Jak wynika z raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” sporządzonego przez UCE Research i Uczelni WSB Merito ceny w sklepach w marcu 2023 r. wzrosły rok do roku o 23,7 proc.- podaje EURACTIV.pl
Autorzy raportu przeanalizowali ponad 88 tys. cen detalicznych stu najczęściej kupowanych produktów w ponad 37 tys. sklepów należących do 61 sieci handlowych. Wynika z nich, że w marcu br. ceny rok do roku poszły w górę o 23,7 proc. W lutym wzrost wyniósł 20,8 proc., w styczniu 20 proc., w grudniu 24,8 proc., a w listopadzie 25,8 proc.
Karma dla zwierząt podrożała najbardziej
Jak się okazało najbardziej w badanym okresie zdrożała karma dla zwierząt, która wyprzedziła warzywa, pieczywo, nabiał czy chemię gospodarczą.
Największe wzrosty cen
Karma dla zwierząt, która rok do roku zdrożała aż o 46,4 proc., jest produktem który zdrożał najbardziej. Cena pożywienia dla kotów wzrosła o 46,8 proc., natomiast dla psów o 46,1 proc. Jest to w duże mierze spowodowane wzrostem cen surowców wykorzystywanych do ich produkcji.
Drugie miejsce zajęły warzywa, które w marcu podrożały średnio o 39,6 proc. Najbardziej wzrosły ceny cebuli (68 proc.), marchwi (60,4 proc.) i papryki (59,1 proc.).
„Wzrost cen warzyw, podobnie jak owoców, był zapowiadany już w styczniu. Wynikało to bowiem głównie z ograniczonej możliwości dostaw np. z Hiszpanii czy Afryki. Duży wpływ na taką sytuację miała ograniczona produkcja, związana ze styczniowym atakiem zimy”, stwierdziła ekonomistka z Uniwersytetu WSB Merito dr Anna Semmerling.
Chleb zdrożał w tym okresie o 28,3 proc., a bułki o 26,9 proc.
Na trzecim miejscu natomiast znalazło się pieczywo ze wzrostem o 27,6 proc. rok do roku. Chleb zdrożał w tym okresie o 28,3 proc., a bułki o 26,9 proc. Marcin Luziński z Santander Bank Polska uważa, że w najbliższym czasie ceny pieczywa przestaną rosnąć w związku z obniżką cen zbóż i gazu, jednak według autorów raportu pieczywo będzie drożeć nadal, tyle tylko że trochę wolniej.
Niewiele mniej niż pieczywo zdrożał nabiał, bo o 27,3 proc. rok do roku. Tutaj największy wzrost cen zaliczyły jajka (38,3 proc.), jogurty (30,6 proc.), śmietany (30,5 proc.) i mleka (27,4 proc.).
„Wzrost cen jaj to efekt wyższych kosztów produkcji m.in. pasz, energii, ale też silnego popytu zagranicznego. Kraje Europy Zachodniej borykały się z kryzysem produkcji jaj wywołanym głównie przez rozprzestrzenianie się wirusa ptasiej grypy. W efekcie wolumen eksportu jaj z Polski w 2022 r. zwiększył się o ponad 50 proc.”, zauważa Paweł Wyrzykowski, analityk sektora Food&Agri Banku BNP Paribas.
Pierwszą piątkę zamyka natomiast chemia gospodarcza, która rok do roku zdrożała o 26,8 proc. Najmocniej w tej kategorii wyróżnia się proszek do prania, którego cena wzrosła aż o 52,6 proc. Cena papieru toaletowa zwiększyła się natomiast o 38,6 proc.
Autor Krzysztof Ryncarz | EURACTIV.pl