Jedz jabłka, pij soki jabłkowe i cydr!

 Krajowa Unia Producentów Soków zachęca Polaków do picia soków z polskich jabłek.

Hasło  kampanii to „Jedz jabłka, pij soki jabłkowe i cydr”, gdyż zdaniem KUPS w kampanii na rzecz  zagospodarowania jabłek nie można zapomnieć o piciu soków, nektarów i napojów z polskich  jabłek. W Polsce wytwarza się 290 tys. ton zagęszczonego soku jabłkowego, do produkcji którego  wykorzystuje się ponad 2 mln ton jabłek. Z tego aż  260 tysięcy ton polskich jabłek wykorzystuje  się do produkcji soków i nektarów (140 tysięcy ton) oraz napojów (120 tysięcy ton). 

 

\"Jedz

 

Przeciętny Polak wypija około 3 litry soków i nektarów jabłkowych rocznie. Sok jabłkowy to drugi  smak wybierany przez Polaków najczęściej – pierwsze miejsce wciąż należy do soku  pomarańczowego.  Do produkcji 1 litra soku jabłkowego potrzeba ok. 6 jabłek kupowanych u polskich dostawców  rolnych. Przy założeniu stosowania się do rekomendacji ekspertów żywieniowych odnośnie  spożywanie szklanki soku dziennie to miesięczne spożycie soków powinno być na poziomie ok. 6  litrów.

Zwiększenie spożycia soków jabłkowych to także dobry sposób na zagospodarowanie w  Polsce nadpodaży jabłek z powodu embarga w Rosji. Gdyby podwoić spożycie tylko soków i  nektarów z jabłek, to potrzebowalibyśmy na ten cel  około 140 tys. ton jabłek, a to już spora ilość  do zagospodarowania.  W sumie przeciętny Polak wypija ok. 11,7 litrów sok ów na rok na osobę (0,9 l na miesiąc), co daje  średnio około 32 ml soku dziennie, czyli znacznie mniej niż rekomendowana przez ekspertów ds.  żywienia ilość soku 200 ml na dzień. W krajach Unii Europejskiej konsumpcja soków wynosi prawie 13,4 litrów na rok na osobę (dla porównania soków i nektarów łącznie w Unii Europejskiej wypija się 21 litrów, Ameryce Północnej 27 litrów, w Ameryce Południowej 5 litrów i tylko 2 litry w Azji). 

Jak pokazują statystyki w ciągu ostatnich 12 miesięcy około 94% Polaków spożywało jabłka –  najchętniej rodacy sięgają po jabłka surowe (83%) o raz sok jabłkowy (74%), a najbardziej cenią  w nich polskość (67%), dostępność (66%) oraz zawartość witamin (65%). Wysoki odsetek osób  (80%) wie też, czym jest cydr, ale tylko 32% przyznaje, że w ciągu ostatniego roku choć raz go spróbowało. 

Źródło: FAMMU/FAPA na podstawie: Krajowa Unia Produ centów Soków
Redakcja AgroNews, fot.: freeImages 
 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here