Interwencja UOKiK zadziałała: Polmlek zmienia umowy z dostawcami mleka!

Wzorce umowne stosowane przez Polmlek były niekorzystne dla dostawców mleka. Po interwencji Prezesa UOKiK Spółka zmienia warunki współpracy z każdym z nich.

Interwencja UOKiK zadziałała: Polmlek zmienia umowy z dostawcami mleka!
Interwencja UOKiK zadziałała: Polmlek zmienia umowy z dostawcami mleka!

Cztery lata temu weszła w życie ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Jedne z pierwszych interwencji Prezesa UOKiK podejmowanych na podstawie ww. ustawy dotyczyły rynku skupu mleka. W ich wyniku opublikowano raport dotyczący praktyk stosowanych przez największe mleczarnie, w którym wskazywano budzące zastrzeżenia UOKiK praktyki nabywców mleka oraz określano pożądane kierunki działań w zakresie sposobu kształtowania relacji handlowych z ich dostawcami.

 


Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

Dostosowanie umów przez Polmlek

Rynek mleka nadal znajduje się pod baczną obserwacją Prezesa UOKiK. W ostatnim czasie zbadane zostały umowy stosowane w relacjach z dostawcami przez spółkę Polmlek, która jest  jednym z największych w Polsce przetwórców mleka. Z informacji przekazanych przez tego przedsiębiorcę wynikało, że współpraca ze sporą częścią dostawców opiera się na umowach, których treść nie spełnia wymogów Prezesa UOKiK.

W stosowanym przez Polmlek wzorcu umownym zastrzeżenia Prezesa Urzędu budziły postanowienia w zakresie m.in. klauzuli wyłączności (konieczności zapewnienia spółce wyłączności dostaw wyprodukowanego mleka), sposobu ustalania ceny, braku regulacji dotyczących procedury badań jakości i możliwości weryfikacji ich wyników.

W wyniku interwencji spółka zobowiązała się do zmiany umów z dostawcami w ustalonym terminie. Dodatkowo Prezes UOKiK oczekiwał oparcia współpracy na nowych warunkach ze wszystkim dostawcami, nawet przed formalną zmianą kontraktów.

Polmlek zadeklarował zaniechanie praktyk, które mogły stanowić nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej. Spółka zintensyfikowała proces dostosowywania umów z dostawcami do postanowień nowego wzorca umownego, zgodnego z naszymi oczekiwaniami. Co istotne, do czasu zakończenia procesu dostosowywania umów Polmlek nie będzie egzekwował kwestionowanych przez nas postanowień umownych oraz zapewni wszystkim dostawcom możliwość korzystania z uprawnień wynikających z nowego wzorca umownego.  Jeżeli okaże się, że spółka nie wykona zobowiązania i nie zmieni praktyk niekorzystnych dla rolników, wówczas grozi jej kara finansowa – do 3 proc. rocznego obrotu. – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Cztery lata obowiązywania ustawy o przewadze kontraktowej

12 lipca 2017 r. Prezes UOKiK uzyskał uprawnienia do interwencji w przypadku nieuczciwych działań silniejszej strony umowy w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.

Od tego czasu wszczął 16 postępowań w sprawie praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową. W ich wyniku Prezes UOKiK wydał 8 decyzji dotyczących nieuczciwych praktyk. W 5 z nich przedsiębiorcy zostali zobowiązani do podjęcia odpowiednich działań, dzięki czemu uniknęli kar pieniężnych. W 3 przypadkach decyzje przewidywały nałożenie sankcji finansowych, a ich łączna wysokość wyniosła 733 390 212,09 zł. Dodatkowo wszczęto ponad 70 postępowań wyjaśniających i wystosowano do przedsiębiorców ponad 90 wystąpień w sprawie praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową.

Cefetra Polska – lider w handlu zbożem pod lupą UOKiK

Zmiany w przepisach

W 2021 r. trwają prace nad implementacją unijnej dyrektywy w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych na rynku rolno-spożywczym. W projekcie ustawy dokonującej implementacji – znajdującym się na ostatnich etapach rządowego procesu legislacyjnego – jako datę wejścia w życie nowych przepisów wskazano 1 listopada 2021 r.

Celem jest skuteczniejsza walka z praktykami nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej. W projekcie ustawy znalazło się wiele rozwiązań zaproponowanych przez Prezesa UOKiK. Należy do nich zaliczyć przede wszystkim bezwzględny zakaz nieuzasadnionego obniżania należności z tytułu dostawy produktów rolnych lub spożywczych po jej przyjęciu przez nabywcę, w szczególności na skutek żądania udzielenia rabatu. Pozwoli to na skuteczniejszą walkę z nieuczciwymi rabatami stosowanymi wobec dostawców produktów rolnych lub spożywczych.

Rozszerzony ma zostać także zakres zastosowania ustawy. Z punktu widzenia podmiotów działających na rynku skupu mleka istotne jest zwłaszcza objęcie nim umów nabycia produktów rolnych lub spożywczych dostarczanych do spółdzielni przez jej członków, z uwagi na ważną rolę, jaką ta forma organizacji działalności odgrywa na rynku mleka.

Do zaproponowanych rozwiązań dodano również możliwość przedstawiania przez Prezesa UOKiK istotnego poglądu w sprawie, który będzie wsparciem prawnym dla przedsiębiorcy lub rolnika w sporze sądowym z dużym kontrahentem z branży rolno-spożywczej. To szansa na sprawniejsze dochodzenie roszczeń przez rolników oraz małych i średnich przedsiębiorców w sytuacji, gdy zostali oni poszkodowani praktykami nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej przez największych graczy na rynku rolno-spożywczym.

Źródło: UOKiK

Advertisement
Advertisement

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

cztery + 12 =

Advertisement
11,152FaniLubię
4,484ObserwującyObserwuj
4,020ObserwującyObserwuj
6,420SubskrybującySubskrybuj

Kolejne pięć ognisk ASF

Potwierdzono pięć nowych ognisk afrykańskiego pomoru świń.  Obecnie na terenie kraju jest ich już trzydzieści. Ognisko ASF nr 2021/26 (ognisko pierwotne) wyznaczono 20.07.2021 r. w...

Obserwuj nas na INSTAGRAMIE