Ceny paliw w górę. Przed kierowcami spore podwyżki

Według e-Petrol.pl w połowie 35-go tygodnia 2023 za benzynę 95-oktanów i olej napędowy trzeba było średnio zapłacić na krajowych stacjach odpowiednio 6,68 zł/l i 6,49 zł/l. Oznacza to, że cena popularnej 95-ki wzrosła o 3 grosze na litrze w skali tygodnia, a cena średnia diesla o 1 grosz więcej. W tym samym czasie cena średnia LPG zwiększyła się o 1 grosze do 2,76 zł/l. Są to oficjalne cenniki, od których można było uzyskać jednak duże upusty wakacyjne.

Ceny paliw w górę. Przed kierowcami spore podwyżki

Od początku lipca sieci stacji paliw stosują rabaty rzędu kilkudziesięciu groszy (-30 gr/l w sieci Orlen), a to sprawia, że rzeczywiste ceny paliw są znacznie niższe. Jednocześnie większość małych, prywatnych stacji obniżyło ceny, by konkurować z dużymi sieciami stacji. Wspomniane rabaty obowiązują do końca wakacji, ale zdziwiłbym się gdyby państwowy przecież PKN Orlen nie przedłużył akcji promocyjnej do czasu wyborów.

Ceny średnie paliw w detalu: 30-08-2023 / zmiana tygodniowa (według portalu e-petrol.pl):

• Pb98: 7,26 zł/l (+2 gr/l);
• Pb95: 6,68 zł/l (+3 gr/l);

• ON: 6,49 zł/l (+4 gr/l);
• LPG: 2,76 zł/l (+1 gr/l).

Ceny w hurcie są stabilne w sierpniu, ale mocno wzrosły miesiąc wcześniej. Wzrosty cen na stacjach nie nadążały za tymi w hurcie, ponieważ PKN Orlen utrzymywał niskie poziomy cen na sieci własnych stacji. Stąd marże modelowe wszystkich sprzedawców paliw są od dawna zerowe lub wręcz ujemne.

Na szczęście dla kierowców, ceny paliw są aktualnie dużo niższe w stosunku do swoich historycznych maksimów z ubiegłego roku (8,08 zł/l ON z października i 7,95 zł/l Pb-95 z czerwca 2023). Diesel kosztuje na stacjach o 16% mniej niż przed rokiem, ale cena detaliczna Pb95 jest już nieco wyższa do tej z końca sierpnia 2022 roku, a w hurcie paliwo to kosztuje o 25 gr/l więcej niż rok temu.

Zmiany cen paliw w skali roku i od rozpoczęcia wojny na Ukrainie:

Lepszym porównaniem jest pokazanie aktualnej ceny paliw w stosunku do okresu sprzed wybuchu wojny na Ukrainie.

Okazuje się, że na stacjach ciągle płacimy za dwa główne paliwa o średnio 1,37 zł/l (Pb-95) i 1,13 zł/l (ON) więcej niż w tygodniu sprzed najazdu Rosji na Ukrainę. W niewielkim stopniu winny jest temu kurs USD/PLN, który był wtedy o kilkanaście groszy niższy (ok. 4,0 zł), ale powinny to z nawiązką zrekompensować ciągle o ok. 8% niższe notowania ropy Brent (w okresie 20.02.2022 – 30.08.2023).

W połowie 35-go tygodnia 2023 uśredniona marża modelowa stacji paliw sięga dla ON 6 gr/l (1 gr/l tydzień wcześniej) i 1 gr/l dla Pb95 (tydzień wcześniej było to minus 1 gr/l). 

Marże modelowe liczone są od oficjalnych cen hurtowych PKN Orlen i nie uwzględniają upustów (zwykle 15-30 gr/l) udzielanych poszczególnym odbiorcom (stacjom paliw), ale też upustów wakacyjnych stosowanych przez różne sieci stacji.

Docierają sygnały od hurtowników, że Orlen każe sobie w ostatnich dniach doliczać marże (przynajmniej w przypadku ON) do oficjalnej ceny hurtowej. Sprawia to, że hurtowi dostawcy paliw oferują teraz ON po cenie wyższej od tej obowiązującej na większości stacji.

Marże modelowe stacji paliw w skali rocznej:

W skali całego 2022 roku średnia marża modelowa stacji paliw na sprzedaży diesla wyniosła 6 gr/l, a dla Pb95 12 gr/l. Są to poziomy dużo niższe niż w kilku poprzednich latach.

Od początku 2023 roku analogiczna marża średnia stacji paliw wynosi po 15 groszy/l dla benzyny 95-oktanów i dla oleju napędowego. O ile marża na sprzedaży benzyny jest w tym roku zbliżona do średniej wieloletniej, to w przypadku ON jest ona w 2023 roku dużo wyższa od średniej.

Ceny paliw w kraju:

Dla porównania, notowania ropy Brent (usd/b) na tle zmian kursu usd/pln (lewa oś):

W cenniku hurtowym PKN Orlen w skali tygodnia kończącego się 30-go sierpnia 2023, cena netto diesla spadła o 3 grosze na litrze (+4 grosze tydzień wcześniej), a benzyny 95-oktanów obniżyła się o 1 grosz (0 groszy tydzień wcześniej). Oznacza to, że od początku sierpnia ceny obu paliw się prawie nie zmieniły. Za to w lipcu ceny hurtowe obu paliw zwiększyły się odpowiednio o 37 gr/t (Pb95) i 33 gr/l (ON).

Porównując ceny od początku 2023 można zauważyć, że benzyna w hurcie drożeje o 16 gr/l (Pb95), ale diesel traci jeszcze w tym czasie 65 gr za litr (bez VAT).

Tym razem hurtowe ceny paliw minimalnie spadły w skali tygodnia, mimo rosnących od ubiegłego czwartku notowań ropy Brent i przy jednoczesnym umocnieniu złotego.

Notowania giełdowe ropy Brent sięgały 83,2 usd/b przed tygodniem, by wzrosnąć do 86 usd/b na w środę po południu (30.08.2023). Wyceny ropy ponownie rosną i do tegorocznych maksimów z początku sierpnia brakuje tylko 2 usd/. Ceny surowca rosną za sprawą ograniczenia wydobycia ropy przez kartel OPEC+, a szczególnie przez Arabię Saudyjską i Rosję. Jednak na rynek wracają cyklicznie obawy o przyszły popyt na surowce. Wzrosty cen szerokiej grupy towarów hamowane są też przez wysokie stopy procentowe i możliwe dalsze podwyżki kosztu pieniądza w Europie i w USA.

Wycena dolara wahała się w minionym tygodniu w zakresie 4,15 (najwyżej od połowy czerwca) – 4,08 pln. W skali analizowanego tygodnia złoty umocnił się o prawie 3 grosze do dolara.

Kursy walut mają duże znaczenie dla cen, ponieważ Polska importowała w 2022 roku aż 30% diesla, 23% zużywanych w kraju benzyn i prawie cały LPG.

Andrzej Bąk – eWGT

Źródło cen: PKN Orlen, e-petrol.pl, barchart.com, KE

Agata Molenda
Agata Molendahttps://agronews.com.pl
Redaktor portalu agronews.com.pl. Email: a.molenda@agronews.com.pl

Zostaw komentarz

  1. Zaraz na samochód człowieka przestanie być stać. Już długi mam na karku i za chwilę serio na paliwo nie będzie mnie stać jak tak dalej rosnąć będą ceny. Gdyby nie kruk to już bym pewnie dawno auta nie miała. Chociaż raty spoko sobie ustaliłam i jakoś daję radę. A bez auto to jak bez ręki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
8,520SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics