Zmiany w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw została uchwalona przez Sejm RP w dniu 2 grudnia 2009 r. Podczas posiedzenia Sejmu, 8 stycznia tego roku  zostały przyjęte poprawki o charakterze redakcyjno-legislacyjnym wniesione przez Senat RP. Publikacja nastąpi po podpisaniu ustawy przez Prezydenta RP.

Nowy przepis dostosowuje polskie ustawodawstwo z zakresu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności do aktualnie obowiązujących przepisów Unii Europejskiej, które ukazały się po dniu uchwalenia dotychczasowej ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, czyli po 25 sierpnia 2006. Ustawa uwzględnia również doświadczenia wynikające z praktycznego stosowania dotychczasowych przepisów, co znalazło odzwierciedlenie w doprecyzowaniu zapisów, które do tej pory budziły wątpliwości interpretacyjne.

 Najważniejsze zmiany:

  • Wprowadzono odwołanie do unijnych definicji aromatów, enzymów, substancji dodatkowej oraz substancji pomagającej w przetwarzaniu, oświadczenia zdrowotnego, oświadczenia żywieniowego, składnika odżywczego.
  • Dokonano zmiany definicji naturalnej wody mineralnej.
  • Wprowadzono definicje podmiotu zajmującego się recyklingiem, podmiotu działającego na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, zakładu działającego na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością.
  • Wprowadzono klauzulę wzajemnego uznawania środków spożywczych, dla których wymagania zdrowotne nie zostały zharmonizowane prawem wspólnotowym, pochodzących z krajów EFTA będących stroną Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz z Turcji, a także dla produktów spożywczych, które zostały wyprodukowane lub wprowadzone do obrotu w innych państwach członkowskich UE zgodnie z ich przepisami, o ile wyroby te nie stanowią zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka.
  • Zrezygnowano z zamkniętego wykazu grup środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, co daje możliwość uwzględniania dodatkowych grup produktów dietetycznych, takich jak herbatki dla niemowląt, wody stołowe jodowane.
  • Wprowadzono możliwość elektronicznego składania powiadomień o pierwszym wprowadzeniu produktów do obrotu.
  • Rozszerzono katalog jednostek, które będą wydawać opinie o produktach objętych powiadomieniem, o Zespół ds. Suplementów Diety.
  • Usunięto wymaganie określania warunków wydobywania, transportu i rozlewu naturalnej wody mineralnej, ponieważ wymagania te zostały już zawarte w rozporządzeniu unijnym nr 852/2004.
  • Określono urzędowe kompetencje dotyczące stosowania oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych.
  • Wskazano, że dokumentacja potwierdzająca stan zdrowia osób pracujących w styczności z żywnością ma być przechowywana w miejscu zatrudnienia tych osób, aby była na bieżąco dostępna na żądanie urzędowych organów kontroli (a nie np. w centrali firmy w innym mieście).
  • Doprecyzowano kompetencje w zakresie rejestracji i zatwierdzania zakładów oraz urządzeń i obiektów ruchomych i tymczasowych oraz urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności.
  • Rozszerzono listę podmiotów, dla których wystarczająca jest rejestracja bez konieczności dodatkowego zatwierdzania zakładu, m.in. o gospodarstwa agroturystyczne, podmioty produkujące wina gronowe z upraw własnych w ilości poniżej 1000 hl/rok, apteki, punkty apteczne, hurtownie farmaceutyczne, sklepy zielarskie, przedsiębiorców prowadzących sprzedaż innych niż żywność produktów oraz wprowadzających do obrotu żywność opakowaną trwałą mikrobiologicznie, zakłady produkujące lub wprowadzające do obrotu materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością, producentów gazów technicznych.
  • Zlikwidowano obowiązek przechowywania próbek własnych potraw przez zakłady żywienia zbiorowego typu zamkniętego.
  • Uściślono, że opłatami za nieprawidłowości stwierdzane podczas urzędowej kontroli jest obciążany podmiot odpowiedzialny za towar w obrocie, a nie wyłącznie producent; dotyczy to okoliczności sprawy z których wynika, że za powstanie danej nieprawidłowości ponosi odpowiedzialność podmiot zajmujący się obrotem (np. z powodu nieprawidłowego przechowywania wyrobu).
  • Wyłączono z dokonywania granicznych kontroli sanitarnych towary pochodzenia niezwierzęcego oraz materiały i wyroby do kontaktu z żywnością, sprowadzane lub wywożone w ilościach wskazujących na ich niehandlowy charakter, w tym w celu wykonania badań albo na cele reklamowe.
  • Zniesiono obowiązek prowadzenia odrębnej książki kontroli sanitarnej na potrzeby kontroli przeprowadzanych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Wprowadzono okresy przejściowe dla środków spożywczych niespełniających nowych wymagań ustawy.
W treści ustawy uwzględniono szereg uwag zgłaszanych przez Polską Federację Producentów Żywności w trakcie konsultacji społecznych oraz na etapie prac Sejmu, w tym m.in. odnośnie wydłużenia okresu umożliwiającego wykorzystanie opakowań zawierających dotychczasowe oznakowanie wód źródlanych, uściślenia zasad rejestracji urządzeń dystrybucyjnych przeznaczonych do sprzedaży żywności, zmiany brzmienia definicji naturalnych wód mineralnych.
 
Źródło: Polska Federacja Producentów Żywności, www.pfpz.pl, fot. sxc.hu

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

GIS wycofuje popularną herbatę. „Obecność pestycydów”

22 listopada Państwowa Inspekcja Sanitarna poinformowała o wykryciu pozostałości pestycydu antrachinonu w czarnej herbacie liściastej. Kontrole wykazały, że w niektórych partiach tego produktu poziomy...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics