Advertisement

Advertisement

PE uzgodnił stopniowe wycofanie biopaliw pierwszej generacji

Komisjia Ochrony Środowiska Naturalnego (ENVI) Parlamentu Europejskiego (PE) zadecydowała o ograniczeniu użycia biopaliw z upraw jako środka dekarbonizacji transportu w UE.

 

\"rolnictwo,

 

Federacja Transport & Environment, której INSPRO jest członkiem, z rezerwą przyjmuje tę decyzję, która ma zostać zatwierdzona przez głosowanie PE w tym miesiącu, a ustanowi 7proc. limit na użycie biopaliw pierwszej generacji w osiągnięciu 10 proc. udziału energii ze źródeł odnawialnych w transporcie przed 2020r.

W ramach tej reformy, pierwszy raz zostaną uwzględnione emisje pochodzące z pośredniej zmiany użytkowania gruntu (ILUC). Pomimo wprowadzenia kilku łagodzących przepisów przez rządy państw członkowskich, dostawców paliw oraz Komisję Europejską, emisje ILUC muszą być raportowane. Jest to pozytywny krok w kierunku większej przejrzystości i prawidłowego rozliczania emisji CO2 z biopaliw.

– Po latach lobbingu przez przemysł i państwa członkowskie, ta regulacja jest znacznie słabsza niż pierwotna propozycja Komisji. Niemniej jednak jest jednoznacznym sygnałem, że biopaliwa z upraw nie mają przyszłości w Europie. W celu osiągnięcia 60 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych do roku 2050 UE powinna promować zwiększanie wydajności i wdrożyć większą liczbę technologii niskoemisyjnych, takich jak elektryczność z OZE – mówi Pietro Caloprisco, st. specjalista Transport & Environment.

Reforma polityki biopaliwowej UE (dyrektywy: RED o energii odnawialnej i FQD o jakości paliw), która ma być zatwierdzona 29 kwietnia na sesji plenarnej Parlamentu, ograniczy rosnącą konsumpcję biopaliw I gen., które z powodu efektu ILUC często zwiększają emisje CO2, zamiast je zmniejszać. Chociaż T&E uważa 7 proc. pułap za zbyt wysoki, to jednak sama idea ograniczenia jest zgodna z polityką energetyczno-klimatyczną 2030 Komisji, która stwierdza, że biopaliwa pierwszej generacji nie powinny być wspierane po roku 2020, z racji obaw związanych z efektem ILUC.
 

Czytaj także:
Rusza nabór wniosków na budowę mikroinstalacji prosumenckich
Prezydent podpisał ustawę o OZE
Unijni urzędnicy pracują nad kolejnymi zmianami w przepisach dotyczących biopaliw
Europosłowie chcą skończyć z tradycyjnym biopaliwami w 2020 roku

 

Kompromis przegłosowany w ENVI nie zawarł rozliczania emisji CO2 z czynnika ILUC ani w dyrektywie RED, ani w FQD. To oznacza, że szkodliwe biopaliwa dalej mogą być wliczane do celów wskaźnikowych UE i otrzymywać wsparcie finansowe.

Ostateczne porozumienie zawiera również słabe kryteria zrównoważoności dla biopaliw zaawansowanych – głównie pochodzących z odpadów komunalnych.

– Jeśli biopaliwa nas czegoś nauczyły, to tego, że najlepiej jest ułożyć wszystko dobrze już na samym początku. Komisja Europejska ma teraz mandat do zdefiniowania kryteriów zrównoważonego rozwoju dla biopaliw zaawansowanych i to powinno być jednym z jej najwyższych priorytetów. Klarowność zasad jest w interesie przemysłu, społeczeństwa i środowiska – podsumowuje Pietro Caloprisco, st. specjalista Transport & Environment.

Piotr Skubisz
Instytut Spraw Obywatelskich, fot. flickr.com/Shawn Nystrand

Zostaw komentarz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Od kiedy elektroniczna ewidencja zabiegów ochrony roślin dla wszystkich? Minister Krajewski wyjaśnia

Rolnicy od wielu miesięcy żyją w niepewności dotyczącej obowiązku prowadzenia elektronicznego rejestru zabiegów ochrony roślin. Zgodnie z unijnym rozporządzeniem 2023/564 miał on wejść w...
13,428FaniLubię
7,105ObserwującyObserwuj
3,946ObserwującyObserwuj
13,432SubskrybującySubskrybuj
Verified by ExactMetrics