Eksport produktów rolnych napędzany przez branżę mleczarską!

Eksport polskich produktów mleczarskich w I kwartale 2014 roku był wyższy o 30 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2013 r. – poinformowała Marta Skrzypczyk z BGŻ. Wartość wysłanych w u.br. za granicę artykułów mleczarskich wyniosła 1,7 mld euro.
 

 

\"\"

 

Podczas III Kongresu Branży Mlecznej przedstawicielka BGŻ oceniła, że w tym roku to branża mleczarska napędza eksport produktów rolnych.

"W pierwszym kwartale br. o 10 proc. wzrosła wartość eksportu do państw UE, głównie mleka w proszku czy serów. W przypadku państw poza Wspólnotą ta wartość wzrosła blisko dwukrotnie" – zaznaczyła.
 
Dodała, że od 2009 roku wartość sprzedaży na rynek unijny rośnie rocznie o ok. 4 proc., natomiast w przypadku państw pozaunijnych wzrost sięga nawet 24 proc. rocznie.

Skrzypczyk zwróciła uwagę, że w strukturze polskiego eksportu produktów mleczarskich coraz większy udział stanowią sery. "Jest to blisko 40 proc. eksportu. Wysyłamy je głównie do UE, choć ten udział spada, a systematycznie rośnie znaczenie krajów pozaunijnych, jak np. Rosja czy Arabia Saudyjska" – dodała.

Przedstawicielka BGŻ oceniła, że w 2014 i 2015 roku popyt na produkty mleczarskie na rynkach światowych będzie rósł. "Miernikiem konsumpcji jest PKB, czyli zamożność społeczeństwa. Im wyższe PKB tym wyższa konsumpcja mleka" – zaznaczyła. Wskazała, że wyjście z recesji strefy euro jak i planowany na 3,5 proc. wzrost gospodarczy w USA będzie wzmacniał tę tendencję. "Mimo spowolnienia gospodarczego w państwach rozwijających się, np. Chin, ten wzrost nadal będzie wysoki" – dodała. Skrzypczyk zwróciła uwagę, że to państwa rozwijające się jak Brazylia, Rosja, RPA, Indie, Indonezja, Chiny, czy Nigeria będą napędzały światową konsumpcję towarów mleczarskich.

Czytaj także:
Polskie mleko pojedzie do Chin!
Zbliża się niekorzystny czas dla branży mleczarskiej
„Dobry Produkt – Silne Państwo” – promocja polskich producentów żywności!

Zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego Lucjan Zwolak przypomniał, że w 2013 roku wartość wyeksportowanych z Polski produktów mleczarskich wyniosła 1,7 mld euro. W tym czasie wartość importu wyniosła 700 mln euro.

Zwolak zwrócił uwagę jednak, że mimo iż osiągnęliśmy miliardową nadwyżkę w eksporcie, w tym czasie wyeksportowaliśmy o 2,5 proc. mniej mleka, przy jednoczesnym wzroście importu tego towaru o blisko 30 proc. "Wartość eksportu rośnie, ale jeśli chodzi o wolumen ilościowy, to on spada" – zaznaczył. Dodał, że pozytywną tendencją w Polsce jest wzrost udziału w eksporcie produktów finalnych konsumpcyjnych, które stanowią ok. 60 proc. całego eksportu.

Źródło: Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich
Redakcja AgroNews,fot: sxc.hu
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here