Ceny paliw w Polsce. Jakie prognozy przed nami?

Według e-Petrol.pl w połowie 33-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,64 zł/l i 6,45 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki i ON wzrosła o 1 grosz na litrze w skali tygodnia. W tym samym czasie cena średnia LPG pozostała na niezmienionym poziomie 2,79 zł/l. Są to oficjalne cenniki, od których można uzyskać jednak duże upusty wakacyjne.

Ceny paliw w Polsce. Jakie prognozy przed nami?

Od początku lipca sieci stacji paliw stosują rabaty rzędu kilkudziesięciu groszy (-30 gr/l w sieci Orlen), a to sprawia, że rzeczywiste ceny paliw są znacznie niższe. Jednocześnie większość małych, prywatnych stacji obniżyło mocno ceny (zwykle o wielkość rabatu), by konkurować z dużymi sieciami stacji.

Ceny średnie paliw w detalu: 16-08-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,23 zł/l (+3 gr/l);
• Pb95: 6,64 zł/l (+1 gr/l);

• ON: 6,45 zł/l (+1 gr/l);
• LPG: 2,79 zł/l (0 gr/l).

Ceny w hurcie rosną od początku lipca, zwykle szybciej od tych na stacjach paliw, a to przekłada się na coraz niższe marże detaliczne (czasami wręcz ujemne). Na stacjach paliw diesel w ostatnich tygodniach podrożał z 6,11 średnio w połowie czerwca do 6,45 teraz – najwyżej od końca kwietnia tego roku. Benzyna 95-oktanów podrożała o 15 groszy w ciągu 4 ostatnich tygodni po dłuższej stabilizacji w okolicy 6,50 zł/l. Paliwo to jest teraz najdroższe od początku maja.

Na szczęście dla kierowców, ceny paliw są aktualnie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Jednocześnie diesel kosztuje na stacjach o 8% mniej niż przed rokiem, ale cena detaliczna Pb95 jest już zbliżona do tej z połowy sierpnia 2022 roku, a w hurcie paliwo to kosztuje o blisko 20 gr/l więcej niż rok temu.

Lepszym porównaniem jest pokazanie aktualnej ceny paliw w stosunku do okresu sprzed wybuchu wojny na Ukrainie.

Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy za dwa główne paliwa o średnio 1,30 zł/l (Pb-95) i 0,93 zł/l (ON) więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. W niewielkim stopniu winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o kilka groszy niższy (ok. 4,0 zł), ale powinny to z nawiązką zrekompensować ciągle o ok. 9% niższe notowania ropy Brent (w okresie 20.02.2022 – 16.08.2023).

W połowie 33-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 4 gr/l (1 gr/l tydzień wcześniej) i 0 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to 5 gr/l). 

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.

Od początku 2023 roku analogiczna marża średnia stacji paliw wynosi po 15 groszy/l dla benzyny 95-oktanów i dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku zbliżona do średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 16-go sierpnia 2023, cena netto benzyny 95-oktanów wzrosła o 9 groszy (-7 groszy tydzień wcześniej), a diesla nie zmieniła się (-3 grosze tydzień wcześniej). W lipcu ceny hurtowe tych paliw wzrosły odpowiednio o 37 gr/t (Pb95) i 33 gr/l (ON), a w sierpniu zmiany są kilkugroszowe (Pb95 +2gr/l;ON -3gr/l).

Także od początku 2023 benzyna w hurcie drożeje o 16 gr/l (Pb95), ale diesel traci jeszcze w tym czasie 65 gr za litr (bez VAT).

Tym razem hurtowe ceny benzyny wzrosły w skali tygodnia, mimo spadających od ubiegłego czwartku notowaniach ropy Brent i przy dużych wahaniach na rynku eurodolara.

Notowania giełdowe ropy Brent sięgały blisko 88 usd/b przed tygodniem, by spaść poniżej 85 usd/b na w środowe popołudnie (16.08.2023). Wyceny ropy zaliczają w ostatnich dniach korektę spadkową po tym jak wzrosły do 4-miesięcznych maksimów na zamknięciu sesji z 10-sierpnia. Ceny surowca rosły do niedawna za sprawą ograniczenia wydobycia ropy przez kartel OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską i Rosję. Jednak na rynek wróciły obawy o przyszły popyt na surowce po serii złych danych z chińskiej gospodarki. Wzrosty cen szerokiej grupy towarów hamowane są też przez wysokie stopy procentowe i możliwe dalsze podwyżki kosztu pieniądza w Europie i w USA.

Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w zakresie 4,05 – 4,11 pln. W skali analizowanego tygodnia złoty jednak nie zmienił swojego kursu wobec do dolara.

Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.

Andrzej Bąk – eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics