Polski drób niedługo na azjatyckich stołach 

Produkujemy rocznie trzy mln ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE” – informował Dariusz Goszczyński, prezes zarządu Krajowej Rady Drobiarstwa – Izba Gospodarcza (KRD-IG), podczas seminarium „Azja Południowo-Wschodnia — możliwości rozwoju i współpracy eksportowej”. Według niego, wysoka jakość rodzimego drobiu predestynuje go do sprzedaży nawet na tak wymagających rynkach jak Japonia czy Hongkong.

Polski drób niedługo na azjatyckich stołach 

Importerzy drobiu z Japonii i Hongkongu gościli w Polsce w ramach kampanii promocyjnej „Drób z europejskim paszportem”. Pobyt miał na celu przybliżyć dalekowschodnim przedsiębiorcom polskie drobiarstwo, pokazać innowacyjność branży oraz dbałość o wysoką jakość i standardy produkcji.

Wizytę referencyjną importerów drobiu z Japonii i Hongkongu zwieńczyło seminarium pt. „Azja Południowo-Wschodnia — możliwości rozwoju i współpracy eksportowej” zorganizowane przez KRD-IG dla europejskich producentów drobiu. Spotkanie, które odbyło się w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi (MRiRW), miało na celu przekazanie producentom drobiu praktycznej wiedzy o rynkach japońskim i hongkońskim.

„Rozwój branży drobiarskiej od czasu wejścia Polski do UE sprawił, że weszliśmy do grona uznanych i nowoczesnych producentów. Polska żywność spełnia bardzo wysokie standardy jakości, a także jest atrakcyjna cenowo” – mówiła Magdalena Żelazna z Departamentu Współpracy Międzynarodowej MRiRW. Przedstawicielka ministerstwa przypomniała, że produkcja i eksport mięsa to polska specjalność. W 2023 r. wartość eksportu mięsa drobiowego z polskich firm wyniosła 4,1 mld EUR.

Kampanię promocyjną „Drób z europejskim paszportem” prowadzi KRD-IG, która skupia ponad 100 największych polskich firm produkcyjnych, działających w łańcuchu „od pola do stołu”, reprezentując 90 proc. eksporterów. Projekt jest finansowany przy wsparciu Unii Europejskiej. 

Polska produkuje rocznie trzy mln ton mięsa drobiowego – najwięcej w UE

„Produkujemy rocznie trzy mln ton mięsa drobiowego. To najwięcej w UE. Kolejni na podium Niemcy i Francja wytwarzają po około 1,7 mln ton” – informował Dariusz Goszczyński, prezes zarządu KRD-IG. 

Kampania „Drób z europejskim paszportem” ma na celu zwiększenie znajomości europejskich produktów drobiowych.

„UE jest znana na świecie z wysokiej jakości produktów. Mamy i wykonujemy przepisy nie tylko dotyczące jakości żywności, ale i dobrostanu zwierząt” – przekonywał Dariusz Goszczyński.

Istotną korzyścią dla europejskich producentów drobiu uczestniczących w seminarium z japońskimi i hongkońskimi importerami były prezentacje przedstawicieli Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Głównego Lekarza Weterynarii. Eksperci pokazali na jakie wsparcie mogą liczyć przedsiębiorcy.

„Analizujemy potencjał eksportowy firmy i pomagamy w nakreśleniu kierunku ekspansji. Tworzymy pakiety informacyjne o rynku, jego wartości, organizujemy spotkania B2B i wyszukujemy partnerów biznesowych” – wyliczał Patryk Szczotka, przedstawiciel PAIH.

Lek. wet. Paweł Meyer, zastępca Głównego Lekarza Weterynarii do spraw Bezpieczeństwa Żywności Pochodzenia Zwierzęcego oraz Pasz, Farmacji i Utylizacji, przedstawił wymogi weterynaryjne i sanitarne w eksporcie polskiego mięsa do Japonii oraz Hongkongu. Zapowiedział, że niedługo zniesiony zostanie zakaz sprowadzania mięsa z Polski i krajów UE ze względu na grypę ptaków.

„Główny Lekarz Weterynarii złożył do Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (WOAH) deklarację o odzyskaniu statusu kraju wolnego od wysoce zjadliwej grypy ptaków (HPAI) u drobiu z dniem 5 kwietnia 2024 roku” – informował lek. wet. Paweł Meyer.

Złożenie deklaracji wynika z zakończenia procedur likwidacji ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu stwierdzonych na terytorium RP w okresie od 7 grudnia 2023 r. do 2 marca 2024 r. Zgodnie z art. 10.4.6 Kodeksu Zdrowia Zwierząt Lądowych WOAH, odzyskanie statusu wolnego może nastąpić po upływie 28 dni od wdrożenia działań w ramach stamping-out policy, pod warunkiem zakończenia czynności i zapewnienia nadzoru. Polskie służby weterynaryjne wdrożyły wszystkie procedury zwalczania przewidziane w przypadku wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu, w tym uśmiercanie ptaków, unieszkodliwianie zwłok padłych i zabitych paków, oczyszczanie i dezynfekcję. Wokół ognisk choroby zostały ustanowione obszary objęte ograniczeniami, na których obowiązywały restrykcje. Polska, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej realizuje program nadzoru grypy ptaków w gospodarstwach utrzymujących drób oraz u dzikich ptaków.

„Obecnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie obowiązują ograniczenia w przemieszczaniu drobiu, mięsa i produktów drobiowych wynikające z procedur zwalczania grypy ptaków u drobiu” – podkreślił lek. wet. Paweł Meyer.

Wśród prelegentów na seminarium byli także przedsiębiorcy mający doświadczenie i aktywnie działający na rynkach japońskim i hongkońskim, którzy przybliżyli specyfikę prowadzenia tam działalności oraz wskazali bariery i szanse rozwoju współpracy z azjatyckimi partnerami. 

„Japoński kontrahent długo podejmuje decyzje, wymaga wysokiej jakości produktów i obsługi” – mówił Michał Taberski, właściciel polskiej masarni działający na japońskim rynku. „Dla Europejczyków ciekawe jest, że opakowania produktów są niewielkie, nie ma 500 gramowych, i że każda reklamacja musi być rozpatrzona na korzyść klientów” – dodał.

Maciej Łojek, który przybliżył specyfikę runku hongkońskiego, przypomniał, że z powodu uprzemysłowienia w regionie nie ma miejsca na uprawy i hodowlę, więc dominuje import towarów.

„Kuchnia chińska szeroko wykorzystuje kurczaki, kaczki i indyki, to potencjał do rozwoju. Hongkong to strategiczna lokalizacja do rozpoczęcia handlowej przygody ze Wschodem” – podsumował Maciej Łojek.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej

Już blisko 80 proc. polskich konsumentów deklaruje kupowanie żywności ekologicznej – wynika z badania przeprowadzonego dla Polskiej Izby Żywności Ekologicznej przez Stowarzyszenie Delta Partner. Ten odsetek sukcesywnie...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics