W tym roku obchodzimy 100-lecie udomowienia borówki. Owoc ten przebojem podbił serca konsumentów i rankingi najzdrowszych owoców na świecie. I my, Polacy mamy w tym swój udział.
Borówkę zaczęto uprawiać dokładnie 100 lat temu w Stanach Zjednoczonych. Stąd popularnie określenie „amerykańska”. W tym czasie podbiła świat. Jest ceniona za smak oraz swoje wartości odżywcze i zdrowotne. Wzmacnia odporność. Zmniejsza ryzyko raka i opóźnia procesy starzenia. Wpływa dobroczynnie na układ oddechowy i nerwowy. Poprawia pamięć i refleks. Poprawia krążenie i reguluje poziom złego cholesterolu. To owoc XXI wieku.
Tym bardziej cieszy, że konsumenci na 4 kontynentach mają ją dzięki naszym plantacjom i grupie pasjonatów, którzy uczynili z borówki wizytówkę sektora agro i symbol sukcesu na najbardziej wymagających rynkach. Polska jest dziś największym producentem borówki w Europie i wzorem współpracy plantatorów. Mamy na świecie wręcz modę na polską borówkę.
– Fundamentem sukcesów Polaków jest połączenie tradycyjnych wartości, pasji do uprawiania ziemi i szacunku dla natury, które są dziś naszym wielkim atutem, pozwalają produkować żywność, która jest zdrowa i ma smak. Cieszy się na świecie bardzo dobrą opinią. Z otwartością i kreatywnością dwóch pokoleń plantatorów. Wzięliśmy to, co najlepsze, dodaliśmy i to działa. Jesteśmy dowodem na to, że tożsamość daje siłę i rynkową przewagę w warunkach globalnej konkurencji – powiedział otwierając Dzień Polskiej Borówki Ireneusz Komorowski, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.
– Europa wstrzymuje dziś oddech. To jest sukces zasłużony, sukces pracy u podstaw, zaangażowania wielu ludzi i wielu instytucji, między innymi SGGW. No i obok sami plantatorzy. Dzisiaj jesteśmy na tym święcie i możemy zaobserwować ich pasje do samej produkcji, do swoich plantacji, mówią o tym z wielkim zaangażowaniem, powiem nawet z miłością do borówki” – stwierdził Jarosław Sierszchulski, Zastępca Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
– Jesteśmy pasjonatami. Mamy wiedzę, doświadczenie, taką rolniczą intuicje i dziedziczony szacunek dla natury. Produkujemy wysokiej jakości borówkę o wybitnych walorach smakowych. To przyciąga do naszego kraju i wzmacnia znakomitą opinie o polskiej żywności. Polacy mogą być z nas dumni! – dodał Prezes Komorowski.
– Naszą siłą jest to, że jesteśmy razem. Dzięki współpracy i wymianie doświadczeń produkujemy najlepszy jakościowo owoc na świecie. Dzięki temu że jesteśmy razem, w krótkim czasie zrobiliśmy tak wiele – puentował Rafał Legucki, Wiceprezes Zarządu SPBA.
1 lipca – Dzień Polskiej Borówki
Inicjatywa powstała podczas marcowej Konferencji Borówkowej. Plantatorzy z całej Polski postanowili wspólnie promować oczekiwanie na zbiry i 1 lipca jako datę rozpoczęcia sezonu.
Wrażenie robi skala integracji. W działania zaangażowali się indywidualni plantatorzy z całej Polski. Na dziesiątkach stron trwało odliczanie przy pomocy prostych w instalacji liczników.
Pobierano też okolicznościowe grafiki, banery i stopki mailowe. W tak prosty sposób plantatorzy rozszerzali zasięg kampanii. Dzień Polskiej Borówki zdobył sympatię i szerokie poparcie. Dawały je gminy, w których są plantacje. Banki, które wspierają sektor – od spółdzielczych, po BGZ BNP Paribas. Akcję poparło Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej. Patronatem objęła Prof. Małgorzata Korbin, Dyrektor Instytutu Ogrodnictwa, wiodącego europejskiego centrum badań ogrodniczych. Wsparł Prof. Alojzy Szymański, Rektor SGGW i Pan Krzysztof Jurgiel, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pomysłem, konsekwencją i współdziałaniem, w trzy miesiące, plantatorzy borówki stworzyli święto na miarę jubileuszu.
Cele projektu „1 lipca – Dzień Polskiej Borówki”
- Promocja daty rozpoczęcia zbiorów – cel #1. Korzyścią docelową dla branży będzie rozciąganie sezonu, spłaszczenie górki bluecropowej i więcej partnerstwa w relacjach z handlem detalicznym.
- Pokazanie, czym jest wspólnota celu (dobry pomysł, zaufanie, koncentracja, współdziałanie), pogłębienie integracji i poczucie, że razem możemy kreować przyszłość, że są na to pomysły i mamy wystarczającą do tego siłę. Wykorzystanie możliwości wspólnego działania i zogniskowanie energii.
- Wzmocnienie postrzegania plantatorów borówki jako dobrze zorganizowanej branży.
- Agro-edukacja, chęć pokazania całorocznej pracy na plantacji.
- Promocja wizerunku ludzi zaangażowanych w uprawę.
- Promowani sukcesu branży, walorów zdrowotnych owoców.
- Propozycja nowej, przełomowej interpretacji sukcesów plantatorów borówki.
Dzień Polskiej Borówki jest okazją do branżowej integracji i promocji wyjątkowych walorów smakowych produkowanych w Polsce owoców. Sukces dzięki połączeniu umiejętność współpracy z naturą i współpracy ze sobą. Wykorzystanie otwartości i kreatywności dwóch pokoleń plantatorów. Oba elementy są częścią naszej narodowej tożsamości. Łączone w codziennej pracy są dowodem na to, że tożsamość daje siłę i rynkową przewagę w warunkach globalnej konkurencji.
Redakcja AgroNews