Za nami 13 już edycja Agrokonferencji organizowanej co roku przez Bank BGŻ BNP Paribas. Tegoroczne spotkanie przebiegało pod hasłem kosztów w sektorze rolno-spożywczym i opierało się na badaniach zaprezentowanych w najnowszym wydaniu publikacji banku: Agro Ring – koszty w ujęciu scenariuszowym.
Agro Ring – starcie kosztów
Doskonale przygotowany program merytoryczny zawarty w formule ringu pozwolił w przystępny sposób zapoznać się z głównymi tematami konferencji. W ringu stanęli specjaliści z różnych branż. Pierwsza runda to walka o Koszty Pracy – w ringu spotkali się Piotr Beńke (IBM Polska) z Leszkiem Kurycynem (Jobhause). Drugą rundę o Koszty Energii toczyli Mirosław Kuczyński (Vena Energia) oraz Michał Lubieniecki (Deloitte). Walkę o Systemy Jakości stoczyły dr Małgorzata Bereza (SGS Polska) oraz Aleksandra Porada (KRD). Z kosztami logistyki w czwartej rundzie zmierzyli się Marcin Turski (Fresh Logisics) oraz Artur Pitra. Ostatnia runda należała do przedstawicieli Banku BGŻ BNP Paribas. Magdalena Ludwig oraz Piotr Mietkowski zmierzyli się w temacie Fuzja vs Rozwój Organiczny.
13 edycja raportu
Wszystkie zaprezentowane podczas spotkania „starcia” mają swój finał w specjalnie przygotowanym na tę okoliczność raporcie: „Już po raz trzynasty, przygotowaliśmy specjalistyczny raport. Tegoroczna edycja jest efektem współpracy ekspertów Banku z firmą doradczą Capful Polska, która przeprowadziła na nasze zlecenie szczegółowe badania ankietowe wśród producentów żywności oraz liderów związków branżowych”– powiedział Bartosz Urbaniak, szef bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę.
W obliczu gwałtownych i szybko zachodzących zmian, takich jak: globalizacja, rewolucja cyfrowa, konkurowanie systemami, transformacja modeli biznesowych i ekonomia współdzielenia, słowo „koszty” nabiera nowego znaczenia. „Obecnie jednym z największych wyzwań są rosnące potrzeby żywnościowe dla większości rozwijających się krajów. Dlatego prezentujemy w tym roku publikację, w której analizujemy szeroko rozumiane koszty w ekosystemie produkcji żywności w Polsce. Tegoroczna publikacja stanowi dobry punkt wyjścia do szerokiej debaty na temat przyszłości polskiego rolnictwa i przemysłu spożywczego” – dodaje Bartosz Urbaniak.
Rachunek ekonomiczny stanowi nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. W drugiej dekadzie XXI w., w obliczu gwałtownych i szybko zachodzących zmian, zarządzanie kosztami, według dotychczasowych zasad, przestaje się sprawdzać, a przedsiębiorcy stają przed ogromnym wyzwaniem weryfikacji swojego podejścia.
Perspektywa dla rynku do 2023 roku
Pierwszy z rozdziałów raportu to zbiór najczęściej spotykanych modeli biznesowych w sektorze rolno-spożywczym, które stanowią punkt wyjścia do prowadzenia wszelkich badań. W każdym z nich przeprowadzono analizę kosztów. W trakcie tych prac, równolegle, eksperci poszukiwali czynników, które mają największy wpływ na działalność w poszczególnych branżach oraz tych, które mogą na nie najsilniej wpływać w perspektywie pięciu lat.
W powszechnej opinii koszty odgrywają coraz większą rolę i silnie oddziałują na konkurencyjność funkcjonowania sektora rolno-spożywczego. Zespół badawczy podjął się weryfikacji tej tezy. Odbiorca czytając kolejne rozdziały (2-5) dowie się, jakie najważniejsze koszty w sektorze rolno-spożywczym zostały wyodrębnione w wyniku przeprowadzonego badania z punktu widzenia kosztów: pracy, energii, surowców i wdrożenia technologii.
Zgromadzony materiał badawczy umożliwił wyodrębnienie w kolejnej części raportu, spośród czynników zmian, najsilniejszych trendów i niepewności. Zbudowano w oparciu o nie scenariusze przyszłości. Wykorzystano przy tym metodę dedukcyjną, której rezultatem są cztery niezależne, równie prawdopodobne warianty przyszłości sektora rolno-spożywczego w perspektywie do 2023 r. Raport „Agro-ring, koszty w ujęciu scenariuszowym” jest to jedno z niewielu opracowań, w którym zastosowano tę metodę dla konkretnego sektora w Polsce.
Innowacyjny Klient banku
Podczas wieczornej części spotkania odbyła się Gala wręczenia nagród w V edycji Konkursu „Innowacyjny Klient Banku”. Lauretami zostały firmy: SM Mlekovita w Wysokiem Mazowieckim, Hochland Polska Sp. z o.o, SM „Mlekpol” w Grajewie, Konspol Holding Sp. z o.o, Twardzik Sp.j., Brodnickie Zakłady Żelatyny Sp. z o.o.
Zwieńczeniem Agrokonferencji był koncert kultowego zespołu Lady Pank!
Bank BGŻ BNP Paribas niezmiennie wspiera rozwój sektora rolno-spożywczego. Poprzez takie spotkania jak coroczna Agrokonferencja staje się źródłem wiedzy i inspiracji dla klientów, przedsiębiorców oraz partnerów.
Tekst i fot.: Marta Nowak-Woźnica