Niemal wszystkie paliwa w górę! Z jakimi cenami powitamy sierpień?

Ostatnie zmiany na polskich stacjach nie cieszą kierowców – drożeją bowiem wszystkie paliwa oprócz autogazu. Prognozy dotyczące kolejnych dni niestety wskazują na perspektywę kontynuacji podwyżek.

Wszystkie paliwa oprócz autogaz w górę!

Wprawdzie odrobinę wytchnienia mogą przynosić wprowadzone niemal przez wszystkich większych operatorów sieciowych obniżki związane z programami lojalnościowymi, ale nie przekładają się one na średnie ceny paliw – te natomiast będą wyższe.

Rafinerie wyraźnie podnoszą ceny

28 lipca średnia cena benzyny 98-oktanowej na rynku hurtowym wynosi 5752 zł/m sześc. To wynik o 112 zł wyższy niż w miniony weekend. W tym samym czasie Pb95 podrożała o ponad 96 zł do poziomu 5383 zł/m sześc. W przypadku oleju napędowego skala podwyżki jest jeszcze większa – dzisiejsza średnia cena diesla to 5235 zł/m sześc., a więc o ponad 163 zł drożej niż w ostatnią sobotę. Od weekendu o 185 zł podrożał także metr sześc. oleju opałowego – paliwo to sprzedawane jest dzisiaj w średnie cenie 4328 zł/m sześc.

Z jakimi cenami powitamy sierpień?

W okresie między 31 lipca i 6 sierpnia 2023 spodziewamy się, że benzyna 98-oktanowa może kosztować 7,13-7,27 zł/l, a dla najpopularniejszego paliwa aut osobowych czyli bezołowiowej 95-ki średnia cena ulokuje się w przedziale 6,55-6,69 zł/l. W przypadku cen oleju napędowego będziemy świadkami podwyżek do poziomu 6,34-6,47 zł/l. Niewielkiej zmienności spodziewamy się natomiast w cenach autogazu, który może kosztować między 2,76 a 2,83 zł/l.

Ropa naftowa coraz droższa

Końcówka lipca, podobnie jak cały miesiąc, na rynku naftowym przynosi wzrost cen surowca. Notowania ropy Brent na giełdzie w Londynie zbliżyły się w tym tygodniu do poziomu 85 dolarów – w czwartek za baryłkę surowca płacono nawet 84,50 USD. W piątkowe przedpołudnie jej cena waha się w rejonie 84 dolarów.

Perspektywa deficytu ropy naftowej w drugiej połowie tego roku coraz mocniej przekłada się na ceny surowca. Inwestorzy od dawna są świadomi problemów po stronie podaży, wynikających gównie z restrykcyjnej polityki wydobycia OPEC+, ale do tej pory hamulcem dla bardziej zdecydowanych wzrostów na rynku naftowym była niepewna sytuacja po stronie popytu. W ostatnich dniach pojawiły się jednak sygnały, wskazujące na to, że konsumpcja paliw może w końcu pozytywnie zaskoczyć. Działania wspierające gospodarkę zapowiedziały władze w Pekinie, a to właśnie od tempa wzrostu Chin i ich zapotrzebowania na surowiec w ocenie wielu analityków zależy siła globalnego popytu na produkty naftowe. Optymistycznie wyglądały też dane z USA, gdzie pozytywnie zaskoczył opublikowany w czwartek odczyt PKB za II kwartał tego roku. Wynik na poziomie 2,4 proc. zdecydowanie przekroczył prognozy zakładające tempo wzrostu na poziomie 1,7 proc.

Finał loterii Grupy Azoty. Do kogo trafił ciągnik?

Rosnąca w niezłym tempie amerykańska gospodarka na razie nie generuje jednak wyraźnego przyspieszenia popytu na paliwa, bo zapasy ropy i paliw w USA spadły w tym tygodniu mniej niż oczekiwano. Niepokój inwestorów mogła w ostatnich dniach wzbudzić też huśtawka emocji na akcjach banku PacWest Bancorp przejętego przez Banc of California. Notowania PacWest Bancorp najpierw mocno traciły na wartości, a później szybko odrabiały straty. Te wydarzenia przypomniały o nie tak dawnych problemach sektora bankowego w USA.

Oprac. dr Jakub Bogucki, Grzegorz Maziak, e-petrol.pl

 

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics