Produkt regionalny, czyli jaki

Regionalność jako argument sprzedażowy? Dyskusje w całej Europie

Towary regionalne w wielu krajach przeżywają renesans. To właśnie w obszarze produktów świeżych konsument oczekuje, że mleko, mięso, jajka, owoce i warzywa etc. nie będą pochodziły skądś z daleka. Ten trend odkryli dla siebie nie tylko producenci ekologicznej żywności.

Niezdefiniowana regionalność – rozumienie konsumenckie Pojęcia „region”, ewentualnie „regionalny”, nie są jednolicie definiowane i – w przeciwieństwie do chronionych znaków pochodzenia – nie są uregulowane prawnie.

 

\"Produkt

 

Czy „region” rozumiany jest jako związek wyrosły na podstawie kryterium geograficznego lub historycznego, czy też jest definiowany według uwarunkować kulturowych, np. języka? Czy „regionalny” dla konsumenta odnosi się do określonego regionu, czy do o wiele prostszej przestrzennej (i kulturalnej) bliskości wobec producenta? Według badania Niemieckiego Towarzystwa Gospodarstw Rolnych (DLG), 86% pytanych konsumentów słyszało o pojęciu „regionalny” i niemal wszyscy łączą z nim „produkty z regionu”.
 

Jednak połowa respondentów, słysząc o regionalności, wyobraża sobie przestrzeń związaną z własnym miastem, dla drugiej połowy jest to ich land/prowincja. Ponadto niektórzy są gotowi zapłacić nawet do 15% więcej za środki spożywcze z regionu, inni natomiast nie chcą ponosić żadnych dodatkowych kosztów.
Regionalność zaspokaja u wielu konsumentów potrzebę wpływania na pochodzenie towaru oraz zaufania producentowi i jakości. Poza tym krótsza droga transportu jest często postrzegana jako przyjazna środowisku, co w rzeczywistości jest jednak mocno uzależnione od takich kryteriów jak zużycie energii przy produkcji, składowanie, logistyka, jak również od środka transportu, którym dostarcza się towar do miejsca zakupu przez konsumenta (głownego supermarketu lub gospodarstwa). Dla 96% niemieckich przedsiębiorstw handlowych temat regionalności ma kluczowe znaczenie. Supermarkety chcą definiować regionalność możliwie jak najszerzej, aby nie być zmuszonym do planowania w małych porcjach i nie stracić dochodów w przypadku braków w zaopatrzeniu.

Obecnie jednak każdy supermarket i niektórzy producenci definiują regionalność tak, jak im to pasuje. Przykłady: Pod nazwą produktu dyskontu LIDL „Dobra część ojczyzny” („Ein gutes Stuck Heimat“) są sprzedawane produkty z całych Niemiec, w związku z czym nie są one bezpośrednio regionalne. Marki regionalne o dokładnie określonym pochodzeniu prowadzi np. sieć sklepów Feneberg w Niemczech. Ich regionalna marka „Stąd” („Von Hier”) obejmuje produkty z obszaru 150 km wokół Kempten; nie przekracza się jednak przy tym granicy austriackiej. Natomiast sklepy partnerskie Food-Coop, „Wspólnota Konsumencka” z Drezna, mają pozwolenie na zaopatrywanie przez producentów i wytworców w okręgu 150 km od Drezna, niezależnie od granicy kraju.

Te produkty są podpisane adresem producenta i oznaczane za pomocą własnych etykiet regionalnych. W Niemczech, z inicjatywy niemieckiej minister rolnictwa w sierpniu 2012 r., we współpracy z konwencjonalnymi i biologicznymi detalistami i zrzeszeniami, została założona instytucja „Okno regionalne” („Regionalfenster e. V.”).

 

\"Produkt

 

Powinna ona zaproponować konsumentom już na początku 2013 r., najpierw w pięciu modelowych regionach, wraz z jednolitym, sprawdzonym geograficznym oznaczeniem pochodzenia, wiarygodną i jasną informację, służącą konsumenckim decyzjom kupna. W innych krajach idzie się o krok dalej, wprowadzając obowiązujące ponadregionalnie wytyczne. W Czechach więc wprowadzono marki regionalne, skupione i certyfikowane w jednym miejscu. Są tam zorganizowane 22 regiony, niektóre z nich przekraczające granicę ze Słowacją. Produkty oceniane są systemem punktowym według swojej regionalności. Punkty są przyznawane za stopień przetworzenia, pochodzenie surowców i tradycję. www.regional-products.eu
 

W Łotwie natomiast marka jakości „Zielona łyżka” (www.karotite.lv) gwarantuje na obszarze całego kraju użycie do przygotowywanych produktów co najmniej 75% surowców, pochodzących z tegoż kraju bądź regionu. Powinny one być niemodyfikowane genetycznie i nie mogą zawierać barwników. Pozostaje mieć nadzieję, że trend związany z jednolitymi kryteriami ujmowania regionalności nie będzie ograniczał się tylko do pojedynczych krajów.

Poza tym stawia się pytanie o preferencje konsumenta, jeśli ma on decydować o wyborze pomiędzy „bio lub regionalne” oraz „bio i regionalne”. W tym względzie producenci z branży bio stają przed szansą, by poinformować zarówno o swoich produktach regionalnych, jak i o wartości dodanej produktów bio, pozyskując w ten sposób nowe grupy konsumentów.

Źródło: EkoConnect – Międzynarodowe Centrum Rolnictwa Ekologicznego Środkowej i Wschodniej Europy
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu
 

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Video thumbnail
Gospodarstwo zrównoważone w praktyce
08:16
Video thumbnail
Informator Agronomiczny: Wszystko o nawożeniu wiosennym
22:34
Video thumbnail
Jak poprawić tolerancję roślin na stres oksydacyjny?
05:03
Video thumbnail
Działania prewencyjne Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w 2020 roku
05:28
Video thumbnail
Wyzwania na rynku mięsa
01:14:08
Video thumbnail
Owoce, hit eksportowy?
01:26:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #5
59:34
Video thumbnail
Rolnictwo zrównoważone wpływa na ekonomikę gospodarstw
07:03
Video thumbnail
Nowości w odmianach kukurydzy od Syngenta
05:22
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #4
01:00:26
Video thumbnail
Zbiór kukurydzy na kiszonkę 2020
04:11
Video thumbnail
Uroczyste wręczenie "Znaku Bezpieczeństwa KRUS"
04:59
Video thumbnail
Wirtualne Dni Kukurydzy PROCAM
56:30
Video thumbnail
Podsumowanie Konkursu dla dzieci: Dobrze się czuję, gdy o bezpieczeństwie rymuję!
03:14
Video thumbnail
Wirtualne Dni Warzyw PROCAM
01:00:03
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #3
01:02:05
Video thumbnail
Rekordowe plony pszenicy ozimej - Rekord Polski 2020
07:29
Video thumbnail
Ślimaki w uprawie rzepaku - wrześniowy PROCAM Alert Extra
01:53
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #2
44:53
Video thumbnail
Żniwa już za Wami? Pamiętajcie by dobrze zagospodarować słomę
05:00
Video thumbnail
PROCAM Cup - treningi 2020
02:12
Video thumbnail
Informator Agronomiczny #1
50:56
Video thumbnail
dr Aleksandra Hadzik, prezes KRUS apeluje o zachowanie bezpieczeństwa podczas żniw!
01:22
Video thumbnail
Jak rolnik powinien zabezpieczyć gospodarstwo by spać spokojnie?
03:23
Video thumbnail
Doglebowa czy nalistna? Ochrona herbicydowa rzepaku ozimego
14:54
Video thumbnail
KRUS zainaugurowała Strategię „Wizja Zero” w sektorze rolniczym w Polsce w 2020 r.
08:01
Video thumbnail
Ziemniaki pod najlepszą ochroną w PROCAM Alert
08:56
Video thumbnail
Ruszyła druga edycja konkursu filmowego dla młodzieży "Moja Wizja Zero"
02:04
Video thumbnail
Prof. Andrzej Kowalski przewodniczącym Kapituły Konkursu - Plebiscytu AgroWybór 2020
01:40
Video thumbnail
Zielony ład - szansa czy wyzwanie dla polskiego rolnictwa?
04:24
11,170FaniLubię
4,567ObserwującyObserwuj
3,355ObserwującyObserwuj
5,460SubskrybującySubskrybuj

Wydłużono termin na złożenie wniosków dot. płatności bezpośrednich i niektórych płatności PROW

Do 17 czerwca wydłużono termin na złożenie wniosku o dopłaty bezpośrednie oraz niektóre płatności w ramach PROW: Rolnictwo ekologiczne, działanie Dobrostan zwierząt, płatności ONW,...

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE