Rewolucja w polskim grillowaniu. Polacy zamiast karkówki wybierają roślinne burgery

Badania przeprowadzone w ostatnich latach wyraźnie wskazują, że Polacy ograniczają spożycie mięsa. Coraz częściej sięgamy po roślinne zamienniki produktów odzwierzęcych i interesujemy się ekologią.

Rewolucja w polskim grillowaniu. Polacy zamiast karkówki wybierają roślinne burgery
Rewolucja w polskim grillowaniu. Polacy zamiast karkówki wybierają roślinne burgery

Powszechność diety roślinnej rośnie z roku na rok

Ostatni rok z pandemią koronawirusa nasilił te tendencje, przeobrażając je w żywieniową rewolucję. Czy w sezonie grillowym zastąpimy karkówkę wegańskim burgerem?

Powszechność diety roślinnej rośnie z roku na rok zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.
Kiedyś słowo „weganizm” wywoływało konsternację lub mylone było z bardziej popularnym
wegetarianizmem. Według raportu sporządzonego dla portalu Pyszne.pl, obecnie aż 60% Polaków prawidłowo identyfikuje to pojęcie – jako styl życia w pełni pozbawiony produktów odzwierzęcych – w tym mięsa, jaj i nabiału. Szacuje się, że aż połowa z nas uważa, że roślinne odżywianie się jest teraz znacznie prostsze, niż 5 lat temu.

Okres pandemii zachęcił 25,4% Polaków do znaczącego ograniczenia spożycia mięsa

Dynamiczne zmiany żywieniowe wśród Polaków nabrały zawrotnego tempa podczas pandemii. W jedzeniu zaczęliśmy szukać bezpieczeństwa, które związane było zarówno z naszym zdrowiem jak i z odpowiedzialnością ekologiczną. Większa ilość czasu spędzonego w domu skłoniła Polaków do szukania informacji na temat wartości odżywczych poszczególnych produktów spożywczych. Badania przeprowadzone w 2020 roku przez Market Research World na zlecenie Upfield, globalnego producenta żywności roślinnej, wykazały, że okres pandemii zachęcił 25,4% Polaków do znaczącego ograniczenia spożycia mięsa lub z jego całkowitej rezygnacji. Z kolei aż 31,6% badanych przyznało, że chętniej kupowało w tym czasie wegańskie alternatywy dla produktów odzwierzęcych.

Jednym z najbardziej rozchwytywanych roślinnych zamienników mięsa w Polsce jest wegański burger. Aż połowa ankietowanych w badaniu Pyszne.pl zadeklarowała, że spróbowała już roślinnych kotletów. Wzrost zainteresowania bezmięsnymi odpowiednikami burgera odnotowała też polska marka Soligrano, której Vege Burger, podczas targów w Szanghaju w 2019 roku, wygrał z firmą Beyond Meat, producentem popularnego obecnie roślinnego burgera Beyond Burger.

Przewidujemy, że produkty roślinne będą w najbliższych latach zyskiwać na popularności, na co niewątpliwie duży wpływ ma trwająca pandemia. Okres kwarantanny skłonił Polaków do refleksji na temat swojego zdrowia, kondycji całej planety, a także odpowiedzialności konsumenckiej. Popularność wegańskich burgerów wciąż rośnie i w tym roku stanowią one niemal ¼ sprzedaży wszystkich produktów z naszej oferty. Ten rosnący popyt na kuchnię roślinną zwiastuje, że nadchodzące lato upłynie pod znakiem wegańskiego burgera na grillu, zamiast karkówki” – mówi Joanna Małuszyńska, właścicielka polskiej marki Soligrano.

Wzrasta popularność wegańskiej kuchni

Zapotrzebowanie na bezmięsne burgery zauważyli zarówno producenci żywności, ekskluzywne restauracje, jak i najpopularniejsze sieci fast-food. Alasdair Murdoch, dyrektor generalny Burger King UK, powiedział w wywiadzie dla brytyjskiego portalu inews, że do 2031 roku roślinne jedzenie ma wyprzeć połowę dań odzwierzęcych w karcie ich sieci restauracji. Dodał, że Burger King już teraz obserwuje znaczący spadek ilości sprzedawanej wołowiny, co jest spowodowane gwałtownym popytem na żywność wegetariańską. Jest wiele powodów, dla których świat zakochał się w roślinnych burgerach. Szacuje się, że ich produkcja pochłania aż do 99% mniej wody, wymaga do 93% mniej powierzchni gruntu oraz zużywa do 46% mniej energii niż hodowla zwierząt przeznaczonych na tradycyjne, mięsne danie.

Popularność wegańskiej kuchni przekłada się na realne statystyki dotyczące codziennej diety Polaków. Główny Urząd Statystyczny w swoim opracowaniu na temat przeciętnego miesięcznego spożycia artykułów żywnościowych na 1 osobę, również zwraca uwagę na zmniejszenie ilości spożywanego mięsa. Z badań wynika, że największy spadek konsumpcji produktów odzwierzęcych można zauważyć z roku na rok w województwach, gdzie występują jedne z największych miast Polski – w małopolskim, mazowieckim oraz w dolnośląskim.

Jesteśmy głodni kolejnych roślinnych produktów. Deklarujemy, że z coraz większą ochotą spróbowalibyśmy wegańskich odpowiedników tradycyjnych dań kuchni polskiej. Według badań przeprowadzonych przez firmę Maczfit, nie Warszawa, a Wrocław stał się nową, wegańską stolicą Polski. Ostatnie lata pokazały, że moda na roślinną dietę rozpoczęła się na długo przed pandemią, a koronawirus wyraźnie przyspieszył proces rezygnacji z produktów odzwierzęcych wśród Polaków. Popularność wegańskiego burgera może zwiastować prawdziwą rewolucję żywieniową i znaczące zmiany na polskim rynku spożywczym.

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Uwaga! Pierwsze ognisko choroby niebieskiego języka w Polsce

Powiatowy Lekarz Weterynarii w Wołowie informuje, że w dniu 19 listopada 2024 r. na podstawie wyników badań otrzymanych z Państwowego Instytutu Weterynarii w Puławach, stwierdzono wystąpienie...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics