem zagranicznych odbiorców. Dlatego stały wzrost wartości eksportu i jego dodatni bilans powinny zachęcić przedsiębiorców do zintensyfikowania działań promujących polską markę – to kolejne zagadnienie poruszone w opracowaniu Centrum Kompetencji Puławy. Istotę brand marketingu
i obecności na nowych rynków zbytu tłumaczył dr Zenon Pokojski, koordynator Centrum Kompetencji Puławy i współautor raportu.

– Właśnie teraz, gdy dużo i dobrze eksportujemy, musimy intensywniej pracować nad naszymi markami, które zapewnią nam bezpieczeństwo w przyszłości. W interesie polskiej gospodarki leży też, żeby nasze firmy docierały z produktami sektora rolno-spożywczego na nowe rynki zbytu, również te odległe geograficznie. To jest prawdziwe wyzwanie na przyszłość – mówił dr Pokojski.

 

\"\"

 

Na potrzeby raportu zostały przeprowadzone badania socjologiczne wśród przedsiębiorców rolnych, z których wynika, że chcą oni kształcić się właśnie w kierunku zarządzania swoimi gospodarstwami i produktami. Są to głównie młodzi przedsiębiorcy, którzy rolnictwo traktują jak biznes i widzą w nim szansę na sukces zawodowy.
Badania przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych pokazują też, że polscy przedsiębiorcy rolni są świadomi wysokiej jakości swoich produktów, a to wg autorów raportu, jest bardzo optymistyczną prognozą na przyszłość.

Źródlo i fot. : Grupa Azoty
 

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Przeceny na rynku rzepaku nabierają tempa

Kompleks oleistych traci na wartości za sprawą dobrych warunków upraw w Brazylii, gdzie rosną szanse na rekordowe zbiory soi. Soja w Chicago zaczyna też odczuwać...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics