We wrześniu dokonano 341 rejestracji przyczep rolniczych – jest to jeden z najsłabszych wyników w tym roku, niższy od sierpniowego o 36 proc. Wciąż jest to jednak wynik o 128 proc. lepszy, niż w analogicznym miesiącu 2016 roku – informuje agencja Martin & Jacob monitorująca rynek rolniczy.
– Słabsze wyniki notowaliśmy tylko na początku roku, nie oznacza to jednak że rejestracja ponad 300 przyczep jest złym wynikiem. Gdy zestawimy poziom sprzedaży przyczep z ubiegłym rokiem, widzimy zwiększone inwestycje w modernizację parku maszynowego co może być pozytywną prognozą dla całego rynku maszyn rolniczych – mówi Mariusz Chrobot z firmy Martin & Jacob.
Bilans zysków i strat
Wrzesień dla lidera zestawienia – firmy Pronar, zakończył się sprzedażą 135 przyczep rolniczych, jest to więc spadek sprzedaży w stosunku do poprzedniego miesiąca o 41 proc. Ciągle jest to jednak wynik o 108 proc. lepszy od tego uzyskanego w analogicznym miesiącu 2016 roku. Drugi w zestawieniu Metal-Fach uzyskał 41 rejestracji, to jest 45 proc. mniej niż w sierpniu. Wynik ten poprawił jednak sprzedaż przyczep Metal-Fachu z września 2016 o 95 proc. W omawianym miesiącu podium zamyka Wielton, który strącił z tej lokaty Metaltech. Producent z Wielunia zamknął wrzesień sprzedażą 29 przyczep rolniczych, a więc 36 proc. gorszą od sierpniowej. Wielton poprawił tym samym wynik sprzed roku o 314 proc..
Jakie ładowności najpopularniejsze?
Najpopularniejszym segmentem ładowności w omawianym miesiącu był przedział 10-13 t, na takie przyczepy zdecydowało się 112 nabywców – o 43 proc. mniej niż w miesiącu poprzedzającym. Taki poziom rejestracji w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku oznacza wzrost w omawianym segmencie o 149 proc. Drugie pod względem popularności były przyczepy o ładowności 13-17 t, we wrześniu odnotowano 55 rejestracji takich przyczep. Wynik ten oznacza spadek popularności w ujęciu miesięcznym o 45 proc., w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku na pojazdy tej ładowności zdecydowało się 224 proc. więcej nabywców. Ranking najpopularniejszych ładowności we wrześniu zamykają przyczepy segmentu 5-6 t, zarejestrowano 37 takich pojazdów – 27 proc. mniej niż przed miesiącem, ale już 311 proc. więcej niż we wrześniu ubiegłego roku.
Województwa walczą o pozycję
Największą ilość rejestracji odnotowano w województwie wielkopolskim – 45 sztuk, 33 proc. mniej niż w sierpniu tego roku. Ilość ta była jednak o 105 proc. większa niż przed rokiem. Drugim województwem z największą ilością rejestracji było województwo łódzkie, odnotowano tam 40 rejestracji – to jest 18 proc. mniej niż przed miesiącem. Wynik ten był jednak lepszy od tego osiągniętego w analogicznym okresie ubiegłego roku o 567 proc. Podium województw w ilości rejestracji zamyka województwo lubelskie, mieszkańcy tego regionu zarejestrowali 37 przyczep – 20 proc. mniej niż w sierpniu tego roku oraz o 118 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
Redakcja AgroNews, fot. Kamila Szałaj