Wołowina w górę

Wołowina to aktualnie jedyny deficytowy produkt żywnościowy na rynku Unii Europejskiej. Unijni konsumenci coraz chętniej kupują wołowinę i wolą przy tym polską, posiadającą renomę mięsa zdrowego, bo produkowanego metodami w większym stopniu naturalnymi, niż mięso importowane z Ameryki Południowej. Ale jak jest na naszym rodzimym rynku?

„Poprawiają się nastroje na rynku wołowiny. Po miesiącach stagnacji w produkcji i po spadku w eksporcie dziś nie ma śladu. Teraz sprzedaż pnie się w górę. Powód? Większe zamówienia ze strony zachodnich kontrahentów.

Z około 400 tysięcy ton wołowiny produkowanej rocznie w Polsce, większość towaru trafia za granicę. Głównie do Holandii, Niemiec i Hiszpanii. Żywe zwierzęta chętnie kupują od nas Włosi i Grecy. Jednak kryzys sprawił, że na początku roku nasi kontrahenci mocno ograniczyli zamówienia. Teraz sytuacja zaczyna się poprawiać i handel wołowiną ponownie ruszył.

Danuta Rycombel, Instytut Ekonomiki Rolnictwa:
Ten eksport jest dużo wyższy i nadrobił te straty, które były w I półroczu. Co roku eksport wynosi 160 tysięcy ton i obecnie jest zaledwie 2 tysiące ton mniejszy.

Problem w tym, że na hodowlę ras mięsnych decydują się nadal nieliczni.
Efekt? Spośród 6 milionów sztuk bydła w Polsce, zaledwie 30 tysięcy stanowią czyste rasy mięsne. Niewiele jest tak zwanych krzyżówek – bo tylko 120 tysięcy. Reszta to zwierzęta o niskiej jakości mięsa.

Grzegorz Grodzki, Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego: Takim materiałem kontrahenci z południa Europy są trochę mniej zainteresowani, natomiast bydłem czysto rasowym tak.

Ale to, co hamuje rozwój pogłowia rasowego w Polsce, to nieuwzględnianie tego w cennikach. Za odstawiane przez siebie sztuki, bez względu na jakość wyprodukowanego mięsa, rolnicy otrzymują taką samą cenę.

Jerzy Wierzbicki, Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego:
Jeżeli zakłady w swoich cennikach będą premiować jakość, to rolnicy będą hodować bydło mięsne.

To, co ma pomóc w promowaniu dobrej jakościowo wołowiny, to kampania pod hasłem QMP. Specjalne oznakowanie mięsa o wysokiej jakości ma zachęcać konsumentów do sięgania po konkretne produkty. Autorzy kampanii chcą na ten cel wydać około 3 milionów złotych” – podała Redakcja Rolna TVP.

Dla orientacji aktualne średnie ceny sprzedaży ćwierci wołowych:
 
CENA [zł/tona]

Ćwierci z buhajków do 2 lat

ćwierci przednie               8 131       
ćwierci tylne                     12 754       
ćwierci kompensowane    9 980       

Ćwierci z krów rzeźnych      
 

ćwierci tylne                     9 800       
ćwierci kompensowane   7 847 
      
Ministerstwo Rolnictwa

Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here