Wołowina to aktualnie jedyny deficytowy produkt żywnościowy na rynku Unii Europejskiej. Unijni konsumenci coraz chętniej kupują wołowinę i wolą przy tym polską, posiadającą renomę mięsa zdrowego, bo produkowanego metodami w większym stopniu naturalnymi, niż mięso importowane z Ameryki Południowej. Ale jak jest na naszym rodzimym rynku?
„Poprawiają się nastroje na rynku wołowiny. Po miesiącach stagnacji w produkcji i po spadku w eksporcie dziś nie ma śladu. Teraz sprzedaż pnie się w górę. Powód? Większe zamówienia ze strony zachodnich kontrahentów.
Z około 400 tysięcy ton wołowiny produkowanej rocznie w Polsce, większość towaru trafia za granicę. Głównie do Holandii, Niemiec i Hiszpanii. Żywe zwierzęta chętnie kupują od nas Włosi i Grecy. Jednak kryzys sprawił, że na początku roku nasi kontrahenci mocno ograniczyli zamówienia. Teraz sytuacja zaczyna się poprawiać i handel wołowiną ponownie ruszył.
Danuta Rycombel, Instytut Ekonomiki Rolnictwa: Ten eksport jest dużo wyższy i nadrobił te straty, które były w I półroczu. Co roku eksport wynosi 160 tysięcy ton i obecnie jest zaledwie 2 tysiące ton mniejszy.
Problem w tym, że na hodowlę ras mięsnych decydują się nadal nieliczni. Efekt? Spośród 6 milionów sztuk bydła w Polsce, zaledwie 30 tysięcy stanowią czyste rasy mięsne. Niewiele jest tak zwanych krzyżówek – bo tylko 120 tysięcy. Reszta to zwierzęta o niskiej jakości mięsa.
Grzegorz Grodzki, Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego: Takim materiałem kontrahenci z południa Europy są trochę mniej zainteresowani, natomiast bydłem czysto rasowym tak.
Ale to, co hamuje rozwój pogłowia rasowego w Polsce, to nieuwzględnianie tego w cennikach. Za odstawiane przez siebie sztuki, bez względu na jakość wyprodukowanego mięsa, rolnicy otrzymują taką samą cenę.
Jerzy Wierzbicki, Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego: Jeżeli zakłady w swoich cennikach będą premiować jakość, to rolnicy będą hodować bydło mięsne.
To, co ma pomóc w promowaniu dobrej jakościowo wołowiny, to kampania pod hasłem QMP. Specjalne oznakowanie mięsa o wysokiej jakości ma zachęcać konsumentów do sięgania po konkretne produkty. Autorzy kampanii chcą na ten cel wydać około 3 milionów złotych” – podała Redakcja Rolna TVP.
Dla orientacji aktualne średnie ceny sprzedaży ćwierci wołowych:
CENA [zł/tona]
Ćwierci z buhajków do 2 lat
ćwierci przednie 8 131
ćwierci tylne 12 754
ćwierci kompensowane 9 980
Ćwierci z krów rzeźnych
ćwierci tylne 9 800
ćwierci kompensowane 7 847
Ministerstwo Rolnictwa
Redakcja AgroNews, fot. sxc.hu