Coraz więcej zielonego paliwa

W paliwach rośnie zawartość biokomponentów.

Jak informuje TVP Info, "od kilku dni na rynku obecne jest paliwo B-7, czyli olej napędowy z 7 proc. domieszką estrów rzepakowych. Koncerny naftowe odetchnęły z ulgą, bo dzięki temu ich koszty realizacji rządowego programu biopaliw spadną o połowę. A rząd szykuje kolejną zmianę: benzynę z 10 proc. zawartością bioetanolu.

Do tej pory przepisy dotyczące jakości paliw przewidywały, że zarówno w oleju napędowym jak i benzynie może być maksymalnie 5 proc. bio-dodatków. To tzw. paliwo normatywne. Właściciele stacji nie muszą nawet specjalnie oznaczać dystrybutorów. Teraz zawartość zielonych dodatków wzrasta.

– Kierowcy mogą już tankować paliwo B-7, a właściwie nie mogą, tylko muszą – mówi Halina Pupacz z Polskiej Izby Paliw Płynnych.

Muszą, bo innego diesla już nie ma. Branża paliwowa od trzech lat zabiegała o zwiększenie maksymalnej zawartości biododatków w oleju napędowym z 5 do 7 proc. W ten sposób koncerny naftowe chciały zredukować lawinowo rosnące koszty realizacji tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego. Określa on – pod groźbą wysokich kar – ile biopaliw co roku musi być sprzedawanych na stacjach.

– Wprowadzenie paliwa B-7 zdecydowanie ułatwi nam realizację NCW, czyli obowiązku jakie państwo nałożyło na sprzedawców paliw
– cieszy się Leszek Wieciech dyrektor generalny w Polskiej Organizacji Produkcji i Handlu Naftowego.

Aby zrealizować NCW koncerny naftowe zaczęły ostatnio sprzedawać paliwo B-100, czyli czysty ester rzepakowy. Problem w tym, że jego sprzedaż trzeba było mocno subsydiować. Ponieważ nie było chętnych na jego kupno sprzedawano je znacznie poniżej kosztów wytworzenia. Z punktu widzenia Orlenu czy Lotosu i tak opłacało się to bardziej niż płacenie ewentualnych kar za niezrealizowanie Narodowego Celu Wskaźnikowego, które są po prostu gigantyczne.

W zeszłym roku realizacja program biopaliw, czyli sprzedaży B-100, kosztowały całą branżę 400 milionów złotych. W tym roku po wprowadzeniu B-7 te koszty spadną mniej więcej o połowę – twierdzi Krzysztof Romaniuk z Polskiej Organizacji Produkcji i Handlu Naftowego.

Ale to nie koniec zmian. W planach ministerstwa gospodarki jest także zwiększenie zawartości biododatków w benzynach. Zawartość etanolu wzrosłaby z obecnych 5 proc. do 10 proc.

– To krok w dobrym kierunku. Dzięki temu realizacja NCW będzie dla koncernów prostsza – komentuje Adam Stępień z Krajowej Izby Biopaliw.

Narodowy Cel Wskaźnikowy przewiduje, że w tym roku zawartość biopaliw na rynku powinna wynieść 6,65 proc. Oznacza to, że przez ostatnie 5 lat wzrosła ona dwukrotnie."

Źródło: Witold Katner, Redakcja Rolna TVP, TVP Info, www.tvp.info, fot. sxc.hu

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Koniec dopłat na zakup pieców gazowych

Tylko do końca tego roku osoby planujące zakup pieca na paliwo kopalne (w tym gaz) będą mogły ubiegać się o dofinansowanie na ten cel....
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics