Miód pod kontrolą?!

Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych uczestniczy w konsultacjach prowadzonych przez DG Komisji Europejskiej ds. Zdrowia i Konsumentów na temat planowanej kontroli jakości miodów na zgodność z przepisami unijnymi. IJHARS kontroluje producentów miodu w zakresie jakości handlowej wprowadzanych przez nich artykułów rolno-spożywczych do obrotu. Poniżej  podsumowanie kontroli przeprowadzonej przez IJHARS w czwartym kwartale 2013 r.
 

 

\"\"

 

Kontrolę przeprowadzono na terenie wybranych województw, w 28 podmiotach prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji, składowania, konfekcjonowania i obrotu miodem. Niewłaściwą jakość handlową stwierdzono w przypadku miodu pochodzącego z 11 podmiotów (co stanowiło 39,3 % ogółu skontrolowanych).

Kontrolą objęto:

–    w zakresie zgodności z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 października 2003 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej miodu oraz deklaracją producenta – 55 partii miodu, o łącznej masie 16 933 kg, w tym przeprowadzono analizę pyłkową 24 partii miodów nektarowych, odmianowych, o łącznej masie 7 683 kg,
–    w zakresie prawidłowości znakowania – 87 partii miodu, o łącznej masie 39 564 kg.

Wyniki kontroli:

–    wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 3 października 2003 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej miodu nie spełniało 12 partii (tj. 21,8 % skontrolowanych partii), o łącznej masie 1 161 kg (tj. 6,9 % masy skontrolowanych partii), w tym:

*    parametrów organoleptycznych nie spełniały 4 partie miodu (tj. 7,3 % partii skontrolowanych), o łącznej masie 820 kg (tj. 4,8 % masy partii skontrolowanych). Niezgodności polegały na: niewłaściwej barwie, smaku lub zapachu, obecności komórek drożdży w miodzie, oznakach fermentacji,
*    parametrów fizykochemicznych nie spełniało 5 partii miodu (tj. 9,1 % partii skontrolowanych), o łącznej masie 188 kg (tj. 1,1 % masy partii skontrolowanych). Niezgodności polegały na: zaniżonej wartości liczby diastazowej, zawyżonej zawartości 5-hydroksymetylofurfuralu (HMF), niedopuszczalnej obecności dekstryn skrobiowych,
*    w przypadku 9 partii miodu (tj. 37,5 % skontrolowanych partii miodu nektarowego, odmianowego) stwierdzono brak przewagi pyłku przewodniego, na podstawie którego określa się nazwę miodu odmianowego (tj. lipowego, akacjowego),
*    wymagań w zakresie znakowania nie spełniało 11 partii miodu (tj. 12,6 % skontrolowanych partii), o łącznej masie 1 170 kg (tj. 3,0 % masy skontrolowanych partii). Stwierdzono przede wszystkim następujące nieprawidłowości:
*    podanie niezgodnej z prawdą nazwy miodu nektarowego odmianowego (w oparciu o wyniki analizy pyłkowej stwierdzono, że rodzaj pyłku na podstawie którego określono nazwę miodu nektarowego nie występował w znacznej przewadze),
*    zastosowanie określenia „naturalny" w nazwie miodu, co mogło sugerować, że inne miody znajdujące się w obrocie nie są produktami naturalnymi,
*    brak określenia rodzaju miodu (nie podano „nektarowy"),
*    brak kraju pochodzenia,
*    zastosowanie niezgodnych z przepisami wyrażeń poprzedzających datę minimalnej trwałości (tj. podano „Należy spożyć przed końcem" zamiast „Należy spożyć przed"),
*    mało widoczny i nieczytelny sposób podania wartości odżywczej.

W związku z ujawnionymi w toku kontroli nieprawidłowościami, wydano 13 decyzji administracyjnych na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, w tym:

–    3 decyzje o nałożeniu kary pieniężnej, o łącznej wysokości 6 698 zł, w związku z wprowadzeniem do obrotu miodu zafałszowanego,
–    3 decyzje o nałożeniu kary pieniężnej, o łącznej wysokości 2 672,98 zł, w związku z wprowadzeniem do obrotu miodu nie odpowiadającego jakości handlowej określonej w przepisach o jakości handlowej lub deklarowanej przez producenta w oznakowaniu tych artykułów,
–    5 decyzji nakazujących prawidłowe oznakowanie miodu,
–    2 decyzje zakazujące wprowadzenia do obrotu miodu nie spełniającego wymagań jakości handlowej.

Czytaj także:
Dynamiczne wzrosty na rynku cukru
Jaka jest sytuacja na rynku roślin oleistych?
Uwaga producenci cukru!

Ponadto trwa postępowanie administracyjne w celu wydania kolejnych 7 decyzji na podstawie ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno- spożywczych.

W związku z brakiem zgłoszenia podjęcia działalności gospodarczej w zakresie produkcji, składowania, konfekcjonowania i obrotu, wbrew obowiązkowi wynikającemu z ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, 2 przedsiębiorców ukarano mandatami karnymi, o łącznej wysokości 500 zł.

Źródło: Krajowa Rada Izb Rolniczych,
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu
 

Advertisement
Advertisement

Advertisement

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
11,402SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics