Prosto od rolnika

Sprzedaż bezpośrednia polega na dostarczeniu przez rolnika konsumentowi indywidualnemu lub do zakładu detalicznego ( sklepu, restauracji, stołówki) wytworzonych produktów rolniczych bez udziału pośredników.

"Sprzedaż bezpośrednia miała ułatwić rolnikom zbyt wytworzonych w gospodarstwie produktów i co za tym idzie wyższe dochody. Jednak jak to zwykle bywa, gąszcz nie zawsze zrozumiałych przepisów i wymagań skutecznie zniechęcał rolników do tej formy sprzedaży. Od niedawna tzw. działalność marginalna, lokalna i ograniczona wprowadza spore zmiany, dzięki niej chałupniczo robione sery czy kiełbasy „legalnie” trafią na nasze stoły.

Prosto z gospodarstwa na rynek trafiają najczęściej warzywa i owoce.

Antoni Pietrzak, Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej: Mało produktów rolnik może sprzedawać w ramach sprzedaży bezpośredniej, praktycznie na wszystkie wysokoprzetworzone musi zakładać osobną działalność gospodarczą, to nie o taką ideę chodzi.

Nasi rolnicy z zazdrością patrzą na niemieckich czy francuskich farmerów, którzy w swoich gospodarstwach mają przydomowe ubojnie, małe masarnie czy serownie. Wielu prowadzi własne sklepiki a nawet restauracje. Nic nie stoi już na przeszkodzie, aby było tak i u nas.

Artur Ławniczak, wiceminister rolnictwa: To jest wyjście dla producentów, dla rolników, ale przede wszystkim dla konsumentów. Chcemy stworzyć tradycję kupowania od rolników produktów nieprzetworzonych, a później już tych przetworzonych w gospodarstwie.

Warunkiem uznania działalności za marginalną, lokalną i ograniczoną jest to, by miejsca sprzedaży znajdowały się na obszarze województwa, w którym prowadzi produkcję lub na obszarze sąsiadujących z nim powiatów.

Wielkość tych dostaw nie może jednak przekraczać 1,5 tony produktów mięsnych i 300 kg wyrobów mleczarskich tygodniowo” – podała Redakcja Rolna TVP.

Głównie chodzi o to, aby na przykład produkty regionalne rolnicy mogli legalnie wytwarzać i sprzedawać. Obecnie taki obrót najczęściej odbywa się w szarej strefie. Zaletą takiej formy sprzedaży jest bezpośredni kontakt rolnika – producenta z klientem, a przez to rozpoznanie potrzeb, gustów, oczekiwań i szybka reakcja na zmianę upodobań, a także przejęcie przez producenta marży handlowej.

Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu
 

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics