Rośnie eksport polskich zbóż. W sezonie 2016/17 z Polski wyeksportowano prawie 20 proc. więcej ziarna niż sezon wcześniej – poinformowali analitycy Banku BGŻ BNP Paribas.
Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów podawanych przez Sparks Polska, eksport zbóż z kraju w sezonie 2016/17 wyniósł 6,18 mln t, czyli o 0,94 mln t (18 proc.) więcej niż w sezonie poprzednim. Oznacza to, że wzrost eksportu zagospodarował ponad połowę wzrostu krajowej produkcji zbóż z 2016 r. (+1,85 mln t).
Rośnie znaczenie kukurydzy
Interesująca zdaniem analityków jest struktura towarowa eksportu. Nadal największy udział w wywozie zbóż miała pszenica, ale wzrosło znaczenie kukurydzy.
– Jej eksport wyniósł aż 1,39 mln t wobec 0,54 mln t w sezonie 2016/17. Zbliżony poziom (1,35 mln t) notowano jedynie w sezonie 2012/13, w pozostałych eksport nie przekraczał 1,0 mln t – czytamy w najnowszym raporcie BGŻ BNP Paribas.
Więcej pszenicy na eksport
W analizowanym okresie wzrósł też eksport pszenicy, ale dynamika zmian była mniej spektakularna niż w przypadku kukurydzy. Według danych Ministerstwa Finansów jej sprzedaż zagraniczna sięgnęła 3,96 mln t, czyli była o 0,52 mln t (15 proc.) wyższa niż sezon wcześniej.
– Warto jednak zauważyć, że zbiory pszenicy w 2016 r. były mniejsze wobec 2015 r. – według GUS o 1,3 mln t, wynosząc 10,8 mln t – przypominają analitycy.
Ich zdaniem zmiany w sprzedaży zagranicznej były wynikiem niskich zbiorów pszenicy ogółem w Unii Europejskiej, w tym głównie we Francji (czołowego unijnego eksportera), słabego złotego, a także wysokiego popytu ze strony Afryki Północnej, gdzie zbiory również nie były udane.
Mniejszy eksport innych zbóż
W odróżnieniu od dwóch wcześniej omówionych rodzajów zbóż, eksport żyta, jęczmienia, owsa i pszenżyta w sezonie 2016/17 znacznie się skurczył.
Eksport jęczmienia i owsa wyniósł zaledwie odpowiednio 74 tys. t i 78 tys. t i był o 56% i 8% mniejszy niż rok wcześniej.
Transport morski zyskał na znaczeniu
W minionym sezonie ponownie wzrosło znaczenie transportu morskiego w handlu zagranicznym polskimi zbożami. Według wstępnych danych MF oraz obliczeń Sparks, udział transportu morskiego w eksporcie sięgnął 64% podczas gdy w sezonie 2015/16 było to około 57 proc. Zmiana ta była przede wszystkim wynikiem wysokiego eksportu pszenicy na odległe rynki.
Redakcja AgroNews, fot. Kamila Szałaj