Sezon borówkowy ruszył z pełną pompą

W tym roku obchodzimy 100-lecie udomowienia borówki. Owoc ten przebojem podbił serca konsumentów i rankingi najzdrowszych owoców na świecie. I my, Polacy mamy w tym swój udział.

 

\"rolnictwo,
 

Borówkę zaczęto uprawiać dokładnie 100 lat temu w Stanach Zjednoczonych. Stąd popularnie określenie „amerykańska”.  W tym czasie podbiła świat. Jest ceniona za smak oraz swoje wartości odżywcze i zdrowotne. Wzmacnia odporność. Zmniejsza ryzyko raka i opóźnia procesy starzenia. Wpływa dobroczynnie na układ oddechowy i nerwowy. Poprawia pamięć i refleks. Poprawia krążenie i reguluje poziom złego cholesterolu. To owoc XXI wieku.


 

Tym bardziej cieszy, że konsumenci na 4 kontynentach mają ją dzięki naszym plantacjom i grupie pasjonatów, którzy uczynili z borówki wizytówkę sektora agro i symbol sukcesu na najbardziej wymagających rynkach. Polska jest dziś największym producentem borówki w Europie i wzorem współpracy plantatorów. Mamy na świecie wręcz modę na polską borówkę.

– Fundamentem sukcesów Polaków jest połączenie tradycyjnych wartości, pasji do uprawiania ziemi i szacunku dla natury, które są dziś naszym wielkim atutem, pozwalają produkować żywność, która jest zdrowa i ma smak. Cieszy się na świecie bardzo dobrą opinią. Z otwartością i kreatywnością dwóch pokoleń plantatorów. Wzięliśmy to, co najlepsze, dodaliśmy i to działa. Jesteśmy dowodem na to, że tożsamość daje siłę i rynkową przewagę w warunkach globalnej konkurencji – powiedział otwierając Dzień Polskiej Borówki Ireneusz Komorowski, Prezes Stowarzyszenia Plantatorów Borówki Amerykańskiej.

– Europa wstrzymuje dziś oddech. To jest sukces zasłużony, sukces pracy u podstaw, zaangażowania wielu ludzi i wielu instytucji, między innymi SGGW. No i obok sami plantatorzy. Dzisiaj jesteśmy na tym święcie i możemy zaobserwować ich pasje do samej produkcji, do swoich plantacji, mówią o tym z wielkim zaangażowaniem, powiem nawet z miłością do borówki” – stwierdził Jarosław Sierszchulski, Zastępca Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

– Jesteśmy pasjonatami. Mamy wiedzę, doświadczenie, taką rolniczą intuicje i dziedziczony szacunek dla natury. Produkujemy wysokiej jakości borówkę o wybitnych walorach smakowych. To przyciąga do naszego kraju i wzmacnia znakomitą opinie o polskiej żywności. Polacy mogą być z nas dumni! – dodał Prezes Komorowski.

– Naszą siłą jest to, że jesteśmy razem. Dzięki współpracy i wymianie doświadczeń produkujemy najlepszy jakościowo owoc na świecie. Dzięki temu że jesteśmy razem, w krótkim czasie zrobiliśmy tak wiele – puentował Rafał Legucki, Wiceprezes Zarządu SPBA.

1 lipca – Dzień Polskiej Borówki
Inicjatywa powstała podczas marcowej Konferencji Borówkowej. Plantatorzy z całej Polski postanowili wspólnie promować oczekiwanie na zbiry i 1 lipca jako datę rozpoczęcia sezonu. 

Wrażenie robi skala integracji. W działania zaangażowali się indywidualni plantatorzy z całej Polski. Na dziesiątkach stron trwało odliczanie  przy  pomocy prostych w instalacji liczników.

Pobierano też okolicznościowe grafiki, banery i stopki mailowe. W tak prosty sposób plantatorzy rozszerzali zasięg kampanii. Dzień Polskiej Borówki zdobył sympatię i szerokie poparcie. Dawały je gminy, w których są plantacje. Banki, które wspierają sektor – od spółdzielczych, po BGZ BNP Paribas. Akcję poparło Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej. Patronatem objęła Prof. Małgorzata Korbin, Dyrektor Instytutu Ogrodnictwa, wiodącego europejskiego centrum badań ogrodniczych. Wsparł Prof. Alojzy Szymański, Rektor SGGW i Pan Krzysztof Jurgiel, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pomysłem, konsekwencją i współdziałaniem, w trzy miesiące, plantatorzy borówki stworzyli święto na miarę jubileuszu. 

Cele projektu „1 lipca – Dzień Polskiej Borówki”

  • Promocja daty rozpoczęcia zbiorów – cel #1. Korzyścią docelową dla branży będzie rozciąganie sezonu, spłaszczenie górki bluecropowej i więcej partnerstwa w relacjach z handlem detalicznym.
  • Pokazanie, czym jest wspólnota celu (dobry pomysł, zaufanie, koncentracja, współdziałanie), pogłębienie integracji i poczucie, że razem możemy kreować przyszłość, że są na to pomysły i mamy wystarczającą do tego siłę. Wykorzystanie możliwości wspólnego działania i zogniskowanie energii.
  • Wzmocnienie postrzegania plantatorów borówki jako dobrze zorganizowanej branży.
  • Agro-edukacja, chęć pokazania całorocznej pracy na plantacji.
  • Promocja wizerunku ludzi zaangażowanych w uprawę.
  • Promowani sukcesu branży, walorów zdrowotnych owoców.
  • Propozycja nowej, przełomowej interpretacji sukcesów plantatorów borówki.

Dzień Polskiej Borówki jest okazją do branżowej integracji i promocji wyjątkowych walorów smakowych produkowanych w Polsce owoców. Sukces dzięki połączeniu umiejętność współpracy z naturą i współpracy ze sobą. Wykorzystanie otwartości i kreatywności dwóch pokoleń plantatorów. Oba elementy są częścią naszej narodowej tożsamości. Łączone w codziennej pracy są dowodem na to, że tożsamość daje siłę i rynkową przewagę w warunkach globalnej konkurencji.

Redakcja AgroNews

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

300 tysięcy złotych dla gospodarstw poszkodowanych przez powódź. Ruszył nabór wniosków

Rolnicy, którzy ponieśli straty spowodowane przez powódź, od 22 listopada do 30 grudnia 2024 r. mogą składać wnioski o przyznanie wsparcia na Inwestycje odtwarzające...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics