W lutym 2018 roku zarejestrowano 525 nowych ciągników rolniczych. Oznacza to 54 proc. wzrostu w stosunku do stycznia. Udało się również przebić zeszłoroczny wynik o 1 proc., gdyż w lutym 2017 roku zarejestrowano 524 ciągniki.
Rynek nowych ciągników zaczyna powoli wracać na właściwe tory. Spodziewamy się, że w kolejnych miesiącach utrzyma się tendencja rosnąca. Ustanie mrozów będzie sprzyjało zakupom, ułatwiając przetestowanie maszyn w terenie – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
Liderzy ze wzrostami
Na czele lutowego zestawienia uplasował się New Holland, z liczbą 105 rejestracji. Włoska marka odnotowała 44 proc. wzrostu w ujęciu miesięcznym oraz 25 proc. w ujęciu rocznym. Na drugim szczeblu podium znalazła się Kubota. Japoński producent zamknął luty sprzedażą 76 nowych ciągników – wynik ten był wyższy o 25 proc. od styczniowego. Marka osiągnęła również 36 proc. wzrostu w stosunku do lutego 2017 roku. Czołówkę zamknął Zetor. Zarejestrowano 69 maszyn z linii produkcyjnej czeskiej marki, co przekłada się na 60 proc. wzrostu w porównaniu z poprzednim miesiącem. Taki wynik oznacza również 5 proc. spadku w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Ulubione modele ciągników
Najczęściej rejestrowanym ciągnikiem w lutym była kompaktowa Kubota L5040. Na zakup tej maszyny zdecydowało się 19 osób – dwukrotnie więcej niż w styczniu. Drugim pod względem popularności modelem był New Holland TD 5.85, który został zarejestrowany 17 razy. Na trzecim miejscu uplasował się Ursus C380, najchętniej wybierany w styczniu. W lutym odnotowano rejestrację 16 ciągników o tym oznaczeniu.
Najwięcej zakupów na wschodzie kraju
Podobnie jak w poprzednim miesiącu, w lutym najwięcej rejestracji odnotowano w województwie mazowieckim. Na jego terenie pojawiło się 117 nowych ciągników rolniczych, o 89 proc. więcej niż w styczniu. Sprzedaż była wyższa również w ujęciu rocznym – o 23 proc.. Drugą lokatę, z wynikiem 46 rejestracji, osiągnęło województwo lubelskie. Sprzedaż na takim poziomie oznacza 28 proc. wzrostu w stosunku do stycznia oraz 21 proc. wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Trzecia pozycja przypadła ex aequo województwom podlaskiemu i łódzkiemu. W każdym z tych regionów w lutym tablice rejestracyjne otrzymały 42 nowe ciągniki. Dla Podlasia oznacza to 121 proc. wzrostu w ujęciu miesięcznym i 12 proc. spadku w ujęciu rocznym. W przypadku województwa łódzkiego wynik okazał się o 45 proc. wyższy od styczniowego i o 33 proc. niższy od tego z lutego 2017 roku.
Redakcja AgroNews, fot. dreamstime.com