Niezwykłe właściwości zwykłych owoców – to nie tylko tytuł kampanii. Polska zajmuje czołowe miejsce w Europie w produkcji owoców, które są doskonałej jakości, mają niepowtarzalne walory smakowe i wartości odżywcze. Warto w tym miejscu podkreślić, iż od ponad 40 lat uprawa roślin jagodowych odgrywa w naszym kraju bardzo ważną rolę , bowiem średnia roczna produkcja kształtuje się na poziomie około 500 tys. ton, co stanowi 15% produkcji wszystkich owoców. Towarową produkcją owoców jagodowych zajmuje się co najmniej 300 tysięcy polskich gospodarstw, które spełniają wszelkie standardy dotyczące bezpiecznej produkcji oraz przechowalnictwa.
W krajach Unii Europejskiej Polska jest od kilku lat największym producentem malin i porzeczki czarnej, oraz znaczącym w produkcji truskawek i borówki wysokiej, o powierzchni plantacji 125 tys. hektarów (31% upraw sadowniczych). Łącznie w 5 ostatnich latach wyeksportowano około 225 tys. ton świeżych owoców jagodowych o wartości 240 mln euro – podkreśla Mirosław Maliszewski Prezes Związku Sadowników RP. Powyższe dane skłoniły cztery organizacje: Związek Sadowników RP, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawki, oraz Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek do podjęcia współpracy w zakresie promocji owoców jagodowych najpierw na rynku polskim, a docelowo na rynku europejskim.
Kampania o wymownym tytule „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” będąca elementem programu informacyjno – promocyjnego ubiegała się o dofinansowanie ze środków UE i budżetu krajowego, w ramach mechanizmu WPR administrowanego przez Agencję Rynku Rolnego „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych na rynkach wybranych produktów rolnych”. W ostatnich dniach program uzyskał akceptacje Komisji Europejskiej i do 28 stycznia 2015r. zostanie podpisana umowa na jego realizację.
Poprzez realizację zaplanowanych działań kampanii w Polsce, Austrii, Szwecji, Finlandii oraz Czechach chcemy zbudować pozytywną postawę konsumenta wobec promowanych produktów takich jak: borówka wysoka, truskawka, malina i porzeczka czarna, a tym samym spowodować wzrost ich spożycia – podkreśla Mirosław Maliszewski.
Nasze owoce są znakomitej jakości, mają niepowtarzalny smak oraz wartości odżywcze. Śmiało mogą konkurować na rynku europejskim jak i światowym. Już dziś są bardzo dobrze postrzegane przez konsumentów, m.in. dlatego 80 % krajowej produkcji borówki wysokiej jest eksportowane – dodaje.
Działania podejmowane w ramach unijnej kampanii w latach 2015-2017 kierujemy głównie do:
- kobiet prowadzących gospodarstwa domowe
- dzieci i młodzieży w placówkach szkolnych
- lekarzy i dietetyków
- przedstawicieli firm dystrybucyjnych oraz sieci handlowych.
Szacowana wartość budżetu programu do wykorzystania na trzy lata wynosi 4 mln Euro netto .
Głównym celem prowadzenia wyżej wymienionych działań jest zachęcenie konsumentów z państw docelowych do częstszego spożywania promowanych produktów z uwagi na ich walory smakowe, odżywcze i jakość. A tym samym wzbudzenie popytu na rynku i nakłonienie dystrybutorów do wzbogacenia oferty handlowej o promowany produkt.
Redakcja AgroNews