Wołowina w górę

Wołowina to aktualnie jedyny deficytowy produkt żywnościowy na rynku Unii Europejskiej. Unijni konsumenci coraz chętniej kupują wołowinę i wolą przy tym polską, posiadającą renomę mięsa zdrowego, bo produkowanego metodami w większym stopniu naturalnymi, niż mięso importowane z Ameryki Południowej. Ale jak jest na naszym rodzimym rynku?

„Poprawiają się nastroje na rynku wołowiny. Po miesiącach stagnacji w produkcji i po spadku w eksporcie dziś nie ma śladu. Teraz sprzedaż pnie się w górę. Powód? Większe zamówienia ze strony zachodnich kontrahentów.

Z około 400 tysięcy ton wołowiny produkowanej rocznie w Polsce, większość towaru trafia za granicę. Głównie do Holandii, Niemiec i Hiszpanii. Żywe zwierzęta chętnie kupują od nas Włosi i Grecy. Jednak kryzys sprawił, że na początku roku nasi kontrahenci mocno ograniczyli zamówienia. Teraz sytuacja zaczyna się poprawiać i handel wołowiną ponownie ruszył.

Danuta Rycombel, Instytut Ekonomiki Rolnictwa:
Ten eksport jest dużo wyższy i nadrobił te straty, które były w I półroczu. Co roku eksport wynosi 160 tysięcy ton i obecnie jest zaledwie 2 tysiące ton mniejszy.

Problem w tym, że na hodowlę ras mięsnych decydują się nadal nieliczni.
Efekt? Spośród 6 milionów sztuk bydła w Polsce, zaledwie 30 tysięcy stanowią czyste rasy mięsne. Niewiele jest tak zwanych krzyżówek – bo tylko 120 tysięcy. Reszta to zwierzęta o niskiej jakości mięsa.

Grzegorz Grodzki, Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego: Takim materiałem kontrahenci z południa Europy są trochę mniej zainteresowani, natomiast bydłem czysto rasowym tak.

Ale to, co hamuje rozwój pogłowia rasowego w Polsce, to nieuwzględnianie tego w cennikach. Za odstawiane przez siebie sztuki, bez względu na jakość wyprodukowanego mięsa, rolnicy otrzymują taką samą cenę.

Jerzy Wierzbicki, Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego:
Jeżeli zakłady w swoich cennikach będą premiować jakość, to rolnicy będą hodować bydło mięsne.

To, co ma pomóc w promowaniu dobrej jakościowo wołowiny, to kampania pod hasłem QMP. Specjalne oznakowanie mięsa o wysokiej jakości ma zachęcać konsumentów do sięgania po konkretne produkty. Autorzy kampanii chcą na ten cel wydać około 3 milionów złotych” – podała Redakcja Rolna TVP.

Dla orientacji aktualne średnie ceny sprzedaży ćwierci wołowych:
 
CENA [zł/tona]

Ćwierci z buhajków do 2 lat

ćwierci przednie               8 131       
ćwierci tylne                     12 754       
ćwierci kompensowane    9 980       

Ćwierci z krów rzeźnych      
 

ćwierci tylne                     9 800       
ćwierci kompensowane   7 847 
      
Ministerstwo Rolnictwa

Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu
 

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Cały powiat tomaszowski zagrożony jest wścieklizną zwierząt. Policja ostrzega!

Już cały powiat tomaszowski zagrożony jest wścieklizną zwierząt. Zgodnie z rozporządzeniem Wojewody Lubelskiego Pana Krzysztofa Komorskiego obszary zagrożone występują także w powiatach biłgorajskim, zamojskim,...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics